tisdag 18 augusti 2009

En sann historia. Utan att vara rasist.

Tonåringens 18, snart 19-åriga, pojkvän kommer hem.

Han ska läsa in en högre kurs i ett speciellt ämne, och hamnar på ett KomVux i västra förorterna till Stockholm.

Han är den ende svensken där.

Inga konstigheter.

Men så berättar han att en hel familj är där för att lära sig.

Bra så.

Familjen består av mamma, pappa och tre söner.

Och nu kommer det alldeles sanna, och hysteriskt jävla roliga. (Och nej, jag är på intet sätt någon rasist, det kunde lika gärna ha varit svennar. Ni som börjat flåsa kan alltså börja andas lugnt.)

Vid uppropet noterar svärsonen att alla tre söner har samma namn: Ali Hassan.

Han garvar för sig själv och undrar hur f-n det funkar i praktiken.

Och lite senare hör han upplägget inom familjen:

Son 1 tilltalas Ali

Son 2 tilltalas Hassan

När pappan påkallar tredje sonens uppmärksamhet, så bryter svärsonen ihop fullständigt;

Ali Hassan.

Och jag kan konstaterar att man kanske behöver fler sagor i vissa länder. För att frigöra lite fantasi.

21 kommentarer:

emmalill sa...

hahahahahha förstår att svärsonen kommer ha väl tränade magmuskler efter det uppropet:)

Emmalill

Monica sa...

hahahaha vilken fantasi pass dig så dom inte hittar dig hahaha! va sjutton går han för kurs sfi ?

Flåt poikvännen det vet jag du inte gör!

Pernilla sa...

Helt underbart!

Ting sa...

Men herregguuud vad roligt!!!
Jag dööör!
Hahahaha!

tigerlilja sa...

Men du - jag ska gå och lägga mig nu - jag kommer att fnissa en halvtimme och väcka maken.

Markattan sa...

Men håll med om att den där processen att välja namn till de nyfödda blir jäkligt kort.

Markattan

Helene sa...

Ja men då är ju namnet på en eventuell 4:e son given.....
Hassan Ali. Inga problem där inte.
Herre Guud Jag hade nog oxå brytit ihop om jag hade suttit där.

Mamma J sa...

Åh, hjälp!

Ja, fram för fler sagor!

pangis sa...

Min vardag på SFI kan jag lova.. till slut ska det mycket till innan man skrattar.. man har hört det mesta. Min favvis är fortfarande när en lärare skulle be en elev visa något.. Eleven heter Pattana.. och ja..Det är sant

FrkU sa...

Hoppas att de inte var trillingar...

Hosanna sa...

Haha. Jag hade en familj i ett sammanhang en gång som hette Tava, Bave, Kava, Vina och Vian. Det var inte helt lätt att få till det.Två vuxna och tre barn. Lägger inte till efternamnet nu men det underlättade definitivt inte.

Fredrik sa...

Varför skulle du vara rasist för det här?
Rolig historia dock :)

MonasUniversum sa...

Fredrik: för att det alltid finns någon som kan reta sig på att jag lyfte fram några som inte var av svensk härkomst. Tro mig, jag har fått på fingrarna förr här!

Z sa...

Jag tycker det är lite sött. Antagligen heter pappan Hassan Ali....

. sa...

*asg* :D

Sockiss sa...

naaaw. vad underbart understimulerad fantasi som lyste igenom... grannens ungar heter emma, li och emmali... blir fjärdes namn då Limma? jag förstår mig inte på det där alls.

Kristiina sa...

Det är så synd att man i Sverige behöva bedyra att man inte är rasist när man berättar en oskyldig historia om invandrare. Men så är det tyvärr.

Fredrik sa...

"Så är det" kan man väl inte bara säga? Berätta fler oskyldiga historier om invandrare istället, har ni inga? Skaffa några...Man kan väl inte låta en liten klick förstöra för oss andra heller, jag tycker inte man ska ursäkta sig och tassa runt ett problem som inte ens är ett problem. Om det är någon som ser något rasistiskt i detta inlägg då måste ju den personen vara helt djävla dumknullad!

Rickard sa...

Jag tänker döpa mina söner till Conny, Ronny och Sonny. Y:et kommer se till att det blir riktiga pojkar av dem... ;)

Jörgen sa...

Hej!
Trillade in på din blogg och kommer givetvis besöka dig fler gånger.

Underbart med fantasin. Skrattade högt så folk undrade vad jag sysslar med. Har tre barn själv och kom att tänka på att det vore bra om vi döpte alla till exempelvis Robin så kan alla heta det, kille som tjej.

MonasUniversum sa...

Hej Jörgen, VARMT välkommen är du!!