måndag 14 februari 2011

Om en tvättmaskin

För några månader sen så tvättade jag en dunkudde. Som sprack. Hela maskinen kleggades igen av dun och maken var vansinnig för att det kostade plenty med reparation. "Ge fan i att tvätta kuddarna i maskinen". Typ.

För ett par veckor sen var det dags igen. Vi har en monterkollega på mässorna som heter Växbo Lin. De har grymt snygga svensktillverkade saker i lin.  Jag köpte två megastora badlakan och några mindre handdukar av dem vid två olika tillfällen. De berättade att vid de första tvättarna så avsöndras överskottslin.

Och mycket riktigt. Jag tvättade badlakanen ett par gånger och det var kopiösa mängder som fastnade på dem.

Ett par veckor gick och när jag köpte de andra grejerna så tänkte jag vara fiffig och tvätta rubbet tillsammans. Once and for all liksom.

Not so good idea. Maskinen brakade ihop direkt. Jag rensade på alla ställen det gick men kunde givetvis inte komma åt i slangen under trumman, inne i maskinen. Det gick inte att få ut sköljvattnet ur maskinen utan att öppna nödventilen. Ett jävla meck. Till saken hör att maskinen stannar var femte minut, så man måste trycka på ON-knappen typ 100 gånger innan den är färdig. Och då full av vatten.

Då klev maken; a.k.a Martin-Timellski-goes-tvättmaskinsreparatör, in i bilden. "Amen asså, det är bara att köra maskinen tom hela tiden, sen släpper du ut vattnet manuellt och till slut så finns det inget klegg kvar och då är det lugnt."

Sa idioten.

Men lydig fru gör som galen make säger. Även om frun visste att det var lönlöst. Så jag har tvättat 48 tusen tomma maskiner, öppnat ventilen, fått vatten på hela badrumsgolvet, och så tvättat igen. Och igen. Och igen. I en veckas tid.

I fredags fick jag nog och ringde reparatören. Som kommer precis alldeles strax. Och förmodligen lämnar en finfin faktura. I bästa fall. Annars blir det ny maskin. (Och en ny fru gissar jag.)

Men maken låter mig inte använda badlakanen, som kostade svin, något mer. Det suger eftersom jag aldrig någonsin haft så sköna handdukar, och hade bestämt mig för att never ever in my life använda vanliga igen.

Uppdaterat:
Från reparatören: Min maskin är gammal, 6-7 år och på nya maskiner har tillverkarna sett till att man själv kan komma åt pumpen, och rensa den. Hans tips var: "låna en polares tvättstuga i ett hyreshus."

Men han fick igång den i alla fall.

10 kommentarer:

Monica sa...

konstig maskin som ni inte kan tvätta i ? Köp en ny och köp en sån standar som man har i gemensamma tvättstuger

Fräsigt sa...

Jag har haft exakt samma problem med min tvättmaskin. Det där med att den stänger av sig och håller på. Efter att en maskin tagit 6 timmar och jag i slutänden fick skölja skiten i diskhon gjorde att jag fick nog. Dock så gick det på garantin. Och bara blev det.
För några månader sen gick vår torktumlare sönder. Idag lagades den. Nästan tusen spänn. För tre minuters arbete. Och. Han hade en snajdig väska med sig där han hade en hel betalningsterminal med sig. Så han betalade och skrev ut kvitton och rapporter och det tog längre tid än att laga skiten. I mitt nästa liv blir jag reparatör.

Amen.

Järnflickan sa...

Varför köper ni inte en ny tvättmaskin?

Tvättmaskiner för 1 300 från Elgiganten funkar faktiskt helt utmärkt, trots att den är "billig"

Eva B sa...

Jag skulle kontakta Växbolin och fråga om dom missat något. Det kan ju inte vara meningen att tvättmaskinen hemma skall braka ihop.
Jag skulle kanske skicka badlakanen på en kemtvätt för där har dom väl bra grejer att tvätta och torktumla i. :)

Malin sa...

Bra lakan!

MonasUniversum sa...

Åh, jag har precis fått det förklarat för mig: på nya maskiner har tillverkaren gjort så att man själv kan rensa pumpen. På min maskin, som är 6-7 år gammal, så går inte det. Jag frågade då vad man ska göra om man t ex köper såna här handdukar: "det spelar egentligen ingen roll vilken maskin du har, rören är för trånga. Låna en polares tvättstuga i ett hyreshus i stället."

Stella sa...

Men vad fasen - precis som Eva B sade ovan - det måste ju gå att tvätta grejorna, annars kan man ju inte använda de?! Det är inte tvättmaskinen det är fel på alltså...
Kan de inte tvätta produkterna själva innan de går ut till kunderna förresten?
Tack för en rolig och inspirerande blogg!

Anonym sa...

Håller med dig - Wäxbo lins badhanddukar är verkligen suveräna! Det är inget "fel" med dem om det släpper "överskott". Lin bär sig åt så där när det är nytt. Ska inte tumlas. Vi använder bara deras badlakan, duschmattor och disktrasor.

SuperSuraSilverSara sa...

Vår gamla tvättmskin (som säkert gjort sitt både en och 2 ggr med tanke på hur välanvänd och gammal den är) har oxå börjat krångla lite. Jag ilade iväg till El-Giganten och förälskade mig i en maskin som tar 11kg tvätt. Nu råkade den kosta lika många tusenlappar som den tog i kg så maken var bara en aningens skeptisk...men den kommer nog hitta hem till min tvättstuga så småningom....det bara känns så...;-)

/SuperSara

Kennelflickan sa...

Jag har en finfin lösning åt dig. Du kan ge handdukarna till mig, ta-da! //Annki