fredag 4 februari 2011

Oväntat besök

Jag har jobbat flera veckor i sträck och har sedan i julas sett fram emot den här kommande helgen. Just för att alla mässor är slut och jag kan få vara ledig hela helgen.

Härom dagen får jag ett sms om att smeden från Lettland ska till Sverige. För er som är nya här så kan jag berätta att han är lite....hmm..förtjust i mig.  Och är här på ett kollegialt besök.

Han vill besöka kontoret, gå ut och äta middag, "and it would be very nice of you if you can show me a little bit of Stockholm before my ferry leaves on saturday evenening".

Som jag inte har lust till någotdera. Lägg därtill att talibanen ska på bowlingkalas i kväll. Jag ska alltså skjutsa dit och hämta. Mitt i middagen. Grejtans.

Kan man checka in nån på Wasamuséet och plocka ut dom en halv dag senare?

Och vart ska vi äta middag? Han är en extremt enkel man, så det får inte vara nåt fancy place. När vi var över i december så var vi fyra personer som åt huvudrätt, efterrätt och öl till det facila priset av 300 kr.

Hjälp mig nu.

20 kommentarer:

Sus sa...

Man kan faktiskt säga nej Mona. Jag lovar, ni konkar inte bara för det.

Eller skicka maken vettja.

PGW sa...

Instämmer med föregående. Med så kort varsel dessutom, så är ett nej helt OK.

Mr Lee sa...

Ikea? ;)

Mammy sa...

Du måste säga NEJ till detta!!!! Och säger som Sus....skicka gubben!!
Vila dig i helgen!
Kram

mimiamelie sa...

Håller med.

Skicka gubben. Vila dig kvinna!

Häxan sa...

Även om nu smeden är förtjust i dig (vem är inte det :)) så kan du mycket väl skicka maken. Eller bara säg att tyvärr jag är fulltecknad.

pangis sa...

Ett nej är på sin plats och din man kan ta hand om honom i stället! Roa dig du med din lilla Taliban i stället och vila lite!!! Ärligt så tror jag att du måste säga nej.. hur länge ska du orka kvinna???

Unknown sa...

Jag antar att ett nej inte är aktuellt. Jag får också besök nästan oplanerat, så man snabbt måste sno ihop ett trevligt program.
Middag: Mården är trevlig och god mat och pratbar.
Minerva är också mycket trevligt och lite billigare.
Ciao Chiao restaurangerna brukar kunna servera bra mat billigt. Själv föredrar jag den på Karlavägen (vid Birger Jarlsgatan).
Turista runt honom med bil. Kör till Djurgården, så han får se så stora parker precis i stan (brukar imponera). Fjällgatan, Essingeleden och så in till scity och slutligen dumpa honom i Gamla Stan där han kan traska runt lite själv (och du inte kan hitta en parkeringsplats i). Dessutom har han nära till båten därifrån...
Lycka till!

Kennelflickan sa...

Bjud hem honom på middag, tvinga maken att vara underhållningen. Då kan du flänga runt med Talibanen och ha dig. Väry praktiskt!

Osloskånskan sa...

IKEA. Där kan han virra runt efter att ni har ätit billigt.

Anonym sa...

Säg nej! Ingen tvekan, han vet inte vad du planerat i helgen så säg bara att du inte kan. Ev kan du väl sträcka dig till en snabb fika innan han åker ;-)

Blåklinten sa...

Säg NEJ för guds skull! Jag har tyckt länge att du borde ta det lugnare. Man kan ha mycket att göra en viss period, men inte jämt. Då säger kroppen snart ifrån! Tänk på dig själv för en gångs skull.

Guldigrytan sa...

Jag tycker att din lilla Taliban ska få ha ensamrätt på dig i helgen efter alla dessa månader av jobb. Hon behöver få känna att mamma är närvarande fysiskt och mentalt och helt och hållet på hennes villkor. Och du behöver nog släppa jobbet ett par timmar också. Hoppas ni får en trevlig helg!

Anonym sa...

Instämmer med de flesta, säg nej för himmelens skull! Talibanen förtjänar en helg med bara mammamys! Maken kan ta hand om smeden, alternativt tala om för honom att han får uppvakta dig en annan helg för den här helgen är talibanens!

/Ragdoll

Anonym sa...

Är han händig?? Borde han ju vara, smed som han är..kanske kan bjuda hem honom på pizza?? och så kan han få snickra lite ??
maria g

Isa sa...

Ta med honom till Skansen, och ta med talibanen också ;) Och så middag på Jensens boefhus, bra mat och inte fancy någonstans.

Anonym sa...

Skicka gubben och smeden på Soldaten Svejk - prisvärd mat för gubbar som gillar öl och tjeckiskt, ungerskt med kött och korv på längden och tvären... dvs inget alls för ladies som hellre dricker champagne! Lycka till! /Anna B

Maria sa...

Men säg nej, hur svårt kan det vara att helt enkelt säga att man faktiskt är upptagen?

Anonym sa...

Om hans båt går från Värtan kan du åka en sväng på Djurgården. Stadion, Gärdet, Kaknäs, Valdemarsudde. Jag förstår om du har svårt att säga nej även om det skulle vara bäst för dig. Det behöver ju inte ta såå lång tid heller. Hoppas det ordnar sig.

Skogseva sa...

Jag hade sagt nej! Du har ju ett fullgott skäl - din dottern behöver ha lite ensamrätt på dig och det borde han respektera. Med så kort varsel kan han knappast förvänta sig att du ska ha möjlighet att sätta av så mycket tid att du kan guida honom runt i Stockholm och dessutom äta middag med honom. Nog tycker jag att det låter som en invit - han är ju förtjust i dig... Jag säger som övriga - om maken har tid så låt honom ta hand om gästen några timmar, det kan absolut inte uppfattas som oartigt!