måndag 31 augusti 2009

Om att ringa Vårdcentralen

Symptomen på svininfluensan är generellt ganska lindriga och symptomen påminner i princip om vanlig influensa. Några vanliga symptom är:

Feber och frossa
Hosta och halsont
Värk i kroppen och huvudvärk
Diarré och kräkningar
Trötthet


Jag är inte någon som oroar mig i onödan. Men för att få ett svar till alla oroliga runt omkring mig, så ringer jag Vårdcentralen. Och berättar att 4 av 5 alternativ ovan stämmer in på mig.

Och jag har alltid trott att det klassiska Alvedon-receptet bara varit en sägen.

Have one guess vad de sa?!

"Ta en Alvedon och stanna hemma tills du är frisk."

Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Men jag tar väl en Alvedon under tiden jag funderar på det.

Någon timme efter att jag har skrivit detta står det att läsa på Aftonbladet/Expressens löp:

"Första misstänkta dödsoffret i Sverige."

Undrar om han också fick Alvedon-rådet.

Känns ju sådär måste jag säga.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Med allra största sannolikhet skulle du bli frisk även om det vore svininfluensan, men det kan lika gärna vara en riktigt rejäl förkylning. Hur mår maken? Förmodligen har du fått det av honom och om han blev frisk fort blir du nog det också. Om du nu blir pigg av alvedonet innebär inte det att du ska göra något, du behöver vila. Så ta nu inte alvedon för att sedan gå till jobbet eller jobba hemifrån heller för den delen...
Krya på dig!

annkan sa...

40 graders feber på ett barn, det är inte särskilt ovanligt. Men lika mycket på en vuxen- DET är mycket!
Så du ska bara vila, vila och vila. Drick mycket vatten- och ta hand om dig. Se till att få uppassning av (friska)familjemedlemmar- och gå inte upp förrän du är alldeles frisk igen.

Krya-på-dig-kramar!!

Hugomamma sa...

Skönt att du lever i alla fall!
Det skulle bli så tomt utan dig...
Jag ångrar mig; jag följer dig vart som helst!

nackas one on only sa...

stanna för fan hemma !! nu ! smitta inte hela världen!!
när skulle vi fika sarru :)

Anonym sa...

Krya på dig!

Upppassning av friska familjemedlemmar låter bra! Vätska och åter vätska är ett måste.
Och vila, vila, vila så ska det säkert snabbt gå över.

Mallan

Karina sa...

Mona, ajg vet en som ska ta prover för att kolla om han har Influensann Vad sa dem till dig om det ?

Kram i massor och krya på dig nu.

p.s Ja, det var otäckt med killen i Uppsala.

Farbror Blå sa...

starksprit dödar det mesta....

Emma sa...

Jag fick det svaret, alltså -Ta en alvedon, när jag ringde förlossningen när mitt andra barn var påväg. 45 minuter senare föddes hon. Jag tror att det är ett standardsvar inom vården, funkar i alla lägen lixom ;)

Emma sa...

Hoppas du kryar på dig, glömde det i förra inlägget :) skyller på måndag eftermiddag.

Sockiss sa...

jag fick rådet att ta en ipren och inte träffa någon på en vecka. och när jag frågade om jag skulle till vårdcentralen om jag blev sämre, så sa de att NEJ, du får inte träffa någon! om det r svinflunsan så måste vi minska risken för spridning... men vafan?!

Andrum sa...

Har en kompis som ligger hemma med knorr. Läkaren rekommenderade att ta 1 Ipren med 1 Panodil 3 ggr om dagen. Då går tempen ner ett tag iaf. Krya på dig!

fjortisensmorsa sa...

Du kan ta 2 Alvedon 500 mg och 1 Ipren 400mg samtidigt om du mår huggorm, men ta aldrig bara 1 alvedon, det hjälper inte. Anledningen till att man i början av pandemin tog prover vid influensa symptom var för att se Om det var flunsan och HUR fort den spred sig, det behövs inte längre. Vila, drick mycket och träffa inte en massa folk. Får du svårt att andas eller något annat tillstöter ringer du sjukvårdsrådgivningen så kan de tala om för dig vart du ska åka för vård/hjälp. Krya på dig! Kram från Sjuksyster

Birgitta sa...

http://www.theflucase.com/
En nypa salt kanske?
Feel better.

EDSmamman sa...

Hoppas att du kryar på dig snart. Ja visst är det helt otroligt vad nonchalanta dom blivit inom vården. Tror dom att man orkar sitta i tfn kö om man inte var sjuk på riktigt. Man ringer ju inte bara för en vanlig förkylning...

Ha det gott!

fjortisensmorsa sa...

En liten kommentar till alla som inte förstår systemet med att ringa till sjukvårdsrådgivningen när man är sjuk. Det här med att "ingen söker sjukvård för en förkylning" är så FEL som det bara kan bli! Man åker till akuten när man haft huvudvärk i en timma, fått byta tampong fler gånger än vanligt osv.
och sedan får vi ; den "nonchalanta" sjukvårdspersonalen skäll för att väntetiderna är långa. OM folk ringer sjukvårdsrådgivningen och följer de råd de får där , kan vi kapa kötiderna på akuten för de som verkligen behöver vård. Vi har patienter som stukat foten och inte förstår varför den som råkat ut för en trafikolycka ska få hjälp före..SÅ ser vår vardag i den nonchalanta vården ut. Vi blir attackerade för att vi hjälper "fel" patient och får ständigt försvara vårt jobb, otacksamt är bara förnamnet

Farbror Blå sa...

fjortisens morsa; visst e otack världens lön, eller hur? Det fattar vi offentliganställda som bryter benen av oss ibland för att räcka till...

Tinnar och torn sa...

Håller helt med fjortisensmorsa här.

Som sjuksyster måste jag oxå säga att Alvedon mycket väl kan vara den mest ouppskattade medicin vi har. Folk i allmänhet förstår inte vilken dundermedicin det är. Väry potent tablett indeed! Så att ta två alvedon, vila mycket och se till att få i sig vätska är ett väldigt gott råd i influensatider.

Kram och krya på dig Mona :o)

MonasUniversum sa...

Fjortisensmorsa: tack för din kommentar. Jag tror att det är lätt för oss utanför att ha en jävla massa åsikter. Och man blir ju bedrövad när man hör dina horrorstories om varför folk uppsöker vård. Det är ju helt jävla vansinnigt.

Hur som helst: sjuksyrran berättade också att svininfluensan är MILDARE än vad en vanlig influensa är, så det känns ju bra. Plus att lilla SÄPO-vännen så vänligt meddelade att jag inte ingår i åldersspannet av de som fått/får svininfluensan.

Då var man alltså för gammal för det också.

Hur som helst, nu ska jag köpa hem Ipren. Också.

Hugomamma: herrejösses så jag skrattade när jag läste det där!

Ebba G sa...

Äh, den där kultingsnuvan känner man igen på att svansen slaknar och trynet rodnar. Då lägger man sig helt enkelt i en dypöl och rullar lite lätt, först åt höger sedan åt vänster. Låter dyngan torka och... tja, luktar gott helt enkelt. Grisparfym.
Allvarligt, du har nog svininfluensa, säkert kan du dö, men antagligen mer sannolikt av att en buss kör över dig än av viruset. Så.. vila och ... tja, krya på dig!