lördag 19 december 2009

Don't fuck with my julgran.

Efter att ha sovit 12 timmar i sträck för att sova bort förkylningen så vaknade jag imorse utvilad.

Och därmed på gott humör. Tillräckligt gott för att omvärdera mitt tjurskalliga beslut om att skita i gran i år.

Eftersom jag är helt störd när det gäller min gran så är planering av färger av största vikt och mycket noga uttänkt. Aldrig fler än två. Jag är rigid när det kommer till det här. Maken och tonåringen är vana, de säger inte ett knyst. Självbevarelsedrift tror jag visst det kallas.

Talibanen var i extas när granen skulle kläs. Tills hon fick se färgerna. Och blev tokig. "Svart och guld är inga julfärger mamma, det MÅSTE vara rött!"

"Här måste det ingenting och det är det här som gäller. Du får gärna ha röda kulor i din gran, men jag bestämmer om min gran!" Och blev plötsligt 5 år.

Hon fortsatte att tjura och sa att det är den fulaste gran hon någonsin har sett. Jag stod på mig men fick avge ett löfte för nästa år;

"Mamma, då får du LOVA att vi ska ha röda, guldiga, lila, silvriga, blåa, vita och gröna!"

"Mummel"

"MAMMA! LOVA!"

"Mmm."

___________

Herregud så jag inte ska ha nåt jäkla fyrverkeri av färger i granen nästa år.

Herregud så jag kommer köra över henne och ljuga mig blå om att det minsann är min tur att välja färg för det gjorde hon i år.

Hehe.

Evil mom.

16 kommentarer:

Malin J sa...

Svart och guld gör sig bra mot en grön gran.
Nästa år får du väl välja något som matchar rött så får ni båda som ni vill.
Förrästen så är guld visst en julfärg och svart är en modefärg som aldrig går ur mode ;P

MonasUniversum sa...

Du, hon vägrade att tycka att guld var en julfärg. Det skulle vara rött och grönt. In my ass.

...och det svarta är för att matcha matsalens svarta gardiner.

Åsa sa...

Låter skitsnyggt!

Kamilla sa...

Låter absolut som en underbar gran. Jag är oxå sån, det ska vara en eller max två färger. Och absolut inte kulörta lampor,,,,
Jag vill ha en lila gran,,, hm,, vi får väl se, det är inte populärt,,,,,

Chrissan sa...

Hej Mona! ;0)

Helene sa...

Skulle vara väldans trevligt att få se en bild på den därans ursnygga granen du beskriver.

Ebba G sa...

Jag har för mig att gamla gungstolar ofta kom i guld och svart. kanske du skulle köpt en sån i stället?

annika sa...

Heja Talibanen! Nästa år när detta smarta barn förmodligen har en egen blogg ska jag påminna henne i den om ditt löfte! :D
Jag tycker i och försig inte att det ska vara alla färger men nog hör rött hemma i en julgran..
Jag är inte så förtjust i alltför stylade granar och jag fattar inte varför de ska matcha gardinerna?!?!
I såfall får du väl köpa gardiner som matchar grannen!!!! Röda t ex..
Ha det!

Pernilla sa...

Foto! Låter skitsnyggt. Talibanen får lära sig veta hut.

Anonym sa...

Nästa Afghanistan, nästa Afghanistan eller...

Våra tonåringar strular HELA tiden. Jag tänker så här, släpa ut cykeln från boan, cykla till ICA för köpa ex antal frimärken(frimärken och ICA? Snart e det väl tandläkaren Ghoran som säljer dem, gäller att hålla koll)Cykla hem, slicka ungarna där bak,sätta frimärken på plats och vända ungarna och skriva Afghanistan/Bagdad eller Beirut på pannan på dem.
Med kärlek...?

Mrs. Anna

PS. Mellan raderna läser jag att Talibanen har ett ypperligt minne och är klipsk så Mona underskatta henne inte, jag misstänker att hon kommer att komma ihåg "löftet" från 2009.

MonasUniversum sa...

Åsa: det är det!

Kamilla: Jag hade lila och silver förra året: grönjävligt snyggt kan jag säga.

Helene: försökte fota den men alla miniljusen gör att det tar över och man ser inte granen!

Ebba: jag har redan gått igenom en gungstolsperiod!!

Annika: jag hade hållit med dig förr om åren, nu har det blivit min "grej". Och varje år är den finare än året innan. Och byta gardiner; nää, det har jag fan inte råd med på ett tag, dom här kostade en förmögenhet. Bättre att byta färg på kulorna!
Har aldrig haft svart förut så det var bara en kul idé...

Pernilla: Mm,måste bara ta hem systemkameran från jobbet!

MonasUniversum sa...

Mrs Anna: jamen det är ju så. Att hon har ett bra minne. Men brukar få som jag vill!

Hannah sa...

kör guld och rött nästa år, de blir snyggt, men ändå klassiskt juligt. de hade jag förra året..
i år blir det vitt och silver hos oss, det är favoriten=)
som du kanske hör kör jag samma nazistil när granen ska kläs, fast jag kör samma färgtema i hela hemmet, i år e de alltså white christmas som gäller=) underbart!
GOD JUL!

Finnpajsaren sa...

Du är ju bara för mycket ;-)

Och du, tack så jättebra för alla dina soltips på min blogg. Jag tycker du gör det samma när du ska till arabtjottaheitti sen! Hehe.

Finnpajsaren sa...

Ja du ser, jag börjar redan bryta på thai.
"tack så jättebra" eh..?

Ting sa...

Jag var så nöjd med att jag fick en vanlig svensk gran i år så jag gav tjejerna fria händer med pyntet.
Men det blev jättefint.
Annars är jag också en julhitler.