onsdag 17 november 2010

Om att åka österut

Alldeles snart så måste ska jag åka till Litauen för att visa upp mig hälsa på vår smed.

Och visst visste jag att Litauen är ett yttepytte-land, men jag blir något orolig när jag letar hotell och hittar rum som det här;
Jag vet. Bilden är yttepytte-liten men jag kunde fan inte få den större. För er som har gamla, utslitna ögon kan jag berätta att det är två enkelsängar och ett sketafult bord som får Jysk att framstå som NK. Intryckt i ett yttepytte-vindsrum. Säkert utan hiss också.

I alla fall. Är Litauen för litet för Hilton, BestWestern och de normala kedjorna? Med tanke på min felbokning av hotell i Paris för ett par år sen, när jag vaknade och var helt jävla loppäten, så känns det som om vi hyr en bil och checkar in på nåt hak i Lettland i stället, för där har dom väl riktiga hotell...eller?

10 kommentarer:

Tone sa...

misstänker att det inte är Vilnius du ska bo i då!? Kommer du utanför huvudstaden är det nog inte mycket "fräckt" att välja på;-)

XXX sa...

Ja men det blir ju som när Fantomen klär sig i vanliga kläder och går omkring på stadens gator som en vanlig man. Du hittar säkert nåt vräkigt utan loppor, det tror jag.

Smultronblomman sa...

Jag hittar flera kända hotellkedjor och både 5 och 4 stjärniga hotell i Vilnius. Radison Blue och Holliday Inn exempelvis. Var ska du bo? 50 mil innåt i landet?? Det finns hotell som kostar under 1000-lappen som har 5 stjärnor och beyg 10/10 från gästerna. Bara välja och vraka, men i huvudstaden Vilnius, alltså.

Josefine sa...

Jag har bott på mycket bra hotell i Vilnius, så ska du åka dit slipper du både minhotell och lopphotell.

Tush sa...

Va med och tävla om biobiljetter på filmkritikerna.se

Minkamera sa...

Ska du till Åland snart hehehehe: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/hardbevakad-champagne-yra-pa-aland_5686861.svd

MonasUniversum sa...

Jag ska till nån håla som heter Bauska, som ligger i Litauen, men jättenära Riga...så har ni några bra tips i Riga så blir jag glad.

Unknown sa...

Kollade med min far som rest mycket i Baltikum o detta är hans svar...

Lycka till!

"Jag brukar ta mina grupper till svenskägda hotel Valdemars, strax utanför gamla stan och helt intill jugend-kvarteren (och ett kvarter från svenska ambassaden).

Inne i gamla stan är min favorit Radi un Draugi, ett jättecharmigt hotell av en rad gammla hus som är sammanbyggda. Conventa Seta är ett annat charmigt hotell i gamla stan, även det flera hus som ligger inne i ett gammalt kvarter.

I stället för att googla på dessa (då får man bara fram hotellagenturer) bör han gå till http://www.inyourpocket.com/ där han kan få listor på olika hotell med prisuppgifter och länkar till hotellen i stället för till agenturer. När han väl bestämmt sig kan han jämföra agenturernas priser."

MonasUniversum sa...

Har just upptäckt att jag inte ska till Litauen utan till Lettland. Herregud så fel det höll på att bli. Men never the less så måste jag bo i Bauskas. Har just mailat leverantören och frågat om de har nån form av finare hotell där. Det enda jag hittar kostar 28 euro och då blir man ju jääävligt misstänksam.

Unknown sa...

Tänkte alltid att det var Lettland du skulle till, men hittar inte var i Lettland Bauska ligger...