tisdag 15 februari 2011

Kan vi prata lite Indien här please

Okey. Jag åker till New Delhi-Jodhpur i början av mars. Ensam. Dock har jag en snubbe där som ska "ta hand" om mig.

Jag är plötsligt inte längre lika kaxig och känner att jag börjar bli skitnödig. Är inte van att resa utan maken. Och dessutom till ett land jag aldrig varit i. Vad ska jag tänka på, förutom att jag inte ska ha kortkort och urringning till naveln? Jamenellerhur.

Vad ska jag ta med mig för present? För jag har förstått att indier är otroligt gästfria och jag får tydligen inte betala ett enda dugg, därför vill jag ha med mig en fin present.

Och förutom att jag tydligen ska ha med mig ficklampa, vatten och 16 liter handsprit enligt er, så what else?

Jag kommer inte att bo på nåt lopphotell och min kontaktman har lovat mig att jag kommer ha tillgång till internet. Herregud, jag kan ju fan inte åka dit utan att blogga höra av mig hem.

Bilfärden till staden/byn vad-den-nu-hette, har ökats från 3 timmar till 4. Så när jag väl kommer dit så är den väl uppe i 8 timmar. Hej och hå vad jag är bilsjuk, så det ska bli intressant. Och det här med tider, är det mañana mañana där också? Jag som är sån jäkla tidsfascist.

Vad ska jag inte äta? Och jag som inte gillar för stark mat. Ska jag ha väskan full av Wasaknäcke? Vad ska jag shoppa? Sweet Lord, jag  kom just på att jag måste pruta. Ensam. Hmm, sånt där brukar alltid maken sköta. I alla fall sedan vi var på Bali och jag och SÄPO-frun skulle köpa oss varsin ljuslykta, som kostade typ 23 kr. Vi missuppfattade lite och betalade 230 kr. Balinesen var glad i 8 månader.

31 kommentarer:

Anonym sa...

Tjejen som har denna blogg http://annieverse.wordpress.com/
Har bott i Indien, hon kanske kan tipsa dig!

Fasching sa...

Nu har jag inte varit i Indien, men väl i Pakistan och det är säkert same, same.

Du ska äta allt, maten är kanongod! Är den bara ordentligt värmd så är det ingen fara, så sushi och glass kan du möjligen välja bort om du nu måste. Och tacos, men det ska man ju inte äta någon annanstans i världen heller om man har lite klass.

Chicken Korma får du inte missa! Och Mutton! Gammalt får som man hackat ned i en gryta, med ben och allt. Himmelskt gott. På riktigt.

I present vill jag ha en indisk whisky. Amrut heter den. Tack på förhand.

MonasUniversum sa...

Martin. Var det NÖDVÄNDIGT att tala om vad Mutton är gjord av?

Okey. Leta sig lite Amrut.

Och tacos? Well, det äter jag bara när jag ska reta finfruar.

Bryssel: går genast in och snokar.

Lennart Pettersson sa...

Om du är skitnödig innan resan, är det inget mot vad du kommer att bli efter ett par dagar i det förlovade landet Indien...

Malin sa...

Diverse vaccin (tex kolera-vaccin!) kan ju vara idé att kolla upp i god tid...

Singelmamman sa...

Var dig själv, nyfiken och tålmodig så kommer det funka fint. Du åker till ett vackert land, en vacker del av landet och ska självklart köpa kashmirtyg, sjalar mm. Och be mig så följer jag med och hjälper dig.
På fullt allvar och på gott o ont, Indien är inget av vad du upplevt tidigare. Och ja, högst troligt att bilresan träna längre tid.

Singelmamman sa...

Var dig själv, nyfiken och tålmodig så kommer det funka fint. Du åker till ett vackert land, en vacker del av landet och ska självklart köpa kashmirtyg, sjalar mm. Och be mig så följer jag med och hjälper dig.
På fullt allvar och på gott o ont, Indien är inget av vad du upplevt tidigare. Och ja, högst troligt att bilresan träna längre tid.

Ellen sa...

Jag var alltid vansinnigt åksjuk och särskilt reagerade jag om jag läste något i bil/buss (det räckte typ att jag såg en bok så mådde jag fasligt illa), men sen blev jag tipsad om akupressurarmband som en kompis fått i Australien, jag var otroligt skeptisk men de funkar faktiskt! De heter Sea-bands och finns numera att köpa på apoteket och ska hjälpa mot åksjuka och annat illamående. Vem vet, de kanske funkar mot gbp-dumpning med!

http://www.apoteket.se/privatpersoner/levamedsmabarn/common/produktinformation.aspx?Varuid=213755

Du har bästa bloggen förresten! Mvh Ellen

Singelmamman sa...

Sorry, menade inte att tjata. :-D

Anonym sa...

var på sri lanka, magen blir säkert lite ur balans om man säger så, men använd ditt sunda förnuft o ät inget som känns ofräscht.
allt som hettats upp ordentligt brukar va okej.sallad o liknande sköljs om du har otur i vanligt kranvatten så jag skuppade mycket sånt som jag hemma glatt skulle tryckt i mej, visst kan man chansa o hoppas på det bästa, men toaletterna på iaf sri lanka var inte helt fräscha, ibland bara ett hål i golvet....dålig mage på det, så kan du tänka dej resten
imodium räddade mej. vet inte hur kul det hade varit att kuska buss på slingriga vägar utan dem...jaa sen måste du såklart se till att ta med åksjuketabletter.
du kommer få det toppen, har du tur kommer du bara att få bra mat också, mutton smakar faktiskt bra, fanns bara fina köttbitar i min bryta ;)
Victoria
ta med stoppande piller typ imodium eller det kanske finns bättre saker på apoteket, kolla vilka sprutor som rekomenderas o ta dessa. kanske dricksvaccin ? vi tog polio o såklart malaria tabletter säkert gula feber el nåt spnt också men det skiljer ju lite mellan länderna även fast de ligger i samma område^^

sen det där med prutning, vill du inte pruta så strunta i det då, du kommer nog ändå hitta fina saker till bra pris för oss västerlänningar, kan ju kännas bra att vara generös på plats också så man ser vart slantarna hamnar ;)

Peter Reuterås sa...

Som redan sagts glöm allt som inte är värmt. Tänk inte tanken på att ta en smörgås på flygplatsen utan välj då hellre något paketerat godis. Alla taxichaufförer mm kommer försöka lura dig så fort du ser ut som turist som inte har koll. Fick förslag på skoputs för 200 sek resp taxiresa för 500 sek bland annat. Du kan som tjej mötas av lite konstiga blickar om du checkar in på hotell. Hade väldigt kul när jag var där med tjejkompis (som tjänar mer än mig) och hotellchefen lämnade tillbaka hennes kreditkort till mig och hade väldigt svårt för att hon betalade (vi hade delat så jag betalade flyget). Apropå flyg kan det vara bra att ha kontanter om du ska betala flygresa. Går inte att betala med europeiskt konto- eller kreditkort.

Landet är annars helt fantastiskt så låt inte det jag skrev ovan skrämma dig på något sätt. Jag skulle gärna åka dit igen!

Blir du magsjuk så är sjukhusen snabbare på att ta hand om betalande utlänningar än något svenskt sjukhus. Är det ett bättre sjukhus kan du även välja om du vill bo i allt från sovsal till enkelrum eller svit :)

Ha en riktigt bra resa!

Annika sa...

Nu är det drygt femton år sedan jag bodde i Indien men den godaste kinamat jag någonsin ätit har jag ätit där, på ett flottare hotell. Som jag inte minns vad det hette...Du måste se en del av det gamla Delhi! Å där fanns en restaurang på ett tak med fantastisk mat - men den harjag heller ingen aning om vad den heter! Häftig utsikt var det i allafall över den gigantiska staden!
Köp absolut inte mat ute i stånden på gatan!
Å det är nog ofta bra mat på hotellen och finns säkert en hel del s k västerländska rätter. Men kanske ta det lite varsamt med bufféer?
Ölen varierade i allafall då i styrka - ena gången var den normalstark och en annan gång kunde man känna ordentligt av den efter bara ett glas...
Vi bodde ofta på Hyatt som var bra då men jag skulle tro att du ska på nåtännu bättre ställe. Köp kläder, kasmhir- och sidentyger. Herritages tror jag sidentygsaffären hette på den tiden.
Bilåkande var inte då någon större hit - iallafall inte på större landsvägar.Å vägarna var väl okej,det var väl mer trafikkulturen...
Köpa med dig present ska du absolut göra! Svensk kristall kanske? Typ skål eller så. Eller nåt annat svenskt glas kanske?
Å var inte ute och trava själv kvällstid! Å kom ihåg att tiggare oftast har någon som tar hand om deras förtjänst! så du gör ingen behjärtansvärd insats genom att trycka rupier i handen på var och varannan som försöker vädja till dig.
Pruta är kul, men när jag var där fanns det även nån form av statliga affärer med bra grejer och där var priserna fasta.
Trafiken i Delhi - take it easy!

Du kommer att få se mycket vackra saker om du blir guidad till lite sevärdeheter!
Du får säkert en alldeles underbar resa och att du reser utan maken behöver inte vara fel - han slipper stöna över allt du shoppat på dig! :D

Anonym sa...

Var nyligen i N D på jobb, kul men knasigt. Som kvinna kommer du att bli uttittad. Håll dig till de stora hotellen för middagar och åk taxi mellan dem. Gå inte ut själv, speciellt inte när det blivit mörkt. Jag tyckte inta Att N D var en vänlig stad. Har endast varit i Bangalore förut och det var snällare. Jag dricker inte kranvatten, borstar inte ens tänderna i kranvattnet. Det kan vara lite svårt att tyda indierna, betyder ett huvudvick ja eller nej. Svårt att avgöra ibland. Tacka aldrig nej till te/kaffe. Du måste smalltalka lite på ett kontor först innan ni gör affärer. Du kommer att bli helt fullproppad med intryck. Ett bra hotell kostar ca 2000 SEK /natt. Lycka till och ta med lite magmedicin. Anna B

Angela sa...

Vad gäller present så kan du väl ta med dig något typiskt svenskt, som t ex en dalahäst i trä, en bok om Sverige på engelska eller något i glas från Cervera eller Duka?

Och det blir säkert jättetrevligt när du väl är där!!

MISS FURIE sa...

När min mamma var där i höstas råkade hon ut för en rar kohistoria. Hon låg på stranden när hon plötsligt kände en blöt kotunga på sin mage. Du vet i Indien är korna heliga och inget man gör hamburgare av.

Så se upp!

Anonym sa...

Ring Charlotte. Hon har varit där fem ggr och bor alltid i allt utom på hotell. / Christina

anne sa...

Undvik sallader.
Butter Chicker ljuvligt.
Vår utflyktsbuss till Taj Mahal körde på en ko, men guiden sa att det var lugnt.

Det jag såg av ND och Indien var absolut facinerande och gav mersmak, eländet till trots.

Bekka sa...

1. Vaccinera dig. (Hepatit A+B, Koleravaccin)
2. Ta med ett litet reseapotek i stil med vätskeersättning (Resorb) samt uppstoppande tabletter om du får diarré (Dimor)
3. Ta med papper på ev. sjukdomar och mediciner, översatt till engelska, underlättar vid vårdkontakter.
4. Njut!!! :)

Johanna sa...

Uppskattade presenter ær fina lakan, det køper ofta mina indiska kollegor med sig till sina familjer. Indien ær ashæftigt och skitlæskigt. Ge dig hæn och ælska det, ta det som det kommer och droppa det dær med tidsfascismen, det blir du tvungen till...

NinaPX sa...

Dukoral drickvaccin ska du få i dig innan du åker så har du lite större chans att slippa kolera / magsjuka. Ska nog tas minst två veckor innan avfärd, så pallra sig iväg till vaccinationscentral pronto! Nåt annat kan jag inte hjälpa dig med.
Må gott!

L sa...

De är oerhört generösa. Men ger varandra gåvor i form av pengar som är lite klurigt. På tex ett bröllop ger man en gåva (pengar) till brudparet som motsvarar din del av festen. Om du får mycket generöst omhändertagande så bör din gåva ligga i nivå med det du får.

Smaka sa...

Hade du inte massor med älgsaker du ville bli av med? Perfekta gåvor?

Trevlig resa :)

Gabriella sa...

Detta fixar du! Jag åkte ju ensam till LV utan maken ... remember? Kan jag, kan du. :-)

I New Delhi bor en underbar svensk tjej jag känner. Hon ger dig säkerligen tips. Kolla hennes blogg:
http://ilmaofsweden.blogspot.com/

Robbelibobban sa...

Har inte varit där själv men hörde av Morgan och Christer i P3 programmet Christer, att skall man ut och käka så väljer man inte en restaurang med lite folk. Det finns en anledning till varför det är lite folk där, dålig mat....

Maria sa...

Är du säker på att du ska åka... har du sett detta? http://svtplay.se/v/2308821/en_idiot_pa_resa/del_2_av_8__indien?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2300515/sb,p149536,1,f,-1

Anonym sa...

Var försiktig med att ge bort ljus och ljusstakar... När vi var i malaysia gav vi familjen vi bodde i en stake från orrefors, familjen blev upprörda och arga. Senare fick vi reda på att om man fick ett vitt ljus i present så önskar man livet ur personen som får den.. :s ett sånt där resekort från försäkringskassan (tror det är de som har det) kan vara bra att ha med. Och kopior på passet (flera stycken utspridda i alla väskor du har med dig) om du skulle bli av med ditt pass...
skavsårsplåster
Sån där bra reseladdare som passar i olika vägguttag (clas ohlsson har)
Återkommer om jag kommer på nåt mer : )
/Jozzan

Skåne till Waxholm? sa...

Min väninna var i Indien i 6 månader och "arbetade" eller vad man ska säga.
Fick diskbråck, för andra gången, och var tvungen att komma hem snabbt med hjälp av SOS.
Trots smärtor, läkare, SOS och allt annat så var det manana, manana och tog en vecka innan hon fick löst biljett hem. Akutärende. Hon var tvungen att själv besöka resebyrån, trots att hon var mer eller mindre invalid. och dit fick hon ta sig själv med Indiska färdmedel.
Tror att skitkärringen behöver tålamod. Och absolut inte ska förvänta sig ett uns av västerlandet.
Ta seden dit du kommer.

Dom som blir magsjuka är dom som skyddar sig från baciller och smuts med handgel och annan tjafs.
Den som är mest "rädd" är den som garanterat blir sjuk. Lite skit håller dig stark.

Mvh
Någon som aldrig varit magsjuk trots typ 15 år resande i Asien

Anonym sa...

Jag har varit i Indien ett par ggr.
Det första man slås av är dofterna, värmen och trafiken och oväsendet...
De flesta är oerhört vänliga, efter nån dag börjar man fatta vad de säger. Pidgin-english milt sagt.
Maten är underbar, men UNDVIK turistrestauranger o dyrare ställen med lite folk o dyra maträtter. Enkel logik. Är det dyra råvaror så gör man sig inte gärna av med dem snabbt om de inte säljs. Mat som står för länge växer det bakterier i. Jag åt endast på ställen där indisk medelklass/lägre medelklass åt o där det var fullsmockat med folk. Standarden i övrigt struntade jag i. Inte en enda gång var jag sjuk. Övriga resenärer som höll sig till turistställen/finare ställen etc åkte på alla sorters magsjuka. Det skall påpekas att jag är en sån som extremt lätt blir magsjuk. Vet inte hur många gånger jag matförgiftas av vänner, bekanta o allehanda restauranger i "civiliserade" europa...
Urringning är inte OK, men naveln kan man gärna visa ;-) Gärna hela benen täckta oxå. Ett hett tips är att bära långa kjolar. Om inte annat så för att den vanligaste toalettformen är hål i golvet med vattenhink eller duschslang för "efterbehandlingen" Innan man fattar hur man gör så kommer man ut från toa med dyblöta byxor o skäms ögonen ur sig. Har man kjol slipper man den effekten. O ta med toapapper eller servetter eftersom det sällan finns på toa. Respektera att du inte får skicka ner papper i hålet utan att det måste läggas i papperskorgen. Det blir stopp annars.
Missa inte att äta alla fantastiska frukter de har. Hittar du röda bananer, dvs skalet är tegelrött, så köp o ÄT! Helt gudomliga. Cashew-nötter är en helt ny upplevelse i Indien! Tänk på att en rätt som beskrivs som mild oftast är som de hetare varianterna på indisk restaurang i Sverige.
Trafiken är värre än en mardröm. Köp med sprit på flyget o ta med fickplunta! Valium kan oxå vara en bra idé...
Köp Sarui tyger o sy om dem hemma. Gå till en fin Sari affär o bara titta. Köp scarves där. Man slipper pruta o priserna är bra o kvaliteten fantastisk. Inget fusk eller lur som det kan vara på marknaden. Fråga efter smyckesmarknad o köp silversmycken. Löjligt billiga o fantastiskt vackra!

Anonym sa...

Tänk på att du kan drabbas av saltbrist vid hög värme. Ta med dig saltgodis i mängder, ät chips och salta på maten även om du inte vill.
Ät yoghurt till varje måltid och drick avslagen coca-cola.
Ta INTE Imodium om du blir magsjuk. Visst, det gör att de akuta besvären försvinner, men du har bakterierna kvar i kroppen och blir sjuk igen så fort tabletterna slutar verka.

//Marianne

Anonym sa...

Calma åksjuketuggumin är bäst!

Unknown sa...

Jag heter Rebecca och det har varit 2 månader sedan dr. Iyabiye räddade mig från kronisk hepatit b. Jag lider av den sjukdomen under lång tid, min mage var svullen och jag hade smärta över hela kroppen. Jag ringde honom och han gav mig medicinen och efter att jag tog medicinen fick jag det bra. Jag är här för att tacka honom och låt folk veta att hepatit kan botas. Kontakta honom på: iyabiyehealinghome@gmail.com Ring / whtsapp: +2348072229413