torsdag 10 februari 2011

Jag och mina yrken

Idag har jag varit följande;

Budbilschaffis - köpt målarfärg åt målaren
IT-tekniker - installerat dator på lagret, meckat med en skrivare som inte ville leva längre
Lagerarbetare - röjt i ordning och omorganiserat på lagret
Lokalvårdare - dammsugit
Diskare - diskat
Ventilationstekniker...eller vad det kan tänkas heta - skruvat ned en stor jävla ventilationsapparat från taket i vårt showrum, som vägde 50 kg
Inköpare - köpt två nya lysrör plus en snikskrivare för 1200 spänn (med billiga toners, kors i taket) till lagret, så att jag slipper bli störd femton gånger om dagen när fraktsedelar och fakturor skall skrivas ut, köpt ny ringklocka till dörren, som dessvärre måste ha signalen av en kyrkoringning för att vi ska kunna höra allra längst bort i lokalerna. Gudskelov så hör man inte det när man står utanför.
Möbelmontör - hittade ett sprillans nytt bord i massiv ek (som vi själva designar och säljer i vår möbelaffär) i en hörna på lagret, packade upp och monterade ihop det.Störde mig hårt på de fula blå fåtöljstolarna, som chefen absolut vill att vi behåller. Inte så snyggt mot den nymålade gröna väggen. Köpa sig lite nya på Blocket kanske..
Administratör - svarat på mail, lagt in ordrar. I fem sekunder. Sen ut på lagret igen.
Organisatör - organiserat förrådet som innehåller en miljard datakablar, förlängningssladdar, glödlampor, verktygslådor, buntar med kartonger innehållande etiketter. Packat upp 4 flyttkartonger. 48 kvar. Typ.
Elektriker - försökt laga en lampa utan framgång.

När jag blir skitrik så ska jag aldrig mer jobba. Jag ska gå på kurser, häcka på skönehetssalonger och shoppa ihjäl mig hela dagarna. Nu packar jag ihop och drar hem. Förhoppningsvis så har maken gjort mat till talibanan. Annars kommer praktisera en annan yrkesroll; Ärkeskata.  Tror bestämt jag har har svart bälte i det.

15 kommentarer:

Malin J sa...

Då får man väl hoppats att han kom på att hon kanske behöver mat idag då.
Jösse, jag blir alldeles sönderstressad bara av att läsa om dina dagar. Inte konstigt att du känner att det blir för mycket ibland.

Anonym sa...

Uj,uj,uj vad jag blev trött.
Hoppas du får en skön kväll.

Anonym sa...

Det där med egen företagare är inget jag får lust att prova på, om man säger så.... Mina sympatier till dig! :-)

Unknown sa...

Ja och du får lön för allihop förstår jag.
weeeeeeeeeeeeeeee

Charliesprak sa...

Du glömde det viktigaste - du har varit koordinator idag! Alltså den som får hela alltet att snurra framåt.
Och det där med att bli snorrik. Så kul är det inte. Inte om man som du älskar att göra buisness. Det är ju det som driver dig!

Chrissan sa...

Fan. Där slog du mig. Jag som "bara" varit inköpare, introducerat personal vad de ska göra, hämtat ut nycklar till en ny "filial", bytt nycklar då jag fick fel nycklar, åkt runt med en flyttfirma och låst upp dörrar och pekat ut möbler/saker de skulle hämta.

Singelmamman sa...

Jag har suttit vid köksbordet nästan hela dagen. Handlat lite, i maklig takt. Sen la jag mig på soffan. Hoppas maten var lagad och äten!
Och jag tror visst att det är kul att vara snorrik. Jag kan absolut tänka mig att testa för att se om jag har rätt eller fel.

Cissi sa...

Äh Mona, jag tror att du är rätt rik och bara tycker att det är skitkul att jobba sådär! ;-) (Jobba häcken av dig...)

Cissi sa...

Äh Mona, jag tror att du är rätt rik och bara tycker att det är skitkul att jobba sådär! ;-) (Jobba häcken av dig...)

Malin sa...

Vad gör egentligen chefen på jobbet?

Anonym sa...

Du glömde ett yrke - TOPPBLOGGARE!

För det är ju också ett yrke nu för tiden... Stort tack för din underbart underhållande blogg! :-)

// Lena

Blåklinten sa...

Idag känner jag mig rik, för jag är ledig. Bara en sån sak!!

Mimmi sa...

Hoppas du fick lön för alla yrkena också! ;-)

Helene Hogengård sa...

Rätta mig om jag har fel. Men är det inte så s´det är att vara egen företagare? Tills man blir skitrik. Då börjar man om igen. Du kommer knappast sätta dig still på din beniga rumpa. ;)

B. sa...

Tips: Skaffa en såndär ringklocka som jag har ingen aning om vad de heter, men som gör att det ringer på utvalda ställen i huset istället för att ljudet bara kommer från ett ställe (och då måste vara på jättehög volym). Då slipper du kakafonin.