tisdag 11 augusti 2009

När man tror att man kan trädgårdar.

Jag kan absolut ingenting om växtligheter. Jo, jag vet hur en del blommor ser ut. Typ rosor, tulpaner, gullvivor och sånt.

När vi pratar helgröna saker så kanske jag kan känna igen en buxbom (heter det va?).

I sommar har jag avancerat rejält eftersom jag har fått lära mig vad en thuja är. (Typ som en enbuske, för er som inte vet, hehe.)

Så då fattar man kanske att mina trädgårdsskills är nästintill obefintliga. Och poängen med detta husköp var att maken skulle sköta just trädgården (inte för att han kan särskilt mycket mer..).

När jag i helgen får ett trädgårdsryck så avslutar jag dagen med att vara lite konstnärlig. Efter en hel dag med häcksaxen så började jag få in snitset rätt bra.

Jag noterar att jag har tre buskar i ungefär lårhöjd. Eftersom jag inte har något minne av att ha sett dem vid förra trädgårdsvändan i april/maj så blir jag glatt överraskad.

Här frodas det minsann.

Så jag skapar lite.

Jag häcksaxar till dem så att de blir som bollar. Runda och fina.

När jag är klar och har packat undan häcksaxen, och känner att jag med det här tempot snart kan titulera mig trädgårdsmästare, så kommer en granne förbi.

Väl medveten om vad jag går för.

Hon stirrar på mina fina bollar och säger: "Det är ju bara du som gör sånt där!"

"Vadå?"

"Alltså, du VET väl att det där är ogräs va? Du har just lyckats med att göra konst av ogräsbuskar Mona!"

Så jag får slita fram häcksaxjäveln igen och såga ner skiten.

I min värld så är ogräs just oGRÄS! Och typ maskrosor.

Var, var, exakt VAR lär man sig att de kan se ut som buskar också?

16 kommentarer:

PGW sa...

Formklippt ogräs måste ju på något sätt avancera till att inte vara ogräs längre tycker jag?

Linda sa...

Jag älskar dig

moi sa...

Håller med PGW.

Ogräs är det väl bara om det växer där man inte vill ha det och på ett sätt man inte gillar?

Fast det kanske är skitviktigt det där? Att ha koll? -om man bor i villa och råkar ha grannar som har för lite att göra om dagarna menar jag.

reneesfotoblogg sa...

Vad fan har grannen med dina bollar att göra?
mvh R

Den hemska tvillingen sa...

Du är så rar du Mona. Synd att du kapade ner dina alster, ogräs eller ej.

tigerlilja sa...

Känslan bara kommer, eller finns där från början, tror jag. Den kom aldrig till mig heller.
Och, som sagt, ogräs är en definitionsfråga.

Anonym sa...

Såg att Medborgarskolan hade kurser i trädgårdshållning. Själv tänkte jag gå en kurs i norska.

:)

Isan

Sara J sa...

Alltså, nu känner jag kärlek - på riktigt!

Marieiskogen sa...

Där man lär sig saker...
Välkommen till livet !

Ha det bra// Marie

Christina sa...

Men varför bad du inte mig i helgen? Jag kan faktiskt se skillnad. På sånt. Inte på mycket annat men på sånt. Kan jag.

Wayne sa...

Du är lite efter bara, det är inget att göra något åt, men inget att skämmas över heller. Klipp på du.

Jupp sa...

Det har aldrig slagit dig att hon kanske bara var avis.

Passa dig, nästa stöt hon lägger in är på maken.

Mimmi sa...

Buxbom är buskar som ser ut som lingonris och luktar rätt starkt. Växer rätt långsamt också (till skillnad mot ogräset)
Men ogräsbollarna blev nog jättefina!

Konsultpappan sa...

Den enes bröd är den andres ogräs.

Så brukar vi säga här nere i Skåne.

Jajamän.

Lisa sa...

Jamen VEM har bestämt att det är just OGRÄS??? Förmodligen någon som inte KAN klippa lika snyggt som du!

Finnpajsaren sa...

Men Mona. Alltså, jag vet inte varför, men jag tror att vi skulle ha en jävla kul helkväll ihop. Take it easy with the trädgårdsröj. Kram.