torsdag 27 augusti 2009

Förrvirrad. Och snart död i svinsjukan.

Sitter och lyssnar på en smittskyddsläkare och nån annan väl insatt tomte på Nyhetsmorgon på 4:an.

Jag har tidigare berättat om kompisen som är SÄPO-chef och har koll på sådana här saker.

Som säger att jag ska ta det lugnt och somna om. Och sluta att vara så förbannat hysterisk.

Nu börjar jag undra om vi bor i samma land.

För nu säger de att det VERKLIGEN är kris och att vi VERKLIGEN kommer att bli sjuka.

Jag som hade bestämt mig för att inte ta nån spruta.

Och precis just nu när jag skriver, så kommer jag på att jag nog kommer att få svinsjukan.

På riktigt alltså.

För idag öppnar Present- & Inredningsmässan här i Stockholm.

När man träffar människor man känner mindre bra, så tar man i hand.

Och när man träffar folk man känner så kramas man.

Frågan är om det inte är större svinrisk om man tar i hand. Faktiskt.

För händer vet man aldrig var de har varit. Kramas man så vänder man ju bort huvudet.

Ujujuj, vad alla kommer undra vad jag är för miffo. För jag kommer krama varenda käft.

Alcogel.

Jag ska fan bada i Alcogel.

Också.

23 kommentarer:

nacka svinet sa...

hoppas det inte är slut är det slut slå en pling så kanske jag kan hjälpa dig

Finnpajsaren sa...

Kolloidalt silver! Hur många gånger ska jag säga det.

Charmhäck sa...

Förra mässan såg jag en flaska alcogel i din monter. Du är så himlarns renlig av dig så är det någon som kommer klara sig från svinsjukan är det du och kanske jag, för jag är lika bakterienojig.

Vi syns på fredag!

Kram

wiwi sa...

Kanske är det nyhetsnissarna som inte lever i samma värld som säpochefen?

Isabelle sa...

Wiwi tog orden ur munnen på mig. Så klart det är så.

SqZ sa...

Du blir inte automatiskt sjuk bara för att du tar folk i hand (även om de är smittade). Låt bli att stoppa fingrarna i munnen, peta dig i ögonen etc och tvätta händerna innan du tar i mat så kommer det att gå bra på mässan :-)

Linda sa...

Ta i hand och kramas är livsfarligt. I lördags kramade jag 50 pers, hälsade 30. Sen drack jag jättemycket sprit för att liksom skydda mina organ på insidan. Hjälpte det?
NÄ, DET GJORDE DET FAN INTE!
Har varit så jävla sjuk sedan dess. Passa dig för folk, folk är hälsofarliga som fan.
/Nöff

Lee sa...

Sprita händerna efter varje person du har hälsat på, så är du säkert safe... =)

Anna sa...

Ställ fram pumpflaskor med alcogel lite här och där i montern, folket kommer att vallfärdas till dig och alla du hälsar på är bacillfria!
Häpp!

pangis sa...

Det är väl klart att du ska ta influensan på allvar. Även om du inte blir sjuk kan man ju smitta någon som verkligen blir dålig. Frågan är ju om vi hinner få vaccinet i tid... På mitt jobb har vi restriktioner men även sjukdomsfall.. here we go

Agneta sa...

Du behöver ju inte peta dig i ögonen, näsan eller munnen efter att du tagit i hand med folk! *tipsar*
När man tvättar händerna ska man nugga med tvål i minst tio sekunder, då dör massor av bakterier, har jag fått lära mig!
=)

karibien sa...

Mona, du ska inte ta vaccinet för din skull, för att du eventuellt skulle kunna få nån av följdsjukdomarna. Du är en hyfsat frisk och stark kvinna i dina bästa år. Ska mycket till för att knäcka dig.

Du ska ta vaccinet för min skull. För lungsjuka Göstas skull. För leukemidrabbade lilla Elsas skull. Och för samhällets skull.

Det farliga med den nya influensan är ju inte att folk dör som flugor. För det gör de inte. Förresten dör folk av den gamla vanliga flunsan också. Om de har någon annan sjukdom innan, eller har nedsatt motståndskraft, eller har jäkligt otur.

Det farliga med den nya influensan är att det är så jäkla smittsam. Och det är de som inte vaccinerar sig, och träffar mycket folk, som sprider den vidare. Till mig, Gösta och Elsa.

Och till socialtjänstkvinnan, toraxläkaren, busschauffören, sjukpenninghandläggaren och alla andra som behövs på jobbet och inte hemma i sjuksängen. Det är ju därför myndigheterna är så ihärdiga i att vi borde vaccinera oss. För samhällets skull.

Influensainformation

Anonym sa...

Karibien: Mycket bra inlägg!

Anonym sa...

Det är inte bara vid kontakt utan via luften den sprids så:
Hur kan man undvika att bli smittad?
Den nya influensan sprids i luften vid hosta och nysningar. Här är några enkla råd att tänka på:


•Undvik nära kontakt med personer som är sjuka.

•Tvätta händerna ofta och noggrant.

•Undvik att röra vid ögon, näsa och mun.

•Undvik att ta folk i hand i influensatider.

•Avstå om möjligt från besök på sjukhus, särskilda boenden eller motsvarande där influensa pågår.

Anonym sa...

ok... jag bor i australien... och för några månader sen så var det samma hysteri här som det är i sverige just nu. dom stängde ner skolor, delade ut munskydd, förbjöd folk att sitta i samma väntrum som "friskt" folk när man gick till läkaren. Men så nu när flertalet folk har haft svinflunsan som varat i max en veck och sen ÖVERLEVT så har hysterin lagt sig helt och hållet. Nu testar dom inte folk hos läkaren längre. Dom rycker bara på axlarna och säger åt en att gå hem och lägga sig i några dagar. Så hysterin... den har ni helt i onödan!!

Josefine sa...

Svininfluensan är en lättare variant av en vanlig influensa och det handlar bara om att den smittar snabbt. Annars så är det som vilken influensa som helst och so Karibien menar, det handlar om samhället, inte om enskild människa. Och om det känns bättre så kan jag säga att denna influensa har skördat färre dödsoffer än en vanlig influensa. Alla reagerar vi olika på influensor så fortsätt på det sättet du gör annars när det är mässa.

Ida S sa...

Oj oj oj!!! Att läsa kommentarerna här ger en massa "bra" info om influensan.. Själv jobbar inom vården och har barn på dagis och skolan så för mig är det SJÄLVKLART att vaccinera mig.. Jag har lämnat alcogel både på skolan och på dagis så barnen kan skydda sig lite.. Kan låta hysteriskt men jag känner mig lite lugnare... :))

Fredrik sa...

Du har fått tillbaka glöden märker jag :) BRAVO!!!!

Karina sa...

Väntar bara på att den ska slå till...hmmmm

Pernilla sa...

Alcogelen är slut på apoteket. Sorry.

annkan sa...

karibien: Det där var det bästa/vettigaste jag hört under hela den här "nya-influensa"-tiden!!

MonasUniversum sa...

Karibien: jävligt bra kommentar, tack.

karibien sa...

Tack *rodnar*

Att vara utbildad undersköterska - och journalist med rätt att ställa alla jävla frågor man vill till folk som faktiskt kan svara på dem är en himla bra kombination ibland :)