lördag 22 augusti 2009

Om att spela skiten ur en 6-åring.

Talibanen har ett sjuhelvetes humör (...måste vara från sin pappa, hehe).

Hon gillar att spela spel.

Det gör jag också.

Och jag tycker faktiskt att 6 år är en lagom ålder för att man ska sluta med tramset att alltid låta barnet vinna.

Det tycker inte talibanen. Och förmodligen resten av världen.

Men det skiter jag i.

Jag vann flest gånger.

Och nu snackar hon inte med mig.

Herregud sicken mogen morsa hon har.


Fortsätt gärna kommentera min eventuella flytt här nedan. Ni är kloka ni. (Och ni som ev. mailar: det är något knas med den så jag kan inte komma in där...)

19 kommentarer:

Annika sa...

Be henne spela fotboll med dig så späar hon skiten ur dig?!!!

MonasUniversum sa...

..och det är ju tur att hon inte har min bloggadress...=)

Karin sa...

Inte för att jag har några barn men varför skulle man låta dom vinna?

Anonym sa...

Hej,

jag tror inte heller att du kan fortsätta att blogga på samma sätt som hittills via en tidning, därför röstade jag nej. Men OM du gör det, då läser jag dig flera gånger om dan som hittills,

Hälsningar

Cecilia

Den hemska tvillingen sa...

Klart att hon har humöret från far sin, du har ju ditt kvar ;-)

Mona, daaarling!

Anonym sa...

KLart hon skall börja lära sig förlora, andra "lägger sig" inte för hennes skull hur går det annars på förskolan och i framtiden. Skall hon bli skitsur för det kommer hon ju bara ha ovänner efter varje liten spelstund. Vinn på du! Jag tror iof hon är en dålig förlorare efter sin pappa....

Smultronblomman sa...

Sälj inte din själ, Mona! Kan du vara lika frispråkig och hysteriskt träffsäker i en tidnings regi? Men det är klart, flis kan det ju bli.
Har varit på personlighetstest. Det kan inte vara så att både du och Talibanen är "röda"??....

Jupp sa...

Jag har mailat... du kan väl läsa det sen då rå! ;-)

Chrissan sa...

Haha!
Jag spöar också gärna barnen.
Senast i morse fick de stryk i kortspel.;)

Kattis sa...

Äh ungar ska väl lära sig att de inte alltid kan vinna. Tänk vilket gäng dåliga vinnare och förlorare vi annars skulle uppfostra.
Min son är fem och inte sjutton får han vinna varje gång. Inte en chans, livet består inte bara i vinster och att lära sig ta motgångar kan få börja i små steg.

Dagens Eko sa...

Har aldrig låtit Mini vinna i spel. När hon har vunnit så har hon gjort det faire and square. Så för henne så är det inte så big deal om det vinns eller inte.

MonasUniversum sa...

Se där, jag visste väl att jag gör rätt. För jag tror också att det är viktigt att man förlorar ibland. Och vinner ibland. Annars blir man avskyvärd.

Jupp, strul med mailen..får läsa sen när leverantören fixat problemet.

Smultron: du kan ge dig f-n på att jag inte kommer göra det, jag lovar. Jag kan absolut inte skriva om jag inte får 100% "fria händer". Som jag skrev tidigare: jag har försökt, och det går inte. Jag kan inte leverera, som det så fint heter.

Anonym sa...

Man ska inte låta barn vinna (förutom barn som är VÄLDIGT efter i utvecklingen). Barn vill ofta spela med mig just för att jag ta det så blodigt allvarligt. In kille på 8 år ligger tydligen på "träningsläger" för att kunna slå mig. Jag ska dock påpeka att jag spelar bara spel där man har något likvärdig chans att vinna. Inte TP med andra ord ;-)

Små Vita Ting sa...

Herregud ungarna ska väl lära sig ta motgångar i tid. Livet är ju som sagt ingen dans på rosor alla gånger. Fortsätt så kvinna, haha

Katarina sa...

Äh vad då. Jag har aldrig lagt mig för att barnen ska få vinna. Livet är hårt!
Mannen däremot brukade "låta dem få vinna"..ja men eller hur! Jag tror helt enkelt att han fick stryk.

Anonym sa...

Om du flyttar bloggen tror jag att pressen kommer att göra att du slutar.
Tycker mig redan läsa mellan raderna att du börjar tackla av. Ibland känns dina blogginlägg som om dom är framtvingade för att behålla läsare. Inte alls lika frimodiga som för 1 år sedan.
//Läsare som börjat tröttna

MonasUniversum sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tomas L sa...

Hej Mona!

Jag måste tyvärr erkänna att jag är helt och hållet hopplös när det gäller att kommentera inlägg...

Det ser i och för sig ut som om det mesta redan sagts men jag tycker helt enkelt att du ska lyssna på ditt hjärta och göra vad som känns bäst för dig. Så länge du får fortsätta som du vill så tror jag definitivt att bloggen kommer att överleva.
Jag använder själv Google Reader och påverkas därför inte av reklamen så det är inte något just jag bryr mig om.

Kommer du att kunna fortsätta att vara anonym om du flyttar? Förutsatt att du fortfarande vill vara det förstås...

För övrigt så kan jag tillägga att jag helt klart tycker att barn ska få lära sig att man inte alltid kan vinna. Vi har själv en femåring där hemma och han har fått lära sig det - inte för att han tycker om det för det minsta. Han blir fortfarande så arg som bara en obstinat femåring kan bli.

Sedan så måste jag även erkänna att jag blir lite töntigt nostalgisk när jag hör om videobutikerna - har själv i många år jobbat i en sådan uppe i norr. Bland de roligaste jobb jag haft...

Tomas

MonasUniversum sa...

Hej Tomas. Ledsen för mitt sena svar, det har varit en del att gå igenom!
Jag ska lyssna på mitt hjärta eftersom det brukar bli rätt då. Och ja, jag har möjlighet att vara anonym. Om jag vill!