tisdag 24 juni 2008

Snål, eller bara korkad?

Vi har ett hyfsat stort huvudkontor på Kungsholmen i Stockholm. I dessa lokaler har vi suttit sen Dackefejden. Och på den tiden var det grymt svårt att få tag i schyssta lokaler i city så när man väl fick tag i en så fick man pröjsa också.

Så nu har vi bestämt oss för att flytta. Finns ingen anledning till att betala en skyhög hyra samt maximalt med vägtullsavgifter varje månad (vi åker ju fram och tillbaka till stan 17 ggr/dan, typ) när vi kanske kan hitta ett kontor i närheten av vårt hem.

Så idag har jag tillbringat ett par timmar med att surfa kontor och åka runt i området där vi bor. Hittar inget som passar oss. Pratar med maken och han kommer då med en av sina vanliga lysande, not, idéer;

"F-n, vi borde röja ur garaget, ta bort ditt hobbyrum, din stora klädkammare, bastun och inreda kontoret där!"

En liten passus:

Garage: mycket stort och mycket fullt av bråte från en försåld lägenhet samt ett försålt barndomshem. Prylar upp till taket alltså.

Hobbyrum: nyligen omorganiserat för att passa min hobby, har lagt ned en förmögenhet på hyllor och förvaring. Där finns också en av husets bättre gästsängar. Rätt stort rum.

Klädkammare: här finns klenoderna: alla mina ska-bara-gå-ned-20kg-så-att-jag-kan-ha-på-mig-dyrkläderna samt min hyfsat stora skosamling. Plus 6 stora flyttkartonger.

Bastu: en miljon flyttkartonger från golv till tak.


Så jag sitter helt tyst. Och undrar om urverket har stannat helt därinne.

Och säger;

"Mmmm. Och alla grejer som finns där idag, vart ska vi göra av det hade du tänkt?"

Lugnt och stilla. Inte mitt vanliga hetsa-upp-mig:-är-du-helt-hjärndöd-eller?-reaktion.

"Äh, ja just det, det förstås. Tänkte inte på det."

Alltså. Min man är en ganska smart man. Mycket intelligent.

Men så fort det handlar om praktiska lösningar så blir han en fullkomlig idiot.

Rösta på mig

7 kommentarer:

Anonym sa...

hahaha brukar vara så *ler* men här hemma är det tvärtom,men jag är inte lika galen som din mann hahaha!
Såg du länken jag skickade ? från blocket!
Monica

Anonym sa...

jamen nu var det ju inte grabben jag menade m tänkte mera på att nån ska ta hand om din trädgård i höst!!!!! Monica

Anonym sa...

Glassen var god, så jag fortsätter läsa din blogg och skrattar som vanligt så jag nästan trillar ur soffan!

MonasUniversum sa...

Mr Lee; satan, jag blev lite orolig där ett tag!

Anonym sa...

Snål ELLER korkad...?....
Vi pratar om en man så det troliga är både och.

Angående nytt kontor så tycker jag att det är bra om man har sitt arbete en bit ifrån hemmet. Då får man en distans till jobbet, både mentalt och rent avståndsmässigt. Tidigare jobbade jag på samma gata som jag bodde och tyckte aldrig att jag var ledig. Jag såg ju min arbetsplats varje dag.
Så för min del föredrar jag en liten kort resa mellan hemmet och arbetet så att jag hinner "ladda om".

I Solna tycks de finnas hur mycket som helst att hyra. Men du har säkert redan koll på läget.

/Suzie

Karina sa...

En friggebod eller en husvagn då...*s*. Kan inredas mysigt...;)

Kram

MonasUniversum sa...

Suzie: mmm, jag vet, om Solna alltså. Problemet är att jag inte vill sitta i några köer. Vi bor vid Äppelviken så jag skulle helst vilja undvika Drottningsholmsvägen/Ulvsunda-områdena! Men jag letar vidare!
Karina: är du rolig?! 5 pers i en husvagn...