torsdag 4 november 2010

När man får ett sms från en sjuk make

Maken ligger i sängen och kvider. Jag sitter på divanen och är som vanligt komatiserad.

Plötsligt ringer det på hemmatelefonen. Han är inte sjukare än att han ringer ned en våning och ber mig komma upp med bank-dosan.

Jag hämtar den, tar med mig telefonen, ger honom dosan och på vägen ut ur sovrummet så lägger jag telefonen på byrån. Med flit. Jag orkar inte leka sjuksyrra.

En timme går och jag tror att jag är home free. Tills mobilen piper till:

" Jag fattar vad du menar nu, kan inte ligga ner. Så j-a ont i ryggen. 39,6 gr." (Han syftar på att jag inte klarar att ligga för länge eftersom jag får sån värk i ryggen.)

Jag är en väldigt not kärleksfull fru idag, så jag svarar:

"Inte så kul. Du kan få en sömntablett, eller två."  Mycket väl medveten om att det knappt går att få i honom en Alvedon.

I nästa sekund kommer jag på att den sjukt sköna sängen i gästrummet i källaren är utlånad till en nattgäst. Och de tre inbyggda sängarna på den inredda vinden må se trevliga ut, men är satan så obekväma.

Tonåringen och pojkvännen har en dubbelsäng. Funderar starkt på att dom nog kommer bli tre i natt.

Och i morgon drar jag ut till skärgården. Halleluja.

9 kommentarer:

Smultronblomman sa...

Jag gillar en sketch på ett brittiskt humorprogram som handlar om en man som fått en förkylning och ringt efter ambulans. http://www.youtube.com/watch?v=rXLHWmjA5IE
Jag brukar fråga min man om jag ska ringa när han blivit sjuk....
Hoppas du får njuta ledigheten i skärgården!! :)

Carina sa...

Ha det så bra i skärgården, njut och lämna telefonen hemma ;)

Kram Carina

Suss sa...

http://www.somnprogrammet.se/blog/

sid-tips, om du har 1 eller 3 minuter över :-)

ladda batterierna i helgen !

Mammy sa...

Nu har ju jag fixat en blogg!! Hur får Måna reda på den??? Hellp alla ni som vet....fattat igen ting...ovh ni skars "idioter" som vill följa den!! Fast den har hänt jävligt mycket samskigt som jag vet att några vill deta om min toyby!!!!

Anonym sa...

Jag vill ha en träff me er alla Monas polare i Västerås!!! Kan ni tänka er det???? Hemma hos mig ochsedan göra Västerås strört!!! Vill ni vara meeed!?????? Kanske i februari!?????
Kram Ewa Västerås

Anonym sa...

Mona som är blooger!!
Hur når jag till dina bloggers?

Mammy sa...

Hur är det villl ni komma till Västerås????

Mammy sa...

Helt plötslit blev Ewa, Västerås ledig pga en depretion...men om n ågon vil bbsöka mig!! Hör av dig på 073 6891575

Anonym sa...

Öhh??
Detta är inte en kommentar till dig Mona, detta är en kommentar till en som kommenterat *s*. För övrigt gillar jag att läsa din blogg Mona, fantastisk. Men jag säger som de flesta här, försök att ta det lugnt, varva ner, var rädd om dig!
/Småländskan