lördag 5 december 2009

När man sår idéer hos en not-Timell-make.

Stora delar av vårt hus är i starkt behov av renovering.

Maken må ha många fina kvalitéer men nån hantverkare bor det dessvärre inte i honom.

Nu har turen kommit till hallen.

Och därmed skall de hårda förhandlingarna inledas. Alltså om hur det ska se ut. För vi är ju ytterst sällan eniga.

Jag tar upp det hela vid frukosten. Maken blir eld och lågor.

Först fattar jag inte varför.

Men så kommer jag på att en renovering i hallen innebär en hel massa rivande av flera småväggar och lite annat.

Maken har svart bälte i att riva.

En gång fick han för sig att taket i trappan upp till övervåningen skulle rivas för "det är bergis jättemycket luft ovanför och då kan vi få riktigt högt i taket där.

Så fram med kofoten och riva sig lite.

Nu, 4 år senare, så är taket fortarande rivet, men inget är åtgärdat.

Jag försöker snabbt få honom att förstå att vi FÖRST måste sätta oss och rita lite. Komma ö v e r e n s om hur slutresultatet ska se ut.

Han säger ja tack och amen till alla förslag och jag känner att det här går lite väl smidigt.

Tills jag inser att han knappt lyssnar på vad jag säger. Han vill bara kränga på sig jobbarbyxorna och hämta kofoten.

"Och du, du måste förstå nu att det här projektet kommer ta ett år så du får inte bli irriterad över att det kommer se förjävligt ut under tiden."

Ehh.

1 år.

Skulle inte tro det va.

12 kommentarer:

Farbror Blå sa...

HAHAHAHAHAHAHAHA....han e bäst din make:) Mycket roligt inlägg, särskilt makena avslutande kommentar om ett år...:)

Anonym sa...

Ett år vore väl med dina beskrivningar av tidigare renoveringar nytt pers....! Lycka till och gläd dig åt en ny hall till jul 2013.

Ysmania sa...

Är det dags att anmäla er till programmet "arga snickaren"?

Anonym sa...

Mona - du är en intelligent kvinna och borde därför (precis som jag gjort) inse att man ska ta in hantverkare när huset ska göras om! Vi gav oss på vår hall när vi flyttade in, efter 8 månader var vi så in i helvete osams och hallen fortfarande kaos; jag ringde hantverkare som gjorde färdigt. Sedan dess är insikten att min mentala hälsa och äktenskapet kan endast räddas genom att vi tar in folk som vet vad de gör. :-) ROT-avdrag och bra kontakter är gudagåvan till oss som vill mer än vi kan; vill du ha numret till en riktigt bra kille som tar helentreprenad (å som även sköter faktureringen till Skatteverket direkt)? Njut Lördag!/NinaPX

Malin sa...

Jag har en bild av ert hus som glamoröst... fast utan innertak på vissa ställen, återvinningsprylar lite här och var och sladdar ringlandes överallt. Och med en make som antingen galet svingar verktyg eller snorar i sängen ylandes efter alvedon...

MonasUniversum sa...

Farbror Blå: Skit på're!

Anonym: Nädu, om det så är det sista jag gör, så är det att se till att hallen görs i ordning inom rimlig tid!

Ysmania: (Hej!) Ja tack!

Nina: I know, men någonstans har jag ett litet hopp om att vi TILLSAMMANS skulle kunna göra något här i huset. Utan att det slutar med skilsmässa!

Malin: Åh herregud, om du bara visste! ....men vi bor i ett fiiint område i alla fall..alltid nåt vettu!

Stina sa...

Yasmina hade redan sagt vad jag tänkte säga. Men arga snickaren låter som någon ni skulle behöva... Själv ägnar jag mig åt att griljera skinka. Lugnast så.

Finnpajsaren sa...

Men hej överkurs! Köp lite tapet och färg. Eh... flytta väggar?!

fjortisensmorsa sa...

1+1=2. Skatteåterbäring+renoverings behov= hantverkare som fixar hallen& du slipper fira jul som ett vrak!
(Låt maken dra ner några väggar så kommer han att vara hantverkar /demolerings adrenalinstinn och gå med på att hantverkare fixar resten!?)

Smultronblomman sa...

Känner igen det där. För flera år sedan inköptes tapeter till vardagsrum och kök. De gamal tapeterna måste bort innan de nya kunde sättas upp. Inköp av en ångningsmannick. Det som skulle bli fondvägg rengörs och spacklas. Fondvägg tapetseras. En våd på sidovägg kommer upp. Inget mer...
Om vi någonsin kommer att ta fram de återstående rullarna kommer de att vara så förtorkade att de kommer att falla i småstrimlor svär jag på. FAst maken LOVADE att det skulle gjorts förra året.... In your dreams! Skicka hit din man så kan han tapetsera mitt hus så kan min få riva lite hos dig. OK??

Ting sa...

Hehe, ser det hela framför mig.
Don't do it.

Z sa...

Jag tycker ni själva eller ngn av er ska anmäla er till Arge Snickaren. Han skulle nog gilla er.