Vi har avtal med DHL, ett mycket bra avtal genom en organisation vi är med i. I vårt andra företag så har vi Schenker. Två gånger har Schenker fått hjälpa oss när det har krisat. Men, så länge företaget låg i Nyköping så har det alltid funkat.
Nu bor vi i Stockholm. Ny adress meddelas DHL. Första dagen kom de inte.
Dag två irrade de omkring på området och påstod att vi inte fanns.
Sen kommer en sur jävla chaufför som stönar för att vi måste åka ned och låsa upp varje gång han kommer. Detta av säkerhetsskäl då det förekommer många inbrott i området.
Men sen ett par dagar tillbaka så har vi en annan chaufför. En jävla idiot. Som första gången tyckte att det var onödigt att ta med sig palldragaren upp. "Ni har väl en och då kan ni bara köra in varorna i hissen så tar jag ut dom här nere."
Jag lackade ur och sa: "skulle inte tro att du stannar här nere, du får följa med upp". Väl uppe ringer telefonen och kollegan får ta hand om puckot. Hon får fixa och trixa med palldragaren och dra in allt i hissen. Och i hissen står DHL-idioten med armarna i kors och tittar på. Jag höll fan på få slag när hon berättade.
Igår dök han upp igen. Samma fråga: "måste jag ta med palladragaren?" "Ehh, ja, det är fyra pallar som ska hämtas." Det betydde även att han var tvungen att åka upp och ned två gånger då inte allt fick plats. Suck och stön. Sen höll han på att strula med alla papper. Hälften av godset skulle till Norge = tullhandlingar som måste sättas fast på varje paket. Vilket vi gjorde så fint.
Idag ringer en kund i Örebro, som säger att hon har fått alla tullhandlingar. Hon hade sagt till chauffören att hon inte skulle ha dem: "Asså, jag har ingen aning vart dom ska." Svarade den hjärndöde idioten..och drog.
Jag ringer upp det multinationella skitföretaget och talar om vad som har hänt. Att dom ÖGONAJÄVLABÖJ skickar dit nån och hämtar pappren, eftersom kunderna i Norge väntar och risken är stor att DHL skickar tillbaka varorna till oss om inga tullhandlingar finns. Jag var mycket trevlig, men t y d l i g.
Jag blir kopplad till olika personer och hamnar till slut hos nån som får all info. Och som avslutar med:
"Jag gör ett ärende av det här och hoppas att det löser sig."
"Eh, vadå "hoppas"? Det ska lösa sig idag." Svarade jag och lade på luren.
DHL: Ni suger hästballe. Ni kan börja med att skicka era skitlata/oservicemindade chaufförer som kör Bromma på en charmkurs. Se till att de stannar året ut på den kursen tack. Annars kommer jag börja använda det otroligt mycket mer servicemindade företaget Schenker.
Fifan så förbannad jag är.
26 kommentarer:
Jag har använt DHL en gång. De lyckades strula på alla sätt som fanns. Först hamnade expresspaketet till Dublin i en hörna någonstans hos dem så att det inte kom med flyget. Sedan skickade de visserligen paketet med flyg - till Düsseldorf.
Oj, oj, oj, nu är "tant" arg... Förstår precis varför du är arg. Kan bara säga att här uppe i norr har vi sällan problem med lata idioter till chaufförer, oavsett fraktbolag. Kanske skicka "Bromma-chaufförerna" till Norrland för charmkursen?
UPS är lite bättre. Snäppet. Även fast jag ringde in dem varje fredag eftermiddag (jobbade på stort kontor för stort klädmärke mitt i city) när det skulle skeppas returer i ca 20 kartonger. Sorry att du helst velat ha mig sist på rundan, men jag slutar 16 serrö, och sorry att det är port och hiss och entredörr och en massa långt golv sorry. Häppåre.
Vi har ett företag lite utanför storstan, vilket leder till att om någon skickat något med DHL och det skulle levereras torsdag eller fredag så kommer de inte. "Ingen på företaget" eller "Ingen svarade när vi ringde" har de kört med ett antal gånger.
Håller med de kan dra till ett riktigt varmt ställe!
Att du inte får en hjärtattack! Det hade jag fått om jag hade varit tvungen att handskas med sådana imbeciller!!!
Byt till Schenker, du sparar nog dig själv mkt problem. Eller UPS som ngn annan föreslog.
P.S Fast jag gillar när ngt jäklas med dig, det blir alltid så roliga inlägg. ;-)
Även Schenker kan strula till det.
Handlar mest om fel personer på fel platser. Tror att dom ska börja med charmkurs, obligatorisk hälsosam frukost och lite vitaminer varje morgon så ska dom få se på bättre resultat.
Det är ju faktiskt chaufförerna som är speditörens ansikte utåt,,, skitviktigt att dom kan, vet och är trevliga.
Här i södern funkar Schenker ypperligt, har inte heller hört ngt knas om våra leveranser från några kunder. Tusen år sedan vi hade DHL (ASG). Innan Schenker var det Greencarrier som heter Bring nu.
Apropå avtalet du/vi har med DHL så tror jag inte att du kan få bättre priser nån annanstans va? Det gynnar ju er som skickar tunga saker, dom som skickar "luft" gynnar det inte alls. Har jag hört.
Å vet du, jag är så trött så jag trillar av stolen snart.
DHL har gått ifrån bra till medelbra till medeldålig till crap och hästballe och RIDÅ. Du kanske ska köra bilen nästa gång medan farbror DHL sitter brevid? Så att han slipper köra. Inte ska han väl behöva göra det heller?
/Också trött på multistora företag som alla kan dra åt skogen.
Jag fick ett samtal från en kollegas fru en gång. Hon hade fått ett paket till maken (adresserat till företagets adress) levererat till deras hemadress eftersom DHL inte kunde hitta företaget (mitt i stan, med stora skyltar OCH skyltfönster ut mot gatan där vi tog emot och skickade DHL-paket varje vecka) som dessutom är ett av de största mobiltelefonföretagen på marknaden...
Det var bara det att de lämnade även MITT paket där. Som innehöll nästa års telefoner... som inte släppts på marknaden ännu...
När de fick det klart för sig, och insåg vilket skadestånd som skulle betalas om dessa telefoner kom ut på marknaden för tidigt så var de väldigt snabba med att hämta paketet igen! OCH leverera det till rätt adress inne i stan!
Förstår att du är arg!! Men oj så kul för oss andra att få läsa!!
Jag håller med. Inget företag som jag skulle vilja rekommendera. Sura, griniga, lata rackare. Tacka vet jag posten (faktiskt) Ialla fall i Hammarby Sjöstad där jag råkar på dem dagligas genom mitt jobb. Jättetrevliga killar.
Idag gick jag förbi DHL på min promenad (i Bergshamra i norra Solna) och hela deras hus är täckt av en reklamskylt med orden "går det för sakta? Här inne sitter vi som jobbar snabbt" eller något i den stilen. Kanske ska påminna dem om det.. :P
Byt! Bara byt till Schenker. Du ska inte behöva lägga energi på dessa idioter. Låt dem tappa kunder, DÅ kanske det går upp för dom....
Lycka till!
Håller med! DHL är urjobbiga, har bara haft strul med dom, senast idag... Chaufförerna är sura och låter som de anser att man är helt dum i huvet för att man inte är hemma när de kommer, fast man inte haft en aning om att de skulle komma. Och när man ringer upp kontoret skickar de bara runt en och kopplar en vidare till olika avdelningar som KANSKE kan svara... "Välkommen till DHL, jag heter xxxxx, vad kan jag hjälpa dig med?" INGENTING, visar det sig
när man pratat med 3 stycken och till slut blivit kopplad nånstans där ingen svarar! På dem bara!!!
Jag har inget företag, men har fått känna på DHL,s ineffektivitet iallafall, då dottern har en förkärlek att beställa billiga ting från USA. Nu senast ett par Dr Martens-kängor. DHL skulle leverera.
Det tog 3 dagar för kängorna att ta sig över land och vatten, sedan hamnade de i vår stad. DHL var fram till dörren en dag när ingen var hemma (jobb och skola, ni vet). De hade lagt en lapp i brevlådan om att ringa ett nationellt 0771-nummer. Vilket jag gjorde, där blev jag kopplad till än den ena och än den andra, ingen kunde lämna något svar. Jag sa att det gick bra att leverera paketet nästa dag för då skulle jag vara hemma. Jag satt hemma en hel dag, för de kunde inte säga en tid, men inte f-n som de. Dagen efter (vilket är 4:de dygnet som kängorna är i vår stad); ringa igen, inget svar på varför? "Men om vi ville vara säkra på att få paketet kunde vi hämta det själva" (på andra sidan vår stad). Det var bara att knöla in sig i bilen och göra DHL,s jobb, (sedan var det 320 kr i tullavgift också). Ja, DHL suger hästballe och kojuver på en å samme styve.
Kram Butta
Skicka ner dem till oss i skåneland, alla mina killar som kör ut till mig är serviceminded och gulliga att ha o göra med.
Fast det är rätt kul med dina när man har dem på avstånd:):)
ha det Marie
Har du kollat med Stockholms Åkeriet? Supertrevliga chaufförer och för mig veterligt ett bra transportföretag.
Ja, börja med Schenker. Min sons sambo har precis fått ett vik där där. Om de får mer att göra kanske hon får stanna.
Börjar fundera om DHL anställer folk som fått sparken från Schenker? Häromdagen kom det en hög pall med godis. Eller rättare sagt resterna av en hög pall med godis. Korkade människan hade inte säkrat lasten -"öh, skulle bara runt kvarteret ju"
Kul, när varorna på pallen var väldigt väntade då de skull packas om iväg någon dag senare. Blev inte så. Och ville chauffören lämna sitt namn först? Nej, men sen fatta han hur korkat det var. Detta är bara ett exempel. Vi har även den gången de lämnade 4 pallar godiskorgar och drog för att företaget låg en våning upp? Företaget ringde oss och undrade var varorna var. Vi kollade och såg att de var levererade. Ringde upp i samma veva som de "hittade" pallarna. Kul! NEJ....
Å jag dör av garv!
På mitt förra jobb hade vi också DHL och min kollega höll på att gå av varje gång hon var tvungen att ha med dem att göra, vilket var ungefär varje vecka...
Det året fick hon en väldigt omtänksam födelsedagspresent av mig. När DHL-chauffören anlände en dag rusade jag ut med kameran i högsta hugg och bad få ta en bild på honom. Han ställde glatt upp och jag vinklade till den så att tröja+keps med logga syntes ordentligt. Dessutom fanns den jättestora lastbilen i bakgrunden, också den med loggan förstås.
Sen in i datorn och fixa/trixa till en "måltavla" rakt över bilden av den glatt leende chauffören. Min kollega fick packa upp ett paket med dartpilar och en mycket passande måltavla. Kanske något sådant du behöver just nu?
(Jag tror aldrig att kollegan faktiskt använde måltavlan, men rent mentalt var det en stooor lättnad för oss alla för vi började gapskratta varje gång DHL dök upp).
FEDEX!!!
Det är fan det ända som funkar!! DHL har jag sagt upp all form av bekantskap med!
Martin!
DHL köpte upp ASG, svenskt speditionsföretag och det förklarar saken. Enligt min man stod ASG för Alltid Skadat Gods. För mycket av det som levererades av dem var tappat under transport eller skadat. Kanske är det mer än godset som är skadat.....
Bara på dem, tjejen! Dålig publicitet är aldrig bra!
De verkar lika service-minded som chaufförerna på Taxi 020 som står utanför Centralen i Stockholm....:(
D H L = Det Händer Långsamt!
Jag använder också DHL då vi har ett ytterst förmånligt prisavtal där, men häromdagen funkade det tydligen inte så jag fick ringa åkeriet så de hämtade mitt paket som väntat på hämtning 2 dagar. Kontaktade DHl för att få någon respons på vad som hänt, och fick ett jaså till svar..
Funderar allvarligt på att kolla upp priserna på att skicka med schenker...
Är mycket tacksam för att vi har avtal med Schenker här på jobbet. Dom få gånger vi måste använda DHL (för att vissa kunder har avtal med dom) så krånglar det JÄMT!! Förresten visst är det kul att göra affärer med Norge, knappt krångligt alls ;-)
Jag tror nog det beror på vart detta DHL ligger, min gubbe kör på DHL och de är väldigt omtyckta, får ofta dagens ros och liknande i tidningen och även julklappar o sånt varje år. De chaufförer jag träffat där är otroligt charmiga så, det e nog lite don efter person kan jag tänka :)
Anette
För andra gången på kort tid är jag så jävla förbannad på DHL så istället för att slänga något i golvet letade jag upp detta gamla inlägg.
Åh vad jag älskar din rubrik!
Den här gången var det så att föraren hittade inte min adress i sin kartbok(!) - därför fick jag inte leveransen som jag stannade hemma för att invänta. Kunde han inte har ringt undrar man? Nej, DHL hade inte mitt nr. Men hur kunde de då ringa mig igår och bestämma lämningstid kanske undrar.
Mitt paket, som enligt företaget jag handlade av skulle ha kommit i onsdags, är således kidnappat och lämnas kanske på måndag? Eller nä, just ja de ska ringa dagen innan först, så tidigast tisdag då antar jag.
Sällan jag blir så här jävla upprörd. Tack för mig.
HAHAHA Anna, förlåt, men det var veckans skrattsalva. Jag förstår PRECIS hur du känner!
Och du går gärna komma in hit flera gånger och avreagera dig!
Skicka en kommentar