tisdag 16 november 2010

Klaga sig lite på maken, del 849

Det finns två saker som stör mig enormt i vårt hem: i köket står det alltid två papperspåsar, en för tomflaskor, eftersom maken knarkar bubbelvatten, (Nä, vi gav bort vår Soda Streamer) och en påse för pappersinsamlingen.

Jag funderar 220 dagar om året på en lösning för att slippa se dom där jäkla påsarna, men har inte kommit på nåt ännu. Det här är maken väl medveten om. Min irritation alltså.

Så då blir man ju jävligt trött när man lever ihop med någon som

A) konstaterar att påsen för pappersinsamlingen är full
B) konstaterar att tomflaskpåsen också är full

men som inte orkar gå ned i garaget med dom, utan tar fram två nya påsar och ställer INTILL.

Och som grädde på moset så låter vi också påsen från gårdagens handling, vilket frun gjorde efter ett stycke jävligt lång arbetsdag, stå framme för att man inte oooorkar vika ihop den och lägga den där den skall vara.

När jag blir rik ska jag flytta. Jag ska mest troligt fortsätta att vara gift med samme man, men han får inte bo med mig. Vi ska ha var sitt hus vägg i vägg.

Är han snäll får han en nyckel.

29 kommentarer:

Anonym sa...

Den ultimata planen!! Well done.

Inna sa...

Vad sägs om att köpa en ny Soda Stream? Ni borde ha råd.
Annars kan ju maken få en i julklapp ;)

MonasUniversum sa...

Livet innan Liten: Jamenvisst är det!

Inna: Spoky: såg du att jag var inne hos dig precis alldeles nyss eller?!!

Och du har rätt. Vi måste köpa en ny. Problemet är att då får jag ytterligen en skitsak som står framme..

reneesfotoblogg sa...

Karlar är födda med skygglappar stora som elefantöron, DOM SER INTE!
Dom har inte bara ett selektivt hörande utan även selektivt seende.
Kliver hellre över soppåsen än plockar med sig den.
mvh R

Pernilla sa...

MAJ GAD! Min man är också en baglady. Vi har alltid 2-3 påsar i köket trots olika returlösningar. JAG HATAR DE DÄR JÄVLA PÅSARNA och jag skiter i hållbar utveckling, miljö och allt vad det kallas. jag vill ha en hållbar miljö hemma.

Hurryville sa...

Tips: det ser ut som en finfin vägg bakom så där borde det kunna stå ngn sorts avlång låda (ngt liknande en sån där man har ute o lägger solstolsdynorna i) så slipper du åtminstone se skiten. Vad som exakt ska hända när lådjäveln är full, det har jag dock inga tips på :-)

MonasUniversum sa...

Renée: Jamen vad fan är det för jävla sjukdom de lider av?!

Pernilla: Kompis, jag VISSTE att du skulle förstå min frustration!

MonasUniversum sa...

Hurryville: Det är ingen vägg, det är baksidan på köksön..med två skåp.

Har varit inne på din idé, men har inget bra utrymme för den.

GudinnanT sa...

Köp två stora plåt tummor(finns på avdelningen för badrum för dom är tänkta till smutstvätt) på ikea...dom har lock på och enkelt att stoppa i en soppsäck och bara knyta ihop och dra iväg med.

GudinnanT sa...

tunnor!! ska det ju va inte trummor...

GudinnanT sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Agneta sa...

Jag vet precis hur jobbigt det är. Vi har också haft (haft!) två kassar stående i köket. Förjävla fult alltså. Men jag fick ett spel och efter det står det inga kassar i köket och skräpar längre. Och jag får snällt traska ut i garaget jag också med återvinningen. Men så mycket trevligare i köket numera.

Anonym sa...

Eller så gör ni som vi sopsorterar inte och betalar för ett större sopkärl. Inte helt PK - jag vet men väldigt bekvämt.

/Mia

Anonym sa...

Asså, din bror är en jävel på att samla i fula papperspåsar med.
Klaga gärna på J hos han så får vi se vilken sida han ställer sig på...och du, gör hål i golvet - kasta skiten rakt ner i källaren.

Anonym sa...

På Granit har de förvaring i kartong som vanliga papperskassar passar perfekt i. Lite mer stylish än citygross.

Annars verkar särbo vara en jäkligt bra lösning.

H

Cecilia N sa...

Vi handlade nån sorts grå bagar i presenningtyg hos Ikea för sånt därnt. Det fanns två varianter av samma sort: såna som stod för sig själv och såna som hängde på nån ställning.
Vi köpte den förra varianten, tre för 69 spänn har jag för mig att det var.

(Hittills har de bara stått och fått ta emot under diskbänken. Vi får se när akt 2 infaller. Det borde vara nu snart ...)

Bitten sa...

Vi har som tur är (eller otur) ett pannrum där vi samlar allt sånt. Men vi slipper i alla fall se skiten. När skräpet trillar ut när man öppnar dörren förpassas alla kassarna till förrådet där de får stå tills det inte går att komma fram till frysen längre. Då får de följa med till återvinningen, om de får plats i bilen för det blir knökafullt. Resten får följa med nästa år. Ungefär. Det känns som om vi alltid har fullt med skräp. Överallt.

Anonym sa...

Jag har alltid sett det [väggiväg boende] som den ultimata lösningen. Genialiskt enkelt.

Anonym sa...

Bästa lösningen!!!

pangis sa...

..och här sitter jag och ska göra tvärtom.. Hur kunde jag vara så dum, när jag nu hade ett eget hus..

Carro sa...

Ville mest tacka för att du förgyller min vardag med dina hysteriskt aproliga inlägg. Människa som bjuder mer på sig själv får man nog tammefan leta efter. Tack!

och P.S. väggivägglösningen ska jag definitivt look in to när det är dags att ens närma sig någon form av samboskap.

Anonym sa...

Jag har samma problem och har skissat (i huvudet) på en snygg bänklåda på hjul med tre fack i där det precis går att ställa ner en papperspåse i varje fack. Med lock.

Du som är i branschen kan väl fixa två såna? Kanske högblankvita?

Problemet börjar väl igen när locket börjar användas som avlastningsyta....

/Cakan

Yvonne sa...

I mitt förra kök hade vi tidningar i ett köksskåp. Det finns/fanns såna där ståltrådsställningar som man ska lägga tidningar i (gjorda så man lätt kan sätta ett snöre runt) En sån hade vi i ett skåp och där slängdes alla tidningar in, jag älskade den lösnngen!! Visst, ett skåp mindre men man slapp se eländet! Tomflaskor hade vi inga för vi har en Wassermax (snyggare än Soda Steam)

cruella sa...

Trist är det. Jag har ett gäng plastkassar i glada färger som man kopplar ihop i en rad, och de står på balkongen åtminstone. Tidningskassen kan jag leva med.

Till dem som inte sopsorterar vill jag informera om att vi som gör det INTE gör det för att vara PK (detta ärans fåniga uttryck som tas till av motparten när de inte orkar tänka vettigt) utan för att det känns skit att slänga allt i brännbart när man vet hur hårt belastad miljön är.

Malin sa...

Eller så kan man ju låta bli att montera en toalett på "toan" på entreplan och använda det som rum för all världens sopsortering. Bara några steg från köket...jättepraktiskt...utom när två behöver toa samtidigt!

Ma1in sa...

Ja. huvva vad drygt det är med sånt. Hade jag kunnat ha returflaskor-samlingen i ett skåp skulle jag definitivt ha det men nu så är inte vårt kök så stort dessvärre.

Varför inte testa någon http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40180136 typ? Lite snyggare än blågula pappkassar iaf.

Vi har en ganska snygg plast/tyg-väska vi har till returburkar och efter att vi pantat dessa så använder vi väskan till påse när vi handlar mat. (lägger en bit papper/tidning i botten så slipper man gegg från eventuella icke-ursköljda burkar/flaskor)

Cecilia N sa...

Präxist såna som Ma1in länkade till köpte vi nyss.

(Inser just att maken kom hem efter att ha handlat billedes utan att ha tagit med sig de där väskorna med grejs ...)

MonasUniversum sa...

Cakan: Du ritar och jag skickar ritning med kostnadsförslag till snickeriet som göra våra möbler i vår möbelaffär...

Anonym sa...

Shit vad det där känns igen !

// Fruhatt