måndag 14 februari 2011

Ni som kan Photoshop och sånt skit

Hörrni, jag har InDesgin CS2 och antar att jag måste ha en uppgradering för att hänga med i matchen. Detta eftersom vi inte kan öppna vissa filer som den gamla ägaren har gjort. Står nåt om plug in...typ.

Och.

Nu är det halvpanik eftersom vi måste börja jobba med vår hemsid, som suger. Kollegan måste få in bra bilder på våra produkter och vi ska därför fota själva, men vilket program ska vi använda för att fixa till dom?  Kollegan har Photoshop, från Dackefejden..kan man köpa en uppgradering? Och var hittar man program billigt? Noterade just att ett nytt InDesign kostar över 11.000 kr...host host. Herregud, snacka om att man är i fel bransch.

Hjälp kärring snabbt här nu va.

37 kommentarer:

Monica sa...

kan du ta det en gång till ?

Annika sa...

Glad alla hjärtans dag till dig med! ;)

kattis sa...

nja en plugin är ju ett tillägg till programmet och bör alltså inte kosta 11000... Svårt att veta riktigt vad dock om du inte är mer specifik :)

Anonym sa...

Har någon av dina barn CSN-kort! Då kan du (de) köpa med studentlicens. Tokbilligt! Kolla här http://www.csn-kortet.se/index.aspx

Anita sa...

Du behöver bara uppgradera ditt inDesign, inte köpa helt nytt. Dvs om du har ett serienummer förstås. Annars finns det alldeles utmärkta gratisprogram. Gimp laddar du ner gratis från internet, det är det program som är mest likt photoshop. Behöver du inte så avancerade saker kan du använda Picasa som också är gratis, lättanvänt och mycket bra.. Bara att googla och ladda ner.

intern1n sa...

Hur avancerat måste du ha det? Kolla om Photoshop Express (gratis onlineversion) räcker: http://www.photoshop.com/tools

Håller med dig. Man bara köper o köper o använder inte ens hälften o sen är allt gammalt o passar inte med nyare datorer o äldre filformat. Man blir blåst helt enkelt...

Anna sa...

Instämmer med Anita - beroende på vad du ska göra behöver du inte betala en spänn.
IrfanView räcker rätt långt, och behöver du mer tar du till Gimp.

På Download.com finns virus- och diverse annat skräp-kontrollerade download-filer.

På eHow hittar man diverse instruktioner om hur man gör det mesta, t ex använder Gimp: http://www.ehow.com/search.aspx?s=gimp

Lycka till.

Ella sa...

Håller med vad många andra sagt - Gimp. Se till att kollegan fotar i bra ljus (helst dagsljus genom att placera produkterna nära ett stort fönster t ex) så behövs bara minimalt med redigering.

Gudrun sa...

Det låter inte som att du kan ett sk-t om programmet. Du verkar inte ens tycka att det är roligt. Lej bort jobbet! Gör det du är bra på och låt nån som kan det där göra det istället! Alla glada nöjda!

Lix matte sa...

Helt inne på Ellas linje, gör ni själva fotojobbet ordentligt så behövs det inte mycket bildfix alls. Gimp är mer än tillräckligt för småfix av bilder :)
En bra fotograf är vad ni behöver så ordnar det sig :)

MonasUniversum sa...

Som jag älskar min blogg, jag får ALLTID hjälp, tack!

Alltså, det är inte jag som ska göra det. Dock är ingen av oss en stjärna på det men det kostar för mycket att leja ut till nåt proffs, så vi får fixa själva..så länge.

Det är friläggning av bilderna som är det jobbigaste och med det där Gimp: funkar det med det? Och om det nu räcker med Gimp, varför tjatar alltid alla om Photoshop?

En fråga om just Photoshop: om man har en asgammal version, kan man bara köpa den senaste uppgraderingen utan att det blir problem?

Unknown sa...

photoscape, enkelt, gratis
kram

Sofia sa...

Kan ni redan Photoshop kanske det trots allt går snabbast. Hinner ni med det ni ska göra på 30 dgr? I så fall kan ni ladda ner en testversion av senaste photoshop, göra det ni ska och slippa betala för dyr licens. Sen när det är dags att uppdatera hemsidan får nästa person på företaget skaffa en testversion osv. Kolla in länken
https://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?product=photoshop&loc=sv_se

Singelmamman sa...

Själv kör jag med Photoshop 5, den har visserligen inte alla fina nymodigheter, men jag är mer än nöjd! Och frilägga funkar finfint! Så om det bara är det ni ska göra ska ni inte köpa en massa dyra program. Kolla gratisprogrammen och jämför!

Anonym sa...

Om du vill engagera maken och hans leksak kan du ladda ner photogene till ipaden. Ytterst användarvänligt och kostar 22 spänn. Hanni P

September sa...

Uppgradering av Photoshop går nog bara att gör ett par versioner tillbaka, har du asgammalt så fungerar det med all säkerhet inte.

Man kan skicka bilder till Thailand och för en mycket liten peng få bilder himla proffsigt frilagda. Och snabbt dessutom. En svensk kille som startat företag där. Hojta till om det kan vara av intresse.

MonasUniversum sa...

September: Vadå, gäller det även InDesgin? Alltså, jag betalade 10.000 jävla kronor för det programmet, CS2 och blir skitsur om det inte går att uppgradera!

Är det Bingos företag du menar? Ge mig gärna en länk.

Tack så jättemycket allihopa för era svar. Jag är verkligen tacksam!

September sa...

Hur det är med InDesign vet jag tyvärr inte. Inte heller vet jag om det är Bingos företag, menar du fotografen eller finns det fler Bingo? Den här killen BOR i Thailand om jag förstått allt rätt.

Nåja, hursomhelst så kan jag kolla upp länken först i morgon när jag är på jobbet.

September sa...

Jag tjatar vidare.

Du kan säkert få "någon" att spara om InDesign-dokumenten så du kan öppna dom i din CS2version. Jag skulle gärna hjälpa dig men har inte just InDesign. Reklambyråer brukar jobba med det programmet, har du några känningar där?

MonasUniversum sa...

Jo, men han öppnade ju ett företag där och jag tror att han har folk som sköter det, därifrån..

Har inga känningar inom reklambranschen. Eller vad fan, kom just på att min moster jobbar inom den businessen. Herregud, snacka om att gå över ån! Måste kolla med henne om hon kan spara om det åt mig!

September sa...

Men se då kanske det löser sig med InDesign. ;0)

Jaha, då kanske det ÄR Bingo... jag skickar länken i morgon så får du göra vad du vill med den.

Lycka till!

Rijo sa...

Men. Måste du köpa...? Hör av dig så kan du få....

Josefine sa...

Om du ska frilägga saker och vill ha ett gratisprogram så rekommenderar jag http://www.sumopaint.com/home/
före allt annat. Du slipper även ladda ner nåt. Det är en mycket enklare version av photoshop. Gimp ger mig hjärnblödning.

Annars så tror jag att Indesign CS2 borde gå att uppgradera. Så gammalt är det ju inte.


Lyvka till

Anonym sa...

OM du vill upgradera så gör det innan nästa version, CS2 ingår ju i "uppgraderingsgruppen" än så länge ...
http://www.dustinhome.se/pd_5010430653.aspx
Sedan är ju inte det så himla billigt ändå ...

Anonym sa...

Oj, windows uppgraderingen var visst ännu lite dyrare ... / carina

http://www.dustinhome.se/pd_5010430668.aspx

Anonym sa...

Nu var det fasligt många kommentarer så jag orkar inte läsa alla. :P Eventuellt har du redan fått samma tips innan i så fall. Men då får du helt enkelt ignorera den här kommentaren som redan blivit onödigt lång utan att jag sagt något alls... hm... javisst tipsa skulle jag ju.

Gimp. Gratis är gott :)

/Fia

Finnpajsaren sa...

Men InDesign o photoshop gör ju inte ens samma saker? Du kan öppna äldre versioner i nyare program men inte tvärt om. Är det många bilder? Maila mig.

Anonym sa...

mona
Du kan leja bort friläggningar till ett kanonföretag i Thailand. Du laddar upp bilderna och får dom samma dygn för en kostnad av knappt 30 spänn per bild. Det går inte att matcha nån stans. Lita på mig jag jobbar med detta dagligen.

http://www.frilagg.se

dom pratar svenska dessutom. Du kommer aldrig att ångra dig

kram annan :o) Professionell Photshoppare daily

Anonym sa...

Om du får tag på någon som har cs3 kan man därifrån exportera filerna till inx-filer, dessa kan du sedan öppna i cs2 utan uppgradering och plug-ins. =)

David sa...

Du kan köpa en uppgradering till Adobe Photoshop CS5 (den senaste) här: http://www.dustinhome.se/pd_5010430698.aspx . Det kostar dig 2995 pix. Indesign hittar du här http://www.dustinhome.se/pd_5010430668.aspx. Dessa fungerar om du har fristående program men inte om du äger hela suiten. Äger du hela suiten dvs photoshop, indesign, illustrator och acrobat i ett paket så att säga måste du köpa en liknande uppgradeting som kostar nästan 10.000 kr: http://www.dustinhome.se/pd_5010430550.aspx

En del plugin kan du hitta här:
http://browse.deviantart.com/?qh=&section=&global=1&q=photoshop+plugin

Googla det photoshop-plugin å se om du kan hitta det till ps-cs2.

Hoppas det kan hjälpa.
priserna är inkl moms.

September sa...

Här är länken jag talade om igår.

http://www.clipping-path-asia.com

Haregott!

Sara sa...

...och vill du ha hjälp med fotograferingen (ljussättning osv) så pluggar min bror till fotograf i sthlm as we speak. Etta i kursen och allmänt skitgrym (såklart, han e ju min bror :P ).
Vill du ha hjälp med fotografering så söker han alltid efter möjligheter att uppdatera sin portfolio...

Kolla gärna :)
http://www.emilmagnusson.com/portfolio.html

PGW sa...

Jo du har kontakter i reklambranschen, hej hej! :-) Att uppgradera så långt som från CS2 som till CS5 kan bli dyrt. Då får du å andra sidan hela Photoshop, InDesign, Illustrator och Acrobat och lite till. Men ärligt talat tror jag inte att du behöver allt det där. Att uppgradera CS2 till bara Photoshop vet jag faktiskt inte om de går? Tror att det kan vara värt att testa några av gratisprogrammen faktiskt, eller ännu hellre leja bort det. Vet inte om det är samma firma i Thailand som en kund till mig använde, som nämns här tidigare, men det var oerhört praktiskt. Fota på dagen, skicka till Thailand över natten, färdigt nästa morgon. Kan vara värt att testa.

Anonym sa...

Skicka bilderna till Thailand för friläggning, kostar typ 10 spänn/bild. Vi använder det dagligen på jobbet.

Ska du öppna ett dokument som är gjort i nyare program än CS 2 måste du be snubben som gjorde det att spara om dokumentet i en äldre version av indesign cs. ("Save as..")

Puss&Kram/Pernilla

deeped sa...

Men va fan.. "inga känningar i reklambranschen" *pekar menande på Den Där Blekgröna och på mig själv.

Med kunskap om din tekniska kompetens finns bara ett svar: Thailand.

Gimp är och förblir ett skitprogram. Irfanview kan inte det du behöver och om du har CS2 lär du få köpa hela nya sviten och den går väl lös på tjugo papp.

Om ni ska uppgradera er hemsida är ändå mitt råd att ni tittar på om ni kan göra det enklare genom att byta plattform till ett cms som fungerar. Att göra hemsidor med Indesign är ungefär som att klippa villagräset med en sax från 1800-talet.

PGW sa...

Instämmer med Niclas, gör för farao inte hemsidor med InDesign! Utmärkt program för trycksaker dock, det är det det ska användas till, vad än Adobe påstår ibland.

Det går bra att höra av sig om du behöver mer stöd i tillvaron :-)

MonasUniversum sa...

PGW, ingen fara. InDesign har vi till våra broschyrer!