fredag 21 augusti 2009

Ni måste hjälpa mig. Ni avgör.

Jag har ju bloggat ett tag nu. Och för ett tag sedan så fick jag frågan varför, och vad syfte med min blogg är.

Ingen jävla aning.

Jag har så kul. Och tipset om att bli större genom att skriva i dagboksform har jag inte kunnat ta till mig riktigt eftersom jag har så himla roligt med er. Alla er.

Men jag har skrivit förr att jag vill utvecklas. Att jag vill ha fler besökare. För bekräftelse. För att jag är lite omogen. Så småningom vill jag vidare med skriveriet, men vet inte i vilken riktning.

För några dagar sedan fick jag ett erbjudande, och nu kommer det;

Jag vill ha er ÄRLIGA uppfattning om vad ni skulle tycka om jag fortsatte via en tidningssajt.

Om jag självklart fortsatte att skriva EXAKT så som jag gör nu. Givetvis så skulle det finnas reklam på bloggen. Givetvis så skulle jag tjäna lite pengar.

Och det viktigaste av allt: maken tycker absolut att jag ska göra det.

Nu har jag undersökt det här med att blogga via en tidning, eller en känd webbsajt och helt klart är att när man flyttar över sin privata blogg till det nya, så tycks en himla massa besökare försvinna.

Jag förstår inte riktigt det. För om man nu skriver på exakt samma sätt som innan, så varför inte stanna kvar hos bloggaren?

Är det den svenska avundsjukan som gör sig påmind, eller är det något annat? Och är det bara nätstrumpor och blodröda läppar som ska kompletteras för att jag i så fall skulle kunna anklagas för att fnaska?

Helt solklart är att jag är mer beroende av er än vad ni är av mig.

Och många av er har hängt med sedan starten för dryga 2 år sen, vilket gör att jag känner ett ansvar. För jag är inte typen som kan blogga till tomma intet. Ni kommenterar, alltså finns jag. Ni gör att bloggen existerar.

Så jag tänker att jag ska sätta upp en sån där röstningsgrej här intill...om jag bara kan klura ut hur man gör.

För jag tror att jag låter er avgöra det hela.

Under tiden vill jag höra era röster här nedan. Och jag vill att ni är ärliga.

158 kommentarer:

Jag är nästan som du sa...

you go, girl!

IMB sa...

Snälla rara bara du inte slutar bloggar, om du går över och gör lite money på det så skit i alla andra vi som är riktigt trogna följer med och kanske du får många nya om du dyker upp på ett nytt ställe. Skit i den svenska avundsjukan, Lycka till

Den hemska tvillingen sa...

För min del är det så här att det du tycker känns bra ska du göra. Jag bryr mig inte ett vitten om ifall du bloggar via en tidning och om du gör dig en hacka på kuppen. Jag kommer att fortsätta vara norra Sveriges största dåre och jaga dig med kommentarer oavsett om du bloggar som idag eller via nån tidning, couldn´t care less babe.
Ja så vida du inte tänker blogga via nazistiska tidningar eller nån jävla peddoblaska.
Ledsen Mona, men mig får du dras med såvida du inte blockar mig!

Anonym sa...

Jag följer med som läsare oavsett. Så om du nu tjänar en slant på att byta ställe bloggen ligger på så spelar det väl ingen roll. Jag hänger på! =)

Maj Korner sa...

Jag läser inte bloggar som är på tidningssiter. Det är för mycket reklam och jox på den typen av sidor och jag tycker dessutom att det personliga anslaget försvinner när det kommersialiseras. Det har inte ett dugg med avundsjuka att göra, jag bara inte tycker om det.

Anonym sa...

Jag är din skugga, jag följer med dig precis överallt!

Kattis sa...

För min del spelar det ingen roll hur det ser ut runt omkring det är innehållet jag vill åt och då kan du få befinna dig vart du vill. Jag hänger på.

Anonym sa...

Jag har följt några bloggar som sedan gått till tidningar. De har förändrats även om de sa att de inte skulle. Jag tror att det kan komma lite prestationsångest krypande när man vet att någon ska betala för det skrivandet genererar. Jag hoppas givetvis att det inte påverkar, men är lite skeptisk. Jag kommer att följa med men hoppar av om du ändrar ditt skrivande ;-) Du måste känna vad som känns rätt för dig. Lycka till, vilket beslut du än tar! /B

Anonym sa...

Jag kommer fortsätta följa dig, oavsett vad du beslutar dig för att göra!

annannadesign sa...

Det klart du ska satsa! Du skriver så j-a bra, så varför inte tjäna pengar på det?! Om du sen tappar en eller annan följare, så kommer du ändå få bekräftelse!

PS. Vet att jag är dålig på att kommentera, men jag läser vartenda litet inlägg!!

MonasUniversum sa...

Maj Korner: mycket intressant synpunkt, även om just den här sajten är hyfsat ren.

My ears are open..

Rebecca sa...

Klart du ska tjäna lite pengar på dina asgarvframkallande inlägg. Troligtvis kommer FLER hitta dig - och du kommer förlänga ännu fler liv. Gör det, jag är dig hängiven.

MonasUniversum sa...

B: det där låter ju jävligt oroväckande kan jag säga. Och jag tänker på det här med prestationsångest. Jag har bloggat sedan mars 2007 och på den tiden kanske jag har haft 2-3 riktiga bloggångestattacker. De har alltid varit knutna till att jag har varit extremt osams med min man...

...så då får jag väl ge fan i att bråka.

Nä, men du har en poäng. För mig är det absolut viktigaste att jag inte har några som hels inskränkningar i mitt språk..

Tuss sa...

Håller helt med Maj Korner angående bloggar på tidningssajter. Dock så läser jag dem ändå om de är tillräckligt bra, men jag föredrar helt klart privata utan reklam och rubriker och elände runtomkring. Det är distraherande.
Jag tror du kommer att behålla dina läsare ändå för du är beroendeframkallande! Lycka till med beslutet.

Carola S sa...

Jag följer med dej var du än skriver, måste nog säga att jag har fått ett visst beroende av dina skriverier. Gör der som känns bäst för dej, bry dej inte om den svenska avundsjukan.
Bara du inte slutar........

Unknown sa...

Jag kommer fortsätta läsa vart du än är. Om du kan tjäna lite stålar på det du redan gör idag så är det klart att du ska skriva på en tidningssajt!

Singel i storstan sa...

Jag tycker absolut bäst om bloggar som inte har reklam. Tycker att de med reklam är störande när jag läser. Men om bloggen är tillräckligt bra så läser jag ändå.

Jag håller även med B om att bloggar gärna förändras när de går över till tidningssiter. Och när de blir större. Dessutom blir de mer opersonliga tycker jag.

Men. Du kommer att ha kvar mig som läsare så länge du kör den stilen som du gör just nu. Fast frågan är om du har tid att kommentera dina kommenterare? Vågar berätta så mycket som du gör om du blir känd? När alla får reda på vem Talibanen, Maken och Tonåringen är. Och är bloggen lika bra då?

Josephine sa...

Först: Jättekul! Grattis, verkligen. Din blogg är jättebra och underhållande, och ett positivt inslag i min och många andras vardagar. Roligt att du får chansen att göra lite pengar på bloggen, det är du värd, verkligen, för du är skitbra!

Sedan: Reklam är jobbigt. Så är det bara. Plottriga sidor är jobbiga. Det är sanningen. Det förstör läsglädjen lite.

Sist: Behåller du innehållet, skriver lika rakt och roligt om allting, precis som du gör nu. Inga problem, jag fortsätter läsa.

tigerlilja sa...

Jag läser inte reklamen runt omkring på tidningssajter, men jag kan störa mig på reklam i 'vanliga' privatbloggar också. Men det är du som är viktig. Och faktiskt, att maken stöttar, för han är ju med i ett och annat inlägg.

MonasUniversum sa...

Ni är så JÄVLA BRA!

Emma sa...

Jag sitter här hemma och skrålar

"I will follow yoooou, follow you where ever you may go... "

Tyvärr skålas det inte dock... jävla helgjobb...

annica sa...

Precis som tidigare skrivits har även jag sett en förändring hos de som flyttar sin blogg till en tidning. En anledning kan vara att man blir mindre anonym ju fler läsare man har. Ditt sätt att förhålla sig till chefen/maken behöver sannolikt inte förändras. Men rapporter från andra sammanhang riskerar att så småningom tonas ner.

Nu betvivlar jag inte en sekund på att du inte kan fortsätta underhålla oss med anekdoter om maken, talibanen, tonåringen, pojkvännen etc.

Reklamen på tidningsbloggar spelar för mig som läsare ingen roll, däremot att en hel del tidningar inte tillåter RSS-feeds och dylikt. Naturligtvis förstår jag att en tidningsutgivare vill att man går till deras site, det är det som ger besökssiffror så man kan sälja mer reklam och betala er bloggare. Jag är mindre benägen att läsa en blogg jag måste "gå till" än en som jag kan prenumerera på. Läser jag den mera sällan, blir det färre kommentarer då ämnen fort blir passé.

Detta har ingenting med avundsjuka att göra, utan snarare tvärtom. Helt plötsligt är man inte en del av ett "underground" sällskap, utan vilken prenumerant av Amelia eller Tara som helst.

Fast jag hänger med till en början i alla fall...

Ting sa...

Jag tror du kommer överleva en bloggflytt!
Fast jag håller med några av de andra kommentarerna.
Det blir inte en lika snygg och ren blogg.
Mycket jox liksom.
Fast det kan det iofs vara även på privata... :O)

Gör det som känns rätt för dig!
JAg tror du vinner hur du än gör!

Anonym sa...

Som läsare via RSS så spelar reklamen ingen roll, den ser jag inte, men om det endast blir början på inläggen och man måste gå vidare för att läsa resten, är jag tveksam att det blir av. Trots toppenroligt innehåll...
Bara en tanke

annica sa...

Glömde säga att du skriver asabra (som mina 7-åringar skulle säga)! många andra bloggare är både pretto och sentimentala vilket funkar måttligt bra mellan sarkastiska o cyniska inlägg.

Mona rules!

Jenny E sa...

Jag skulle läsa vidare, det tror jag absolut! Jag prenumererar via bloglovin.com och om jag inte fortsätter kunna göra det så kan jag glömma att läsa, så för mig är det viktigt. Men annars är det innehållet som styr! Så jag läser. Kör på du.

Inna sa...

Kära Mona, du bara måste fortsätta att blogga som du gör. Det finns ingen som ger mig så goda skratt och som kan beskriva det dråpliga i livet och vardagen på ett sånt underhållande sätt.

Jag är många gånger avundsjuk på ditt sätt att hantera ord. Själv är jag alldeles för besatt av fullständiga meningar och subjekt och predikat för att underhålla, men skriver ändå, mest för min egen skull och för att jag vill bli bekräftad =)

Så för mig spelar det ingen roll om du bloggar på en privat sajt eller kommersiell tidning. Jag följer dig dit du går =9

Monica sa...

gå in på gadget
sen rullar du ned till 9 gadgeten där det står undersökning sen kan du göra en undersökning!

Sen måste jag fundera ett tag , jag är också rädd du skulle börja täbka för mycket få lite ångest!
Din make tänker ju bara på pengarna han ska tjäna hahaha!
Sms mig jag vill veta vart ,men jag tror jag vet , har jag rätt eller fel?

Mr Lee sa...

Är maken helt införstådd i vad det innebär???

Jag tror att du kommer att hålla tillbaka lite av det fria och tokiga/roliga om du flyttar ut bloggen till en kommerisiell site, eller den ansvarige utgivaren kanske ger dig lite förmaningar om vilken nivå du måste hålla dig ovan eller under.

Överlever bloggen på en kommersiell sida är frågan om ditt äkenskap gör det. Helt ärligt!

MonasUniversum sa...

Du har rätt Monica.

Linda K sa...

Byt! Så länge du fortsätter skriva som du gör så spelar det ingen roll från vilket forum du gjör det. Ta chansen att tjäna lite pengar på något som du gör så bra. Det förtjänar du.

Jag kommer i alla fall hänga med till den nya adressen.

Maria sa...

Jag är nog lika beroende av dig (din blogg) som du är av mig, inte personligen ;)) men som trogen läsare. Kollar din blogg flera gånger per dag =))

Ann sa...

Jag hänger med !

Unknown sa...

Go for it! Är ju samma blogg oavsett adress. Du kanske tappar några läsare i flytten, men du vinner på det i längden.

Scraphönan sa...

Klart du ska se till att få lite kosing för det du gör så bra!!!

Själv skiter jag fullständigt i om det är reklam på en bloggsida. Jag läser en blogg för att den är bra, allt kraffs runt omkring ger jag fan i.

Kan dett age dig flera läsare... KÖR PÅ!

Kan du tjäna pengar på det ... KÖR PÅ!

Jag har varit här sedan de första dagarna, och jag följer dig vart du än går!!! Att inte få läsa ett Mona inlägg varje dag vore hemskt tomt i livet... det borde ALLA förstå!
Kramis

Lee sa...

Jag följer med till en början... men jag håller med i mycket av det andra skriver... jag har också sett och läst "tidnings"bloggar som har blivit "tråkigare". Jag tycker att det är synd på ett sätt att du inte längre skriver om dina anställda, även fast jag förstår att du inte gör det... men tyckte att det var roligt. Och det känns som den kommer att bli mer opersonlig, men jag vet inte.... Jag gillar inte heller reklamen, och den opersonliga sidan... men... Äh, massa svammel från mig... Jag vet inte.

Dock så vill jag säga att jag förstår dig till 100 % och det är väl bara att försöka, eller?
Håller även med min namne och misstänker att han kanske får rätt... Vad tycker din dotter? Tonåringen alltså?

Anonym sa...

Mig blir du inte av med!!/S

MonasUniversum sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kristina af Knusselbo sa...

Jag läser oavsett om det är genom en tidning eller inte, huvudsaken är att väl att du kan fortsätta skriva som på sin gamla blogg.) (Linda t ex är ju lika bra som förr. Det viktigaste för mig är att man kan läsa via RSS-läsare. Den som klagar på reklam kan bara se till att ha ett bra insticksprogram som sätter stopp för det (t ex AdBlock Plus till Firefox). Jag besväras nästan aldrig av reklam tack vare det.

Monica sa...

GÖR DET!!!! Men uppdatera som vanligt och ingen skrivar ångest!!
Och kom ihåg vem som var här först!!

Finnpajsaren sa...

Kan du vara lika "anonym" på den komersiella sidan? Jag menar, det kryllar ju inte av namn och bilder på er familj här. Bara en tanke.

För övrigt kommer jag hänga på, men på ett villkor, att du fortsätter hänga hos mig. Hehe.

Good luck!!

Jenny sa...

Äsch, spelar väl ingen roll var du bloggar bara du fortsätter! I'll follow

Anonym sa...

Jag följer med!!/ Jenny

Monica sa...

eller inte först kanske ,men skitsamma!! Fråga J också mellan J alltså! va säger h*n

Elin sa...

Jag läser din blogg genom googles egna google reader, en jätte bra gjej som håller koll på när alla mina favorit bloggar updateras. Så det spelar ingen roll vart du skriver någonstans jag kommer fortfarande läsa dina hysteriska inlägg.
Go for it!
MVH Elin

Lennart Pettersson sa...

Bloggen är din enda och riktiga ventil. Fortsätt pys!

Osloskånskan sa...

Ärligt? Nej. Jag tycker inte det. Känns kommersiellt. Jobbar du inte tillräckligt redan? Ska du inte ha bloggeriet som en privat grej? Och jag gillar inte joxet runt om. Men visst, jag kommer att läsa ändå. Hur som haver; lycka till!

Erica sa...

Jag följer med om du går över, bara du inte ändrar dina ordval och ditt språk.
Din blogg förgyller min vardag och jag läser alla blogginlägg stora som små.
Lycka till med ditt val

Miss Tree sa...

Jag följer dig vart du går, men om inte texterna syns i sin helhet i google reader kommer de av tidsskäl inte att bli lästa lika ofta som idag. En del bloggar har konstiga inställningar som gör att man måste klicka ett par extra gånger för att få fram texten. Ingen aning om varför, men det gör att de faller av dagligläsning-listan.

Singelmamman sa...

Jag har ingen aning om ifall bloggare förändras för att de börjar skriva på en tidningsblogg. Men jag håller med de som skriver att det är jobbigt att läsa. Det känns för mig som om just bloggskrivet krymper. Inte kommer fram så bra som det är när inget skymmer texten. Men se bara till att tala om var du kommer att hamna så kommer jag efter.

Birgitta sa...

"Nothing ventured, nothing gained."

Fredrik sa...

Hoppa för fan...det finns väl alltid nya läsare om det är några som hoppar av.
Jag tror att det finns en risk för att jag kanske inte hakar på, det beror på hur sidan ser ut. Gillar inte för plottriga sidor ;)

Maken sa...

Ojsan, Maken här, tror visst inte att Maken tänkt ordentligt, det finns en allergi mot offentlighet som både maken och tonåringen har. Finns också andra aspekter såsom privatliv, säkerhet och de risker familjen tar.
Vi får nog ta ett familjeråd här, och de vet vi hur de brukar sluta; Maken, tonåringen o talibanen bestämmer och Mona gör tvärtom i det som bestämts...
Skämt åsido, bloggen blir sannolikt inte riktigt lika bra pga prestationsångest, begränsningar och synpunkter från utomstående som per automatik kommer att bli aktuella.
Hmm, i ärlighetens namn är det småpengar i ersättning också, frågan är om alltsammans är värt risken. Det roliga för min kära hustru kanske försvinner.

Monica sa...

jag igen !
tänk noga efter , när ska du bestämma dig? inte denna vecka va?
Sen kan jag säga det är jäkligt jobbigt att kommentera på det där stället hatar koder ,

Monica sa...

tror faktiskt du har mer besökare här, , bestäm dig inte ännu,
du gillar ju kommentarer också eller hur? där kanske man inte orkar svara pga kod helvetet,

Katarina sa...

Kör!
Vi finns med dig

Monica sa...

har startat en undersökning ,men den borde vara på din sida ;)

Anonym sa...

Nu är det bara så att jag inte klarar mig utan min dagliga dos från dig, så jag hänger med på vad du än bestämmer dig för. Och därför sitter jag här nu och kommenterar kl 03.19!!!
LiSe

karibien sa...

Jag önskar jag kunde säga att jag kommer att följa dig vart du än går, men det är helt enkelt inte sant.

Bloggar som ligger på sajt där bara de första meningarna syns i RSS-läsaren försvinner nästan alla förr eller senare från min dagliga läsning. Jag gillar att RSS-läsaren låter mig slippa blippeti-blopp-reklam, taffliga färgval och fjärilar som flyger över skärmen.

Just nu har jag 119 bloggar i läsaren, av dem är det 13 som bara ger mig stubben. Hälften av dessa är matbloggar som Matälskaren och Lucullian delights.

You do the math.

Kan du lyckas både tjäna en slant och ge oss hela galna Monas universum bryr jag mig inte om ifall url:en pekar till Aftonbladet eller nån annan blaska.

Får jag bara mitt dagliga Mona-garv är jag nöjd

Kay sa...

Jag önskar jag kunde säga att jag följer dig oavsett. Du tillhör de där jag måste gå in på och jag följde med "innan du fanns" eller som den kallas för sambon "du vet den med plasthunden" (kundkorgarna man drar efter sig).

Reklamen struntar jag i, tjänar du pengar på sida desto bättre.

Jag är dock orolig att historier som maken och plastflickan, grannen med kotletterna och liknande skulle rensas bort av ditt undermedvetna.

Utan det som ger mig underbara skratt skulle jag sluta läsa.

Vidare är jag så "fin i kanten" att jag nog skulle kunna avstå för att den sidan du hamnar på inte är min typ av sida. Jag gissar att det finns andra bloggar och andra artiklar i sidorna, vilka skulle skulle kunna irritera mig. Det som irriterar mig väljer jag bort, vilket skulle bli välja bort dig.

Det var mina fem öre, men jag har full tillförsikt att du väljer vad som känns bäst för dig. För du är härligt du!

Markattan sa...

Jag har inte en aning om vad jag tycker att du ska göra. Dock har jag läst alla kommentarer och där finns det ju en del att hämta till både för- och nackdelslistan. Makens kommentar tycker jag nog att du ska ta mest hänsyn till här. Man kan tycka att det är en skitsak, var man bloggar men så enkelt är det nog inte i ditt fall. Du har ett mycket speciellt sätt att berätta om din familj på och fan vet om de pengar du ev kommer att tjäna överväger de risker du tar med en flytt. För min personliga del spelar det ju ingen roll var du bloggar men som sagt, hur blir det för familjen?

Inte lätt beslut det här ju.
Lycka till hur du än gör.

Markattan

Ida S sa...

Klart du ska gå vidare till tidningssajten. Jag hänger på.. :))

Ett Vitare Hem sa...

Jag har varit med sen straten trots att jag knappt aldrig gett mig till känna ;o) var med redan när du skrev på papprikas forum och såklart du ska göra detta. Vi hänger med både jag och den äldsta tonåringen här hemma som bara älskar dina inlägg ;o)
Ha en fin helg!
Kramis/LenaS

Tessan sa...

Tjäna pengar på det! Jag följer oavsett. De som är drabbade av den svenska avundsjukan kommer följa med än ivrigare ju!

reneesfotoblogg sa...

För en gång skull ska jag vara seriös.
Nej, Mona det är inte vi som bestämmer.
Det är din familj! Punkt!
Smickrande erbjudande utan tvekan och bekräftelse måste man ha men inte till vilket pris som helst.
Makens inlägg vittnar om både intelligens och sunt förnuft så lyssna på honom för en gångs skull.
Ditt sätt att skriva kommer att förändras, bli mera slätstruket.
Du kommer att bli tvungen att sortera bort vissa saker som inte gör sig i dom fina salongerna.
Är du tillräckligt hårdhudad?
Fråga Birro och Schulman vad dom tycker.
Jag ska inte hymla och påstå att jag inte kan leva utan din blogg men den ska vara exakt som den är idag.
Finessen med den är att du tangerar det otillåtna utan att trilla över kanten. Skriver det som många bara tänker och det kittlar samt igenkänningsfaktorn.
Ska villigt erkänna att mina kommentarer till dina inlägg är totalt annorlunda än några andra jag gör. Lite hämningslösa alltså. Så lite "pys" får jag ut i den formen också.
Om du vill vidare i ditt skrivande, varför inte göra en bok med inlägg (framröstade av oss såklart) och som en extra knorr fråga Christina på Stridbergs Station om hon vill göra teckningar till. Hon är hysteriskt bra på bankelibankteckningar t ex.
Tror faktiskt att den kombinationen skulle sälja som smör.
mvh R

Sandra sa...

Vad roligt! Jag har inget emot bloggar på tidningssajter. Är ganska bra på att sålla bort reklam och oviktigheter. Kör på bara!

Zelda sa...

Nu har jag läst alla kommentarerna. Jag tycker som många här, att visst jag skulle följa dig, jag är beroende och behöver också min dagliga dos av Mona ;-)

Men...jag tror även att det finns risk att bloggen förändras när du inte kommer att kunna vara lika anonym.
Så lyssna på maken och flera som kommenterat. Kommentaren från "reneesfotoblogg" tyckte jag var väldigt bra skriven, ta den i beaktande.
Men självklart... gör det som känns rätt för dej, det är bara du som kan känna efter om det skulle funka.

Jupp sa...

Jag är rädd för att tyvärr.... du förlorar mer än du vinner på att flytta.

Charmhäck sa...

Jag följer dig vilken väg du än går. PUNKT!

Kramen!

Carina sa...

Härliga Mona, vad roligt för dig.
Jag skulle följa med, men tänker mycket på vad din kära make skrev, tänkvärt.
Kanske borde du lyssna på dem den här gången;) vad de nu kommer fram till.

Jag ska bli bättre på att kommentera när jag sitter här och myser mig dig på kvällskvisten.

Kram Carina

Maria sa...

Ta chansen! Kan du tjäna en krona eller två så ta den. Jag hänger med till nästa ställe också!

Behöver min dagliga dos av skratt och den får jag garanterat här!

Helene sa...

Vilka läsare du har Mona,
så många bra komentarer.

Jag som nytilkommern beundrare, tycker att du ska ta till dig vad Maken och resten av familjen tycker.

Hur blir privatlivet på en tidningsite. Även om ni är förhållandes vis anomyma nu, kommer ni verkligen att bli det sen?

Jag kommer att fortsätta att följa dig vad du en håller hus.

För i slutendan är det ändå DU som bestämmer.
Lycka till.

MonasUniversum sa...

Apropå makens kommentar:

så vill jag bara tillägga/korrigera lite;

"..och Mona gör tvärtom i det som bestäms"

Då handlar det om saker som t ex att resten av familjen vill ha en katt, och jag tvärvägrar.

För övrigt så har inte maken tillåtelse att kommentera här inne, det var villkoret för att jag skulle fortsätta att blogga förra sommaren.

Men.

Det här med att vara officiell: i just precis det här erbjudandet så har jag fortfarande möjligheten att inte gå ut med mitt fullständiga namn.

Å andra sidan så skall ni veta att jag för länge sedan upptäckte att jag har anställda som läser, och jag har redan anpassat mig efter det, utan att ni har märkt något!

Renée är som vanligt jävligt klok men det finns en sak jag känner instinktivt: jag kan på INGA villkor ändra mitt skrivsätt. Jag har nämligen testat:

Jag bloggar någon annanstans och där kan jag inte leverera över huvud taget eftersom jag där är tvungen att ändra min skrivstil för att inte bli igenkänd och för att vara mer "mainstreem". Så därför kan jag redan nu säga att jag skulle flytta tillbaka direkt, om jag märkte en sådan tendens.

Sen tonåringen: hon tycker absolut att jag ska göra det.

Och jag tänker på vad det är jag skriver om: jag kommer ALDRIG att skriva om kontroversiella ämnen.

Många har frågat/undrat/kritiserat mig för att jag t ex inte har tagit upp det här med IPRED-lagen, då det är högaktuellt för oss som videobutiksägare, men jag har avstått.

Av en mycket enkel anledning: jag har ett jävligt körigt liv eftersom jag lever ihop med den jag arbetar med. Det är bra mycket jobbigare än vad folk tror.

Därför, och bara därför, så har bloggen blivit en ventil där jag bara vill ha kul och inte ta några som helst konflikter. För jag orkar helt enkelt inte. Sen må jag anses vara feg men det tuggar jag i mig.

Det är möjligt att jag i framtiden skulle kunna sticka ut hakan, men nej, just nu så känns den tanken mycket, mycket avlägsen.

MonasUniversum sa...

Sen vill jag tillägga en sak: jag har under en mycket lång tid varit periodvis officiell så jag vet att jag kan hantera det. Om jag nu skulle välja att vara officiell i den nya bloggen.

Mamma P sa...

Grattis till erbjudandet! Jag följer dig så länge som du fortsätter i samma stil, men du måste följa ditt hjärta. Sedan kanske folk inte vill kommentera lika ofta när det blir mer offentligt så visst kan det bli en skillnad där. Å så får du fundera på det där med att hänga ut familjen... Lycka till med ditt beslut!

Anonym sa...

Självklart ska du ta chansen att tjäna pengar på ditt bloggande! Svensk jantelag är för mesar!

/Anne-Sophie

Karin sa...

Jag tycker du ska göra det. Vem vill inte tjäna lite pengar på det man är bra på, och bra är du! En av de bästa!

Anledningen till att folk tappar läsare vid en sådan övergång är nog att dom börjar skriva på ett lite annat sätt. Det har jag sett vid minst två andra tillfällen. Det blir stelare och inte samma blogg längre. Jag tror inte du är sån. Däremot så tappar du ju alla dina inlänkar så besökarantalet kommer att verka mindre i början men dom som verkligen läser och inte bara råkar hamna här dom följer med och det är ju dom som är det viktiga!

Ta chansen!

. sa...

Jag har följt din blogg i över 1 år och jag kommer inte lämna dig i sticket. KÖR SÅ DET RYKER!!!!!

Mona sa...

Klart du ska testa!
Funkar det inte så funkar det inte och då går du tillbaka hit igen, eller hur?
Det finns ju en risk att med mer uppmärksamhet är det svårt att skriva lika som du gör nu, tex om familjen. Men ni har ni pratat genom det så, varför inte.

mariem sa...

Det är klart att du gör det, vi som älskar att läsa dej hänger självklart med,om du tappar några får du ju massa nya läsare dit du kommer !
Å va gött att man kan få lite "gratisdraghjälp " till din underbara blogg, som jag puffar för så fort jag får en chans =)
You go girl !!

Anonym sa...

Heja Mona! Lova att du fortsätter skriva på samma sätt bara så lovar jag innerligt att fortsätta läsa.

Anonym sa...

Nu blev jag besviken på dig. Vägrar skaffa katt när resten av familjen vill. Mycket illa!

Roligt att maken kommenterar. Familjeråd låter bra.

Lycka till vad du än bestämmer. Följer med. Är ju en
Flyttfågel

Dubbelörn sa...

Jag är här!!

Har läst kommentarerna här ovan o har du någonsin betvivlat på att du har aktiva läsare så är väl dessa tvivel helt bortblåsta!! *asg* Snacka om engagemang!

Har upplevt det som många andra redan nämnt. Förändringen fr den privata bloggens öppenhet till en helt annan stil efter att man flyttat till tidningsblogg. Vet inte om det handlar om prestationsångest, el annat, men en klar förändring har skett. Samtidigt så ser man även en klar minskning av kommentarer. Vill man verkligen vara utan dem? ;)

Vill ju ha dig som du alltid varit, smågalen för det mesta o helgalen ibland *gapskratt*.

PÖSS på'rej

Små Vita Ting sa...

Go for it girl. Självklart hänger jag med dig om du flyttar bloggen. Frukostrutin är fika och läsa din blogg, sen kan jag börja jobba...
Mona i S Sandträsk

tina sa...

Jag brukar följa med när bloggare börjar skriva för tidningssiter och liknande. Många brukar jag dock sluta läsa efter ett tag, inte så mycket för att skrivandet ändras utan för att jag inte tål reklamen.

bühlmanns sa...

Hmm. Min enda tanke besvarade du här. Det där med att ta upp kontroversiella ämnen.

Vad det gäller att förlora läsare, kanske det. Jag gillar din blogg så himla mycket inte bara tack vare det du skriver utan allt! Typsnittet, upplägget, ingen reklam (tjoho!) Tycker Alex pappablogg inte känns så "intim" som den säkert avses att vara då den ligger på Aftonbladet. Men visst läser jag den, direkt efter din!

Däremot kanske man ska tänka på att man kan få nya läsare. Som har som avsikt att bara terra och röja. Visst klarar du det, men bloggen kommer då att bli annorlunda även för dig.

GRATTIS dock, på tiden att du fick en förfrågan!

smultronpaj sa...

jag är med hur som helst

Osloskånskan sa...

Jag har sovit på saken: IKKE GJØR DET!

Pangbruden sa...

Jag tror att man flyttar för att man inteorkar med all denna reklamskiten som finns.. själva utseendet på bloggen kan störa, det är på ett vis inte längre samma blogg. Jag tror inte att man flyttar pga av avundsjuka för att någon tjänar pengar..Sååå rik blir inga bloggare. Sen blir det jävligt störigt när folk börjar med dessa tävlingar och utlottningar och reklam i bloggen. Typ idag har jag den underbara krämen siochså på mig. Ofta är ju det ett krav när man proffsbloggar. Man är inte längre en blogg utan en reklampelare och då ids inte jag läsa längre. Men kör du på som vanligt och ger fan i krämer och tävlingar hänger jag kvar

Anonym sa...

Har följt din blogg en kortare tid men inte kommenterat. När du nu ber om läsarnas åsikt så känner jag att det är dags att lämna en kommentar.
Flyttar du så följer jag efter och ser hur mycket och var reklamen ligger. Känns det störande så slutar jag läsa - ja, jag är bekävm och vill ha rena bloggar när jag läser.
Sättet du skriver på är helt underbart, fantastiskt och helgalet och det är ju också viktigt att du fortsätter på samma sätt.
Men lyssna till vad famijen tycker - det är väl ändå det som bör råda dig mest i ditt beslut.
Lycka till med ditt val!
//Skolfröken

Millan sa...

Jag följer med dig! Nu när jag hittat dig släpper jag dig INTE :-D Följde med Silverfisken när han bytte. Förstod inte allt tjohej som blev runt det! Galet! Förmodligen för att de förstod att han tjänade pengar på det/dem.

Anonym sa...

Vill du flytta - så gör det! Mina två krondårar följer jag till sibirien om så krävs. Jag tycker det låter som en jättebra idé att fler kan få möjligheten att skratta åt din underbara humor, så kör så det ryker! Må gott //NinaPX

Bonita sa...

Jag följer helt klart med om du flyttar men föredrar verkligen verkligen den egna personliga bloggen framför en blogg på en tidning, som tex "innan du fanns" flyttade till. Jag har följt med Linda dit men gillar inte alls sidan. Det handlar för mej om utseendet. Det är inte bara det skrivna ordet som gör bloggen även om är det viktigaste. Utseendet gör mycket för en blogg. Annonser bidrar inte till en trevlig bloggsida. Så jag röstar för att du stannar här, men följer dig vart du går.

Pernilla sa...

Jag blir så AVUNDSJUK! :) Men tycker att det är störtkul för di att ha blivit tillfrågad! Det är så ballt!

Klart du ska flytta bloggen, men det är som flera har sagt, lite mer meck.

Jag lyckas sällan få uppdateringar på "officiella" bloggar, de har inga feeds. Christinas t.ex. Då måste jag komma ihåg att gå in, räcker inte att kika på min läslista. Och ärligt talat så kikar jag mest på min läslista. Jag kommer alltså att missa massor av dina inlägg, trist.

Sen måste man alltid verifiera när man lämnar kommentarer. Suck. Och så reklamen.

Men jag hade inte tvekat. Jag hade flyttat! :)

Pernilla sa...

Och nu läste jag makens kommentar och jag håller med. Man har ju ett ansvar för andra i sin närhet, det är ju t.ex. därför inte jag nämner efternamn och mina barns förnamn. Och säkerhetsaspekten, vi vet att skummisar läser bloggar de också.

Ta ett familjeråd och så ses vi sedan på tidingsbloggen.. :)

Busungen Hanna & hennes familj sa...

Go for it!!
Jag började läsa Tara-Christinas blogg långt innan hon gick över till Tara. Jag "följde" med henne dit - jag tror jag hittade din blogg genom henne... Jag kommer följa efter dig vart du nu ev än hamnar!
Hur som helst - du skriver så vansinnigt roligt och BRA! Om du skulle tjäna en slant på skrivandet så förtjänar du det!

Anonym sa...

Hålla du härligt galna Mona!! Gör det som känns bäst för dig.....pengarna blir småpotatis som Maken sägen...jag hänger med så länge du håller dig lika härligt galen (tror jag håller på att bli smittad) påtvingad reklam hatar jag...men jag följer Lindas kamp "innan du fanns" !! Kramizzar Lottelis =))

Anonym sa...

Du är min Jesus och jag din lärljunge...klart jag följer dig :)

/Malin (Maby)

Anonym sa...

jag är ganska ny läsare, men jag skulle självklart "följa med"!!!
Varför inte passa på att tjäna lite pengar liksom?! Do it!/Jojo
http://jojo75.bloggsida.se/

Erika sa...

Jag har aldig lämnat en kommentar i en blogg jag följer men som många andra så känns det rätt nu. Jag har följt din blogg i några månader och den är utan tvekan höjdpunkten i min bloggvärld. Tänk igenom allt noga, jag kommer fortsätta följa dig hur det än blir!

Lee sa...

"Å andra sidan så skall ni veta att jag för länge sedan upptäckte att jag har anställda som läser, och jag har redan anpassat mig efter det, utan att ni har märkt något!"

Jo, det har jag märkt... *pekar på mitt inlägg längre upp*

Det är det jag menar... att du kanske bli "tvingad" att tänka efter innan du skriver, för att inte tex såra någon.

Lee

MonasUniversum sa...

Lee: jag är med hur du tänker. Men vad jag menade var att ingen verkar ha noterat den lilla förändringen, och det beror nog kanske på att jag aldrig har outat de anställda särskilt mycket. De få gånger jag har valt att göra det, har jag haft anledning. Och jag skulle nog göra det igen tror jag. I alla fall under de omständigheter jag tidigare har haft.
Och tilläggas här bör göras att jag inte har något särskilt stort intresse av att hänga ut nån anställd. Av den enkla anledningen att de inte ingår i min privat sfär, hur konstigt nu det än kan låta. Jag skriver 99% om människor i min absoluta närhet, eller om främlingar. De som finns där emellan tillför inget i bloggen. Utan att därmed mena att de inte har betydelse för mig. Svårt att förklara, men att låta personalen vara har alltid varit en självklarhet.

Fortsätt tycka. Ni är jävligt bra. Och jag har tidigare fått höra att jag har "bra läsare", så era tankar betyder väldigt mycket.

Sara G. sa...

Prova. Gör som när du anställer - alla har provanställning. (Man har forfarande det i Sverige, va? Jag läser från Frankrike. När kommer maken förresten?)

Ge dig själv en provbloggningstid.

Går det bra och du känner att du kan fortsätta att skriva som du gör nu (eftersom det är det vi trogna läsare vill att du gör), så går det bra.

Fungerar det inte och du börjar självcensurera dig då vet du det. Och kan återgå till privatbloggandets sfär.

Inget är så frustrerande som att sitta där och fråga sig själv "Hur hade det gått om jag hade tagit den där chansen?"

Mollusqa sa...

Jag kan här erkänna en sak - jag läser bloggar mest på jobbet...

Jobbet uppskattar inte att man surfar alltför mycket, något tjafs om bandbredd och annat. Därför har man blockat en del sidor, bl a vissa tidningar.

Så jag kan säga att jag kommer förmodligen (och tyvärr eftersom din blogg är min absoluta favvisblogg) vara tvungen att minska mitt läsande.

Men det är ditt val, och jag önskar dig lycka till hur du än väljer att göra!

wettexvärlden sa...

Eftersom du anser att jag är komplett galen så vet jag inte om det är någon idé att jag skriver något. Och bara därför måste jag göra det.

Skrivskrivskriv!

Jag följer dig!

tizzie sa...

Skulle jag sluta köpa vin om jag var tvungen att köa längre??
Skulle jag sluta läsa Monas blogg om den hade en annan adress??
Självklart inte!!
Go for it!!!

Kia sa...

Klart att jag följer med dig vart du än tar vägen!

Monica sa...

Herregud Mona jag skulle ju inte sluta följa dig det vet du ;)

Men jag lovar säga till om du spårar ut ( blir tråkig))

PGW sa...

Som tidigare kommentatorer så klokt sagt:

-Kolla exakt vad tidningen sätter för gränser.
– Kolla hur snart du kan dra dig ur/"provanställning".
– Kolla att tidningen funkar i RSS-feed, så vi slipper blippande reklam eller kapade inlägg.
– Kolla med familjen.

Om allt det är OK – Kör!

Annika sa...

jag gillar din blogg inte bara för inläggen utan också för att den är för mig estetisk tilltalande, vilsam för ögonen.

förstår att erbjudandet frestar, kanske rentav tilltalar fåfängan lite? :)

jag har en fråga - varför vill du göra det?
å en till - behöver du det för ekonomins skull?!?!?
f ö tycker jag familjerådet har en viktig uppgift att fylla här eftersom de också kommer att bli mer offentliga.
Ha en bra helg! Vilket kanske är lättare skrivet än gjort med alla funderingar! Kram!

helene sa...

hej mona
inte kommenterat innan,
men mig spelar det ingen roll vilken adress din blogg har, jag gillar det du skriver! jag älskar din blogg, den är speciell, känns som den lockar alla sorter och åldrar, det är nog ovanligt tror jag iaf.
så om du inte ändrar något annat än hur det ser ut eller vilken adress du har spelar det igen roll!!
/helene

fjortisensmorsa sa...

Jag läste din fråga igår och har funderat lite på den.
Förutom risken att du inte kan skriva som du gör nu och att din familj kan bli mer "utlämnad" så tror jag att du ska fundera över om du vill göra din "pysventil" till ett jobb/måste. När man läser din blogg verkar det som om du redan arbetar väldigt mycket, var rädd om dig- sätt inte för mycket press på dig själv..då kanske det roliga pysandet försvinner?
Gillar ditt sätt att skriva och håller med den som föreslog att du kan ge ut din blogg i bokform!
Lycka till med beslutet. Följ din intuition!

Die Quelle sa...

kör solen, kör.
Vi är med dig överallt.

Josefine sa...

Du har ett fantastiskt sätt att uttrycka dig på och jag tror inte heller att du skulle göra avkall på det.

Förändringen som kan ske då privata bloggar går över till en tidning skulle välvara att bloggen ägs av någon/något. Står under ett annat namn. Ett kommersiellt namn och får du alltid sista ordet då?

Reklamen skiter jag i och tänker du flytta så flyttar jag efter eftersom du är så bra.

Jag tror alltså inte på den svenska avundsjukan eller på skrivkramp utan på att ramarna inte är lika vida som innan. Får du ha ditt underbara arkiv kvar?

Jag tror att du har tillräckligt att ta i anspråk när du ska göra ditt val och oavsett vad du gör, gör det du tror att DU mår bäst av.

Lycka till

MonasUniversum sa...

Nog för att jag hade förväntat mig hög klass på era svar, men det här är bättre!

Och som svar på den absolut viktigaste frågan: jag har inga som helst inskränkningar, och jag har sista ordet.

Pengar är av underordnad betydelse. Så syfte är att nå fler. För att under tiden komma på hur i vilken form mitt skrivande i framtiden kommer att ta.

Hur som helst: jag läser era funderingar noggrant.

Och som jag tidigare sagt; det är ju NI som gör att bloggen fortlever. Jag skulle aldrig blogga om ingen lyssnade.

Och det gäller även er som aldrig har kommenterat förr...för jag ser er ju i min statistik...så jag vet att ni finns, hehe!

Miss A sa...

Alltså, lova att fortsätta skriva så bra som innan så bryr jag mig inte om vart ifrån du bloggar.

Karina sa...

Jag kommer följa dig vart du än tar vägen. Mona, du måste gå på magkänslan, det gör alltid bra. Känns det bra så slå till och gör det.

Jag kommenterar inte alltid, men som du ser så läser jag alltid :)

Kram på dig i massor

MiaA sa...

Jag har inget emot att du tjänar pengar på att blogga, inte heller om det finns reklam på bloggen. MEN, jag är ändå tveksam till att du kommer, i längden, skriva likadant.

Av alla de bloggar jag följt - där bloggerskan (för jag läser mest tjejer) gått över till att blogga på tidning så har bloggen ändrats, och då menar jag inte till det bättre.

Jag tror helt enkelt att med fler läsare så blir man också hårdare mot sig själv, mer självcensurerande och självmedveten - hence - sämre blogg.

Så av rent egoistiska skäl så röstar jag nej... om det nu inte är så att du slutar blogga helt om du inte går över och blir kommersiell, för i så fall så får du väl prova...

Anonym sa...

Har hittat hit via "innan du fanns" och jag hänger med oavsett, cash is king :-))

/Christina

Anonym sa...

Tja - så här ser jag på det: Det är ett perfekt tidsfördriv att följa ett par tre bloggar (mer hinner man inte). De som är trevligast, är skrivna så att man identifiera sig själv i alla galenskaper. Det är roliga bloggar. Man känner igen sig. Ibland tappar bloggaren lust/ork/tempo och efter ett tag hittar man en annan att läsa. Kraven på en vanlig amatörblogg är inte stora. Man kan t o m stå ut med lite stav- och språkfel. Därför att de är så himla spontana och personliga. Hamnar en blogg på en tidning får man genast en annan inställning. Hur mycket är spontant, vad styrs av tidningen? Vad har ansvarig utgivare ställt för krav? Man får en känsla av att det som skrivs, skrivs av komersiella skäl och inte spontant. Och jag slutar i alla fall att läsa. Hur bra det än är skrivet rent språkligt eller humoristiskt. Mitt förslag: Föreslå istället att du får utnyttja din förmåga att skriva som vanligt kåsör i papperstidningen och fortsätt med din blogg som den är, så fortsätter i alla fall jag att läsa den. Får du inte skriva som vanlig kåsör, är det ju ett tecken på att tidningen trots allt inte tycker att du är så bra utan bara vill rida på att du har många läsare av bloggen - som de hoppas ska följa med och ge dem bättre statistik på sina annonser.
Lycka till med ditt val.
/En läsare

Anonym sa...

Har inte följt din blogg så jättelänge men tycker den är fantastiskt rolig och skulle absolut fortsätta läsa av om den fanns någon annanstans.

Men försvinner den här ifrån glöm då inte att tala om var den finns...

/Jennie

koala sa...

Oavsett var du tar vägen - så följer jag efter - jag är monaknarkare!

Mia sa...

Skriv var som helst. Bara du SKRIVER. För bövelen det är ju en av dagens höjdpunkter att gå in och läsa vad du skrivit.

MonasUniversum sa...

En Läsare: Problemet är att papperstidningsredaktionen och webbredaktionen sällan har något samarbete. Det är helt olika människor på båda platser, varför jag inte har så mycket att säga till om.

Dock måste jag återigen klargöra att ingen, ingen, INGEN har något inflytande i vad jag skriver. Jag bestämmer HELT och HÅLLET mitt innehåll, och INGEN måste godkänna innan jag postar. INGEN ber mig skriva om ett specifikt ämne.

Alltså, ni måste lita på mig här. Eftersom jag levererar varje dag så är jag inte särskilt orolig. Det är till och med så jävla "illa" att jag ibland kan ha tio inlägg klara, men det blir för mycket att posta, så jag måste fördela dem på ett par dagar.

Dock är jag alltid mycket noga med att det ska vara sant det som händer. Och jag kommer fortsätta att leverera så länge jag är gift med chefen; det kan jag lova.

MonasUniversum sa...

En Läsare: Och tack, jag glömde säga tack, mycket bra skrivet.

Z sa...

Jag hänger med!
ANALYS: En anledning till att inte läsare hänger med tror jag är att det inte längre är unikt. Att "alla" andra kan läsa det och det helt plötsligt blir mainstream..... Att det inte längre är för att man tycker är roligt att blogga utanför att tjäna pengar och då blir inte blogginläggen lika bra längre. Det blir prestation i dem samt att de "MÅSTE" bli producerade... eller iallafall känslan av det. Och att det gör inläggen sämre.... Det är vad jag tror! men så länge som du skriver lika bra och lika opresterande som du gör nu så hänger jag med som sagt!

MiaMaria sa...

Jag kommer att fortsätta läsa, har ju läst det du skriver i många år nu :)

Hoppas verkligen att tidningens blogg fungerar i RSS så jag slipper gå till tidningen och läsa, vet att jag inte riktigt orkar med sådana bloggar, tyvärr.

liten på jorden, men STOR i orden sa...

Klart som korvspad att jag följer dig oavsett flytt eller ej!

Tänker liksom inte sluta läsa bara för att du flyttar.

Nu är man ju så satans nyfiken så man nästan går i bitar. Vilken tidning kan det tänkas vara?!

Kram

Kristiina sa...

Mona- sälj inte din själ för små pengar som du ändå inte behöver. I längden har du mer att förlora än att vinna. Det är kittlande med lite offentlighet, men jag behöver bara googla mig själv för att se att 10 gamla grejer försvinner inte från cyberspace. Förra året när vi var med på ett tv program (hade inget val) så var det folk på nätet som kommenterade saker hände sommaren 99!

Kristiina sa...

Glömde skriva att jag kommer att fortsätta att läsa och vidarebefordra de roligaste inläggen till maken. Jag pratade om Talibanen hemma långt innan du bloggade och har berättat till MÅNGA om hur hon vägrade att använde katt blöjan eller om de nu var den med hundar på.

Jag måste ändå säga att jag uppskattar att det inte finns reklam eller liknande här.

Kristiina

PS: jag är ALLTID avundsjuk på dig :)

Sandra sa...

Jag kommer att fortsätta lusläsa din blogg, vart du än tar vägen!! Hittade dig via Linda i våras, har alltså inte varit med så länge, men jag tycker du har en fantastisk blogg!!!
Lycka till!!

Johanna sa...

För min del är reklamen helt egal, däremot brukar jag rätt fort fimpa bloggar som inte går att läsa i sin helhet i RSS-läsare. Så jag säger go for it, men kräv fullständig RSS-feed! :)

Prestationsprinsessa sa...

Eftersom din blogg är beroendeframkallande så kan man ju inte annat än följa med. Lite synd på all reklam som brukar följa bara.

Lycka till med beslutet!

Tinnar och torn sa...

Mona kära Mona, du skriver så bra. För att fortsätta göra det så måste du gå på din magkänsla. Förstår att du vill slänga ut frågan för att själv slippa bestämma men hey, du vet själv vad du vill. Kör på det som känns rätt så blir det topp! Stor kram P.

Sus sa...

Men hey!

I´m with you!
Oavsett vart du skriver.
Jag hade flyttat.
Lätt.

Anna sa...

Hej!
Klart du ska flytta - bara vi får veta nya "adressen"!!
Tack för en superbra blogg!
/Anna

Sussi sa...

Alltså, jag gillar din blogg skarpt, men jag är ändå väldigt tveksam till om jag kommer att fortsätta läsa om du flyttar den till en tidningssajt eller liknande. Jag tycker att Maj Korner sätter fingret på kärnproblematiken i tidningsbloggar: Det personliga anslaget försvinner. Som jag ser det handlar det inte alls om pengar - att inte unna en bloggare man gillar att tjäna en hacka på skrivandet är enbart barnsligt. Det handlar om att även om texterna skulle förbli lika hejdlöst roliga så är miljön väldigt opersonlig på en sådan sida, och helhetsintrycket blir så störande med alla notisspalter och reklambanners. Det känns bara kommersialiserat och trist, på något diffust sätt. Kanske kan jag vänja mig, men det beror på vad det är för sajt - jag avskyr t ex de flesta skvallertidningar och skulle nog sluta läsa om du flyttade till någon sajt som jag inte gillar.

Dessutom en rent praktisk grej: Sajter som har gott om reklam, småbilder och annat flashigt tar grymt lång tid att ladda. Min internetuppkoppling är enerverande seg, och om jag någon sällsynt gång vill läsa en artikel i t ex Aftonbladet (vilket jag vanligen helst inte vill) får jag ta en lååång toapaus mellan att jag klickat på länken och att artikeln (förhoppningsvis) kommer fram. Ibland hinner jag nästan med en kopp te också. I nuläget läser jag din blogg varje dag (ofta tittar jag in här flera gånger om dagen), men om du skulle flytta till en tidningssajt av den allra mest trögladdade sorten skulle jag nog bli tvungen att nöja mig med max ett par gånger i veckan, förmodligen tröttna på det också pga laddningstiden. Just nu går det föredömligt snabbt att läsa in din blogg, och det vore trevligt om det kunde förbli så. Men lycka till vad du än bestämmer dig för - jag gillar dig ändå :-)

Ewa sa...

Det viktiga är vad du själv tycker. Om du kan stå för tidningens åsikter eller om du ger blanka fan i vad de står för är ju upp till dig. Jag bryr mig inte om VAR du skriver utan om VAD du skriver. Och du är bra. Så jag hänger på.

Och grattis till erbjudandet!

Ulla-Karin sa...

Kul att bli tillfrågad :)! Gå på din magkänsla!

Jag följde tidigare Christina (tror jag att hon heter) som nu skriver på Tara. Tidigare skrev hon om livet som ensam mamma med två tonårsdöttrar. Av någon anledning följer jag henne inte längre när hon böt blogg och jag kan faktiskt inte ge något bra svar på varför det är så.

Jag kan tänka mig att jag själv skulle börja censurera mig själv och känna krav (från mig själv) på att det ska bli så bra som möjligt. Jag hade tidigare en räknare på min blogg, men när jag såg att det var rätt många som läste så blev jag förstås glad, men fick också prestationsångest så jag tog bort räknaren.

Men detta är ju hur jag funkar. Du kommer säkert att fixa detta hur bra som helst! Så om det känns rätt för dig ska du definitivt satsa på det!

Lycka till!

MonasUniversum sa...

Kyra: jag kan tala om exakt varför du har slutat att läsa Christina (nu har ju hon kommit att bli en mycket nära vän privat och vi pratade just om det här, härom dagen.) Hon startade ju sin blogg för att få en ventil till den extremt jobbiga skilsmässan hon tvingades genomlida, för den var ju inte direkt självvald. Och den bloggen hjälpte henne mycket. Det blev hennes terapi.

När Tara kontaktade henne så hade hon precis kommit in i en annan fas. Och det var en ren tillfällighet att de hörde av sig just då. När hon klev över dit så var hon "färdig" så att säga. Färdig med skilsmässan. Hade sålt huset och bytt miljö. Totalt.

Så av naturliga orsaker blev hennes inriktning annorlunda..och då försvann givetvis ett gäng läsare. Men det tillkom andra. Som kanske aldrig skulle ha valt att läsa hennes första blogg.

Jag tror att när man har en sån blogg som hon hade, som handlar om ett specifikt ämne, så appellerar det en viss grupp av människor, och när man sen byter innehåll, så kanske man som läsare går vidare. För till syvene och sist så är det oftast igenkänningsfaktorn som gör att man stannar.

Herregud. Call me Dr PhilMona. Det var ju inte meningen direkt..!

MonasUniversum sa...

..och jag glömde att säga tack.

Tack till ALLA här. Jag säger det igen: ni är förjävla bra. Jag lyssnar nooooga på vad ni säger/tycker.

Och som jag skrev någon annanstans: pengarna i sig är verkligen inte viktiga, jag skulle lätt kunna efterskänka dem till någon organisation. Tror tamejfan att jag ska göra det, på allvar. Om jag nu går vidare härifrån.

Jag säljer mig för att nå flera. Har precis kommit på att det är DET det handlar om. Jag säljer mig, men inte min själ.

Agneta sa...

Hur har jag kunnat missa den här bloggen så länge?
Jag har hittat dig nu och jag kommer fortsätta följa och läsa - me like så mycket!

Något råd kan jag inte ge dig, men försök hitta magkänslan och gå på den!

Eller blogga både där och här! Klipp och klistra, du vet! Eller det kanske du inte får? =)

MonasUniversum sa...

Stort och smått: Oj så välkommen du är! Bättre sent än aldrig!

Men nej, jag kan inte blogga på två ställen, det fungerar inte, även om jag säkert skulle få det.

En gång startade jag en ny blogg och var 250% anonym, alltså, inget namn, gjorde "om" mina barn, ändrade bostadsort i Sverige, och så vidare. Det gick inte så bra. För tydligen är mitt sätt att skriva karakteristiskt så jag blev igenkänd direkt.

Men, som du säger, jag kommer gå på magkänslan. Den brukar leda mig rätt!

Sofia - SofiaFj sa...

Kör på, jag följer dig dit du går. Sofia.

MonasUniversum sa...

Tack Sofia: du och PappRika-tjejerna är mina long last friends och som hängt här sen dag 1!

annkan sa...

Alltså, nu har jag typ (för att tala ungdomars språk) sovit på det här i TVÅ nätter... Och jag vet inte om jag är rätt person att svara. Har ju inte följt dig så himla länge.
Känner dig heller inte personligen och allt det där.
Min allra första känsla sa dock: "Men, klart hon ska"! Varför inte, liksom!?
Fast sen började jag tänka. Och...då kan det liksom bli lite FÖR mycket "tänk". Och så började jag läsa allas- kloka- kommentarer. Inklusive din makes- och dina egna.
I vissa av dina egna inlägg så känns det helt klart som om du redan bestämt dig för att köra. I andra (en annan dag?) så tvekar du av bara fasen.
Det är ju därför du bett om råd, det inser jag ju.
VILL så gärna svara- Klart du ska köra! Vem vill inte tjäna en hacka? Vem vill inte ha fler läsare? Och ändå- vill du fortsätta vara anonym och kanske inte behöva känna press över vad du ska skriva.. då tycker jag inte att du ska göra det.
Men det är ur ren.....hmm,"medmänsklig" synpunkt. Alltså jag vill inte att du ska bränna ut dig/känna press/må dåligt av det.
Är du inte det minsta orolig för just DET- ja, DÅ tycker jag du ska göra det!
Som sagt, det går väl alltid att byta tillbaka.
Hehe, nu blev du förmodligen inte ett dugg klokare av detta. ;-)
Sa jag att jag(också) är tvilling.. ? ;-)

Hur du än väljer att göra- FÖLJ DITT HJÄRTA (och din familjs önskan).

Jag kommer att läsa var du än skriver. (Och som sagt- även boken om/när den kommer).

Kram på dig!

Unknown sa...

Kör på! Jag följer med dig!

Elin sa...

Hej Mona!!! Jag säger som dom andra...jag följer dig vart du än är!!! Se bara till att tala om ordentligt hur vi hittar dig, jag skulle sakna ihjäl mig annars!!! =)kan man inte bara pröva ett tag om du märker att det inte blir bra kan du väll gå tillbaka!!!??? Din blogg är värd vartenda öre den kan få ihop förgyller ju våran tillvaro totalt!!! =)
/Elin

Olivia sa...

Hej Mona! Jag hänger med, oavsett om du fortsätter skriva här eller någon annanstans! Allt började på PappRika och det glömmer jag aldrig!
Kram och lycka till!

AM sa...

Orkar inte läsa vad odm andra tycker, är ju bara hemma och mellanladnar mellan mässorna.
Jag inbillar mig att många liksom jag har din blogg i en feeder, jag kör enkelt RSS i broewsern. Vet att Frugan kör på annat sätt, finns ju tusen varianter.
Och då kommer endast bild och text upp. Ser inte en reklamspot, annons eller annat (i andra komersiella bloggar jag följer).

AM säger: självklart ska du blogga komersiellt! Se bara till att få lite klirr i kassan för det. Om du tappar läsare på det så vinner du mer än dubbelt tillbaka. Finns folk som inte hittar hit men som hittar dit. Uppmärksamheten får du och dina trogna (och kanske lite, lite nära) följer med dig överallt i sajbern!

Ses på torsdag va? :)

Lotta sa...

Jag är på!

AM sa...

Nu har jag tänkt lite till,,, kan vi prata om det på torsdag?

Anonym sa...

En sak bara... vet inte om någon redan sagt, orkar inte riktigt läsa allt :o) Många stora bloggar får riktigt många tok-kommentarer om utseende osv osv osv. Saker som lätt sårar om man är på det humöret.

Inte vet jag vad du är för någon sorts person, men om du ens snuddar vid att ta åt dig av såna dårar så tycker jag du borde hålla dig så långt det bara går från mer officiella sidor.

Bevara det underbart roliga du har här i stället!

ann sa...

Spelar nog ingen roll var du bloggar. Vi som läser din blogg och tycker den är bra fortsätter. Kan du dessutom tjäna pengar Go for it!

CB sa...

Jag är - enligt min make teknik fientlig - och har hittills aldrig lyckats läsa en blogg som ligger "i" en tidning. Har försökt några gånger då jag klickar på någon bloggares länklista, men jag tycker inte att det är någon blogg där, vad vet jag - jag kommer tyvärr tappa bort dig, men jag får väl läsa dina gamla inlägg igen, för de finns väl kvar?
Tänkte häromdagen att du borde vara krönikör i en papperstidning, oxå. Ex. Allt i hemmet eller dyl, men det är väl för att jag prenumererar på den oxå.
Jag vill att du ska vara lätt att hitta.
Hälsningar från Värmland

Suss sa...

Tänkte nyss på detta då jag var inne på en blogg hos tidningen TARA

Jisses vad plottrigt o jobbigt att läsa *tycker*
o reklam mellan inläggen oxo !....
o saker som följde med ner o upp vid scrollningen,
hmmm.... *gillar inte*

Men datanörd som jag är,
så ser jag andras inlägg
om att man på någe vis kan få bort det "plottret" om man vill ?!

Då känns det ju bättre :-)

det där med o tjäna nån krona - absolut, livet är inte gratis, att leva, faktiskt

//Suss-tankar

evelina sa...

jag tycker absolut att du ska flytta om du själv vill det. men tänk på att det kan vara smart att länka till den sidan i ditt sista inlägg på den här platsen så att man kommer dit om man glömmer sig, då tappar du nog inte så många.

/evelina som läst din blogg från starten men mycket sällan kommenterar.

MonasUniversum sa...

...och jag säger det igen: jösses vad bra ni är. Jag funderar fortfarande. Och jag läser varenda bokstav här.

Och Evelina: tack för lång och trogen tjänst! Och du, man behöver inte kommentera. Jag är glad så länge du hänger kvar!