måndag 15 november 2010

Om Tele2 och en ängel

Efter ytterligare ett samtal på 24 minuter så tappade jag dessvärre besinningen..

..och meddelade att jag tar mitt pick och pack och drar till nåt annat företag. Jag, som ytterst sällan, tappar tålamodet när det gäller servicemänniskor, fick tokspel på den inkompetenta idioten i telefonen. Först förnekade hon att jag hade gjort en beställning, sen kom det fram att de hade en, men inte fullständiga uppgifter. Det hela gick ut på att jag inte kunde bevisa att jag ringt in dessa uppgifter för ett par veckor sen. Bara för att jag för en gång skull inte noterade namnet på personen jag talade med, då jag var på springade fot och hade häcken full av en företagsflytt. Jag försökte tala om att jag har över 40 abonnemang i våra olika bolag, som jag labbat fram och tillbaka med genom åren, och att jag därmed har järnkoll på hur saker och ting går till. Men nejdå. Med en dåres envishet så sa hon att vi måste vänta ytterligare tre veckor.

Och droppen var när jag inte kunde få varken telefonnummer eller mailadress till hennes chef. Pang, tjoff på med luren med ett "tack så hemskt mycket för fullständig skitservice". Hade jag varit rökare så hade jag dragit i mig ett helt paket cigg efteråt. Jag var så okontrollerat förbannad att jag sparkade omkull en stol. Jävligt moget.

En timme senare ringer en ängel vid namn Malin och meddelar att telefonen kopplas in på fredag.

Tack Malin. Jag stannar med alla mina abonnemang för att du var så trevlig.

17 kommentarer:

Jupp sa...

Blodtrycket Mona. Blodtrycket.

:-D

Lesson of the day. Vem ringer man först nästa gång? Pöss.

Mrs_A sa...

Samma sak hände mig med tele2 när jag skulle överföra mitt nummer från telenor till dem. Jag tecknade via telefon och de sa att flytten skulle ta 3 veckor. När det inte hänt något efter 3 veckor ringer ja dem och det fanns inga spår av mitt abonnemang. Så jag fick vänta i ytterligare 3 veckor.

Anonym sa...

Förstår att Malin var trevlig, men varför väljer du att stanna när de uppenbarligen inte är särskilt bra?

Det är väl fint att de har EN serviceminded människa som ringer, men det är ju kundtjänst du kommer att ha att göra med, och en kundtjänst som får dig att lacka ur så (med all rätt) skulle då jag se till att jag inte hade mer med att göra.

Ibland känns det som att alldeles för många bara sväljer hur dåliga bolagen än är och stannar än då för att det är.. konflikträdda? lata? Jag förstår det inte, ingenting blir ju bättre när man stannar hos dåliga företag och Tele2 ÄR ju uppenbarligen dåliga med tanke på hur de gjort innan. Det krävs ju mer än en trevlig person för att väga upp det.

Järnflickan sa...

Om du har riktigt tur fick denna tröga tjejen på kundtjänst sparken! Ibland är det bra att bli arg och vara otrevlig!

Lennart Pettersson sa...

That's my girl!

Therese sa...

Glöm inte att maila Malins chef!

Anonym sa...

Det lönar sig att blogga. Keep it up!

Camilla sa...

Hej.. *viskar försynt* Man vet ju aldrig om det råkar komma en mugg flygande.. ;o)
Jag är en ny läsare av den här underbara bloggen. Du är helt fantastiskt rivig och har de rätta orden, konstant! Du kan lugnt känna dig "länkad" och efter att ha upptäckt dig och försökt läsa "ikapp" så blir du redan första veckan uppflyttad till "favvobloggarna".
Älskar ditt språk, trots.. - eller ska man säga på grund av? - alla grodor. :o) Forsätt i samma anda!

/Camilla

Anonym sa...

Tele2... jag vet vad personalen gör istället för att sköta flyttanmälningar som de ska! De springer runt sena kvällar och ringer på dörren i en annan "finhood" i Stockholm och försöker få folk att byta till dem och då skulle det minsann vara såååå hiiimla smidigt och lätt som en plätt och fort skulle det gå. Haha! Sätt personalen där de behövs! Och nej jag bytte inte till Tele2. Tack Mona för ännu ett uppfriskande inlägg! /Anna

MonasUniversum sa...

Jupp: I know dear. Jag borde ha ringt dig redan från början.

Mrs A: Jamen det är ju precis det som hände mig. Helt otroligt!

Anonym: Jag håller i grunden med dig,men vet du, jag har aldrig tidigare haft problem med Tele2, tvärtom, de har alltid gjort ett bra jobb. På alla företag så finns det pappskallar och det var ju synd att just jag råkade på dem.

Järnflickan: Well, sparken behöver hon ju inte få, däremot borde chefen skicka henne på en kundservice-kurs..

Lennart Pettersson: Jag förutsätter att herrn syftar på mig!

Therese: Jamenellerhur. Hur liksom?!!

Anonym: Faktum är att det gör det. Och det är helt och hållet er förtjänst!

Camilla: HAHAHA, förlåt, men den inledningen var priceless! Tack så jättemycket för fin komplimang. Den senaste tiden har jag varit rätt ojämn men jag hoppas att jag kan skärpa till mig. Välkommen är du i alla fall!

Anna: Jag VET, de ringde på här för ett tag sen. Eller hmmm, jag tror att de var från Tele2.
Hur som helst så har jag ett bra insidertips: istället för att ringa dem så ska man chatta med dom. Då får man alltid snabba och bra svar.
Och du, tack!

Gustav sa...

Min erfarnehet är tyvärr att alla telefonbolag är lika dåliga. Bytte från Tele2 till Telia när jag skulle byta kommun för jag trodde det skulle gå smidigare. haha fel fel fel.
Telia tog 8veckor på sig att koppla in telefonen eftersom jag inte hade numret till den som bodde innan.
När telefonen är inkopplad och jag försöker ringa får jag en automatisk röst i luren "tele2 kundbesked, du är inte längre kund hos oss".
Telia har alltså sagt upp mig hos tele2 men inte kopplat in sig själva.
Efter två veckors terroriserande av Telias kundtjänst får jag nog och anmäler mig till Glocalnet.
Det tar en vecka sen är jag inkopplad på glocalnet och kan börja ringa.
Två dagar efter det får Telia tummen ur sitt tröga före detta statliga arsle och kopplar om min telefon så att jag ringer med dem istället. Jag ringer Glocalnet och ber dem ta över mig som kund igen. Sen dess har jag varit glocalnetkund.
Fast nu är jag skitsur på dem för jag blev lovad e-faktura om jag förlängde två år, men det visar sig att de inte har den tekniken. Istället fakturerar de 35kr extra i faktura-avgift varje månad. Ska sluta med telefoni och gå över till röksignaler i stället!

LarsPson sa...

Det är konstigt hur Tele2 för företag lyckas göra så mycket fel. Man beställer något och sedan krävs det en massa jobb för att det faktiskt ska bli rätt.Och inte får man något för det för det mesta.

Skönt att det löste sig, du fick inte direkt nummer till Malin för bättre tele2 service nu?

Therese sa...

Mona: maila till deras info-adress, och ange det telefonnr som ärendet avsåg, och skriv som det var, att Malin borde få löneförhöjning (minst). De borde ha nån ärendelogg på ditt telefonnummer, och där borde Malin vara registrerad eftersom hon gjort en ändring.

Sen är ju frågan om företaget ens bryr sig att kolla upp det, och då är det mest synd om Malin. Men om hon är så serviceminded som hon verkar vara, så kommer hon ändå snart att hitta ett företag som uppskattar just den egenskapen hos sin personal.

(Vilken ironi. Som att de loggar nåt... Det var ju just det som orsakade allt detta)

Raggoparden sa...

Bytte till Telia efter att vid två tillfällen med över ett års mellanrum fått tillfällen fått telefonen urkopplad bara pangbom utan någon varning. Båda gångerna var det en flera år gammal faktura de fått för sej att jag inte betalt ,som som jag nu skulle bevisa (genom att rota igenom bokföring åratal tillbaka, i ena fallet var papprena hos revisorn) att jag faktiskt betalt..
De skickade inga påminnelser, inga frågor, bara stängde av. Första gången skyllde de på ett nytt fakturasystem efter övertagandet av Comviq, andra gången fick de inte nån möjlighet att skylla ifrån sej..
På Mannens jobb har de nyligen bytt till Tele 2 (från telia) efter löften om att det skulle bli "så mycket billigare". Det blev det inte, däremot fungerar deras mobiler mycket sporadiskt numer..

Anonym sa...

Hej Mona,

Vi på Tele2 är glada att allt löst sig med inkopplingen av din telefoni nu. Min mejladress är michaela.lindell@tele2.com om du skulle vilja komma i kontakt med oss om något.

Med vänliga hälsningar

Michaela Lindell, Tele2.

Anonym sa...

Ja du... televärlden i ett nötskal vart du än befinner dig: Vi bor i Bryssel och har kämpat med Belgacom, belgiska motsvarigheten till Telia, i 24 veckor för att få vårt bredband inkopplat. Under tiden fick vi använda vår hyresvärds lina. Sedan gav vi upp... hyresvärden erbjöd oss att fortsätta använda hans lina utan extra kostnad. Så det blir så. Nu väntar jag bara på att någon ska hämta modemet så jag slipper få påminnelser på fakturan jag inte ska betala men jag har ju bara väntat i 3 veckor på det.
I Sverige så anmälde våra söner flytt av sitt bredband till Telia, väntade i två veckor, ringde igen och fick svar att de inte fått någon flyttanmälan, anmälde igen, väntade, ringde, samma svar igen... Så det verkar vara standard hos alla leverantörer med det svaret...

MonasUniversum sa...

Tack Michaela. Jag sparar den adressen..