måndag 29 november 2010

Men så lägligt, bring it on bara

När jag klev in i badrummet i morse så fick jag frostskador på fötterna. Vi har golvvärme. Eller jag kanske ska säga att vi hade golvvärme.

Först trodde jag det var maken som var igång med dags-att-spara-in-lite-på-elen-sätt-på-er-tofflor. Tills jag insåg att dessa frostskador skulle drabba honom hårdare då han är aningen pipigare än vi andra här i hushållet. Just nu mäter det 11 grader. Man kan säga att somliga skulle få första pris i en wet t-shirt-tävling.

Vi har ett väldigt stort badrum. Med väldigt stora kakelplattor...modell hotellvariant. Så jag undrar stillsamt att, om det nu är så att golvvärmen pajat, måste man slita upp hela skiten då, och därmed få kakla om även väggar då det är sammalika all over? Med ett kakel som mest troligt inte finns att få tag på längre.

Vi har elburen, eller vad det heter, i alla fall inte vattenburen golvvärme.

Sa jag att vi hade 51 000 i räkningar den här månaden? Och då har jag inte handlat nåt..eller bara lite.

Sa jag att jag starkt överväger lägenhet just nu?

37 kommentarer:

Lennart Pettersson sa...

51.000! Det tar mig fyra månader att jobba ihop till den summan. Hur lever ni?

Linn sa...

dags för lyxfällan snart kanske?

Anonym sa...

Har du tur så är det bara själva termostslingan som är sönder,då är det varken dyrt eller krånglig att byta. Har inte riktigt koll på hur det ser ut och hur det funkar, men det var det som gick sönder på vår golvvärme.
Annars får du nog börja leta efter vilka klinkersplattor du ska ha på golvet sen..

O jävlar vad glad jag blev (på din bekostnad, Hade lite ångest över vår räkningsbunt på 44´ men nu känns det helt plötsligt hanterbart.. (sorry, men ibland måste man få använda andras olycka till sin lycka.gillar dig ändå!)

//Martin!

Anna sa...

När vi la in vårt klinkergolv med golvvärme i det rätt stora köket frågade jag just detta, och enligt den killen skulle det gå att på nåt vis mäta ungefär var i golvet det är fel (om det nu är i själva golvet). Men då måste man veta hur slingorna går. Så det blir väl till att jaga den som la in golvet?
Lycka till, det där låter inte roligt alls...

Kattis. sa...

Jag håller nog med Lennart på denna punkt. =). Jag är läroavtalsstuderande barnsköterska så jag har 10% mindre lön detta år...urk

Mita sa...

Oj det var inte lite räkningar det inte, har ni köpt ett flygplan eller yatch på avbetalning?

Anonym sa...

Jaja, det drabbar väl ingen "fattig" eller hur var det nu??

Tyckte vi hade massor när vi bara hade 21.600,- inkl. 3 underhåll.

MonasUniversum sa...

Lennart: t ex så skall två av bilarnas försäkringar betalas à 10.000 vardera. Kommer alltid så lägligt i november-december..

Linn: Nja, inte än!=)

Martin: Varså god, alltid kul om man kan glädja andra! I retur så tar jag tipset om termostatslingan vidare till nån elektriker. Under tiden fryser jag ihjäl!

Anna: Hmm, det där låter ju inte så upplyftande för dessvärre så har jag inte tröttnat på kaklet ännu.

Thia:Jamen alltså, nu jobbar vi ju jämt, jämt och jämt å ständigt!

Mita: Nä, men det är som sagt bl a dom där jävla bilförsäkringarna. Det suger kan jag säga.

Anonoym: Så kan man ju också se på saken. Fast det är ju inte direkt så att vi har en kasse pengar på banken. Vartenda korvöre ligger i våra företag..Det brukar ligga på runt 20-30.000..

GudinnanT sa...

En liten fråga bara...har du kollat så inte det gått nån propp eller nån av jordfelsbrytarna slagit ifrån?

Karina sa...

Mona, kom igen när du vaknar til 6 plusgrader inne ;) Då är 11 grader rena Hawaii för oss...hehe.

Kram i massor

Agneta sa...

Det där är min fasa, att golvvärmen ska gå sönder. Får bara inte ske. Får verkligen inte ske!

Camilla sa...

Så kommer min vardag att se ut om några månader..
Nämnde jag att man har en väldigt klen duschstråle där också? Samt att man får vara glad om vattnet är varmt?
Som jag längtar!

Helena m. 4 sa...

Elburen golvvärme är satan, en elak och dyr satan !
Blir ni tvungna att bryta upp golvet så tror jag att allt kakel i hela rummet måste bytas, pga att ytskiktet (eller vad det nu kallas) som skyddar bakom kaklet måste vara obrutet. Har grannar som drabbats av detta...
Själv drömmer jag om att dra om från el till vattenburen - snart så...

Freedomtravel sa...

Vi bor i lägenhet. Här kommer ett tips: Välj inte lägenheten på bottenvåningen, precis ovanför källaren. Jäklar, vad kallt det blir på golvet!

Anonym sa...

När jag bodde i USA hade vi inte råd att värma upp lägenheten på nätterna. När man gick upp på morgonen var det härliga 12-13° i HELA LÄGENHETEN.
Tänk dig att sätta dig på toasitsen då *brrrr*

Hurryville sa...

Blir ju bara tvungen att berätta en grej. Min morfar la mosaik på ett badrumsgolv i slutet på 60-talet. Han hade köpt extra. Så när han bilade upp golvet (för stambyte) 30 år senare (vid 78 års ålder) så hade kunde han plocka fram några extra lådor mosaik och komplettera med. Check på den liksom. Att han sedan tappade sina tänder när han bilade upp golvet det är en annan historia. Framförhållning är väl lite old school, inte sant?

Chihuahuakvinnan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Chihuahuakvinnan sa...

Men gisses vad folk stör sig på hur mycket ni har i räkningar.
Som ni jobbar så förtjänar ni att dra in lite kulor med.

Har vuxit upp med hårt arbetande egenföretagande föräldrar så jag vet hur icke kul det kan vara.

Anette sa...

Hua, lider verkligen med dig. I badrummet ska både golv, tak och väggar vara varma.

Anonym sa...

Hej!

Det kanske bara är termostaten som är trasig, det kostar max en tusenlapp. Det hände nämligen oss och är ganska vanligt tydligen att det händer.

Lena!

Monica sa...

Maken, som är röris hälsar att det tyvärr inte är så mycket att göra, om det inte är så som Martin eller GudinnanT säger så är det bara att bryta upp golvet.. och då även väggar och allt iom att det täta ytskiktet bryts.. :-(

annika sa...

Jag är inte avundsjuk på dina räkningar - möjligen på att du har råd att betala dem! :D

Golvvärme som pajat låter lite kallt,men du vänjer dig nog. Här har vi parasit i vattnet så nu kokar vi allt vatten o r d e n t l i g t sedan några dagar tillbaka, kommer att kännas jättelyx när man bara kan ta direkt från kran i glaset! Just nu försöker vi vänja oss vid att det ska vara så här ett tag...

Å egentligen så är väl varken ditt eller vårt problem så stort i ett större perspektiv, bara i vår egen lilla värld. :)

Sus sa...

En tvåa i en söderförort kanske?

Unknown sa...

*asgarv*
Inte direkt jättesvårt dock.
Ska INTE tala om vad jag hade.
Ensamstående, 1 barn och 6katter.
:-))

Ebba G sa...

Ok... här pratar vi pengar. Äckligt mycket pengar.
Om folk kan ha så mycket räkningar och dessutom fixa att betala dem kan jag inte fatta varför det överhuvud taget behöver finnas folk som, trots skötsamhet, inte har tak över huvudet. Alla vi som inte skötte oss och inte hade tak över huvudet skulle också kunnat ha någonstans att värma fötterna, men ok, det räcker om sjuka och eländiga får lite av kakan. Drabbas du inte av någon sorts ruelse ibland?

MonasUniversum sa...

Klart jag gör Ebba. Ofta. Och försöker göra nåt åt det. Förra året höll maken på att slå ihjäl mig när jag fick tillbaka på skatten, rätt mycket pengar, och skänkte ett gäng till Statsmissionen.

Anonym sa...

Skymtar det månne lite jantelag här? Folk verkar mest haka upp sig på vad mycket räkningar Mona och hennes man har denna månaden. Men kolla då hur många timmar de antagligen jobbar på en månad, ta sedan er lön i timman och gångra med deras antal timmar så kanske ni inser att ni hade legat på samma höga lön.

Det är ju inte direkt så att de lägger in 35-40 timmar i veckan men håvar in enorma summor i månaden på det. Jag tjänar betydligt mindre och skulle vi ha räkningar på över 50 000 på en månad så skulle det vara tack och adjö till huset direkt. Men då jobbar varken jag eller maken mer än 40 timmar/var i veckan heller.

MISS FURIE sa...

Kan ni inte dela bilförsäkringen på halvår. De gör vi. Betydligt mer lättsmällt. Bara en tanke.

Sedan stör jag mig på alla vanliga dödliga som inte fattar hur slitigt det är att vara företagare. Ni kämpar på och är värda dyra saker!

Anonym sa...

Vi var till Turkiet i en vecka, när vi kom hem i mars var det 13 grader varmt i hela huset och svinkallt i badrummet. Det visade sig att det var något fel på elmattan, men felet kunde man lokalisera med en apparat, 3 st plattor lyftes av och felet lagades. Vi hade några stycken plattor i reserv, dessa lades dit och så fick man vänta 3 veckor innan elen slogs på, nej då blev det kortslutning igen (men det kanske händer att det kan lyckas också). Då var det bara att bila upp hela golvet,(slipdamm över hela huset) ny el-matta, golvklinkret var slut, därför la vi in en annan färg helt. Detta var -96 så då kanske det inte var så hårda regler på "ytskiktet". Förra året hade vi vattenskada i samma badrum, då var det skillnad på regler hit och dit om fuktspärrar och så, men då blåstes hela badrummet ut. I båda fallen kontaktade vi försäkringsbolaget!

Butta

Lena sa...

Egen företagare är inget man blir genom att vinna på lotteri eller ha turen att bli tilldelad ett företag.
Det är något som ALLA i det här landet kan bli och göra.
Så om man tycker att massor med egen-företagare tjänar massor med pengar och att det är OOOOOOOOrättvist så är det bara att sätta i gång och starta ett eget.

(Men glöm 8 timmars arbetsdag.Glöm lediga helger. Glöm föralldel mer än 5 dagars semester. Glöm anställningstrygghet och regelbunden inkomst. Glöm förresten inkomst överhuvudtaget de första åren)

(ja jag vet att inlägget här egentligen handlar om golvvärme...)

De Tokiga Brokiga sa...

Alltså, jag kan hålla med båda sidor här. Ja, Mona jobbar förbaskat hårt för sina pengar.
MEN. Det är banne mig inte så enkelt att det bara är ett jobba dygnets alla timmar så rinner stålarna in. Min make är också egenföretagare, men i en mindre lukrativ bransch. Han sliter MINST lika hår och mycket som Mona och hennes man, och betydligt mycket hårdare rent fysiskt. Han får ändå inte in mer än att det täcker utgifterna plus en liten vinst (vi plockar ca 5000 i månaden från företaget i lön, förutom att det pröjsar hans mobil och bilkostnader). Han hade NOLL dagars semester förra året, en enda vecka året innan. Det är inte tal om lyxiga hotellresor, spavistelser eller snitsig champagne.
Det ÄR inte så lätt att det bara är att jobba så blir man rik, även om alliansen gärna vill att an ska tro det så de kan lägga allt ansvar på individen och inget alls på systemet. Det provocerar mig att vissa verkar gå på det.
Sedan finns det en aspekt till: jag jobbar deltid som sjuksköterska. Fifan vad man inte tjänar stålar på det jobbet (men det är klart, det är ju en viktigare samhällsfunktion att kränga inredning, förlåt om jag låter bitter med det är jag faktiskt också). MEN - jag träffar mina barn. Jag är hos dem varje kväll, varje helg och varje semester. Det är mer än deras egenföretagande pappa klarar av att erbjuda. Ett barn som har TVÅ sådana föräldrar - det tycker jag synd om.

Karin sa...

Om du funderar på att dela upp bilförsäkringen, kolla hur mkt mer pengar det kommer kosta er. Oftast stiger försäkringspremien om man delar upp den.

Vi pröjsar pga det hela vår på en gång. I januari(skitsmart, not)

Karin S

Cecilia N sa...

Kan man inte på nåt vis prata med försäkringsbolaget och få flyttat den där årspremien till någon (några?) andra månader?

P sa...

alltså, tack. för att du delar med dej av din vardag. Det lättar när man ser att man inte är ensam. Här står vi denna månad med bilservice och reparation samt pyttelite i inkomst från min sida dennna månad. Och ett badrum som ska renoveras akut. Plus ett till i vår, i förebyggande syfte. Summan är inte densamma, (här i "skogen" är ju också både boende och bilförsäkring billigare än i storstan) men principen. Mitt nya motto är; pengar mår bäst när de rör på sej!

MonasUniversum sa...

P: tack!

De tokiga brokiga: Jag förstår vad du säger. Men talibanen har det inte så illa ändå. Jag åker ju till jobbet svintidigt så att jag kan hämta henne vid 15.30-16.00 och det tror jag få har möjlighet att göra. Men visst, den här hösten har varit exeptionell, men jag tror inte att hon dör av att jag jobbar som ett svin under ett halvår. Hon har dessutom förmånen att ha en mormor och morfar som är pensionärer och kan lägga mycket tid på henne.
Pappa däremot, han lägger inte så mycket tid på henne och det är ju rätt tråkigt. Han har inte riktig insett att det kommer att kosta honom när hon blir äldre. Jag har ju tonåringen, så jag har ju liksom facit på en hel del grejer.
Sen det här med pengar: alltså, vi jobbar som gnuer, men det är ju inte så att vi har en säck full med pengar, nä, tvärtom. Allt återinvesteras så vi tar ut väldigt lite pengar för att vi inte har råd helt enkelt. Jag längtar tills att vi kan åka utomlands två gånger om året och ha 5 veckors semester. Och gärna åtminstone EN vecka tillsammans.
Allt har sitt pris och vi har valt den här vägen...sen får vi se om det var värt det.

Mr Lee sa...

Måste ni lägga nya slingor så är ett alternativ att lägga ett golv ovan på det ni har. Blir det högt så kan man knacka golvet och få en 5mm. Har du tur går det och det går lite fortare då man inte behöver göra om tätskiten och då slipper du byta kakel också.

Anna - igen sa...

Nä men alltså - man kan mäta var och sen kanske fixa det på "distans" på nåt vis. Man måste veta hur slingorna ligger för att kunna mäta - olika motstånd (? är inte elektriker så det här kan vara fel ord) eftersom man med mätningen får fram nåt mått på var på sladden det är fel och då måste man ju veta var det är i rummet. Typ. Om jag fattade rätt. Men kolla med nån som säljer sånt golv som ni har. Eller nåt...
Attans vad jag babblar. Hoppas du fattar hur jag menar, för syftet är hursomhelst att INTE bryta upp golvet alls.