torsdag 31 december 2009

Kära vänner. Sista dagen på detta bloggår. Reflektioner.


Jaha. Så var det då äntligen den 31 december.

Jag säger "äntligen" då detta år varit i särklass värsta skitår jag varit med om. Nog om det.

Nu om er däremot!

Jag tänker inte bli flamsig och tårdrypande här, men jag säger bara Hallejävlaluleja för min blogg och alla ni som läser mig. Jag är så grymt tacksam över att min lilla skitblogg och mitt liv tycks intressera så pass många av er. Även ni som inte unnar mig detta. (Jo, det finns ett par stycken, även om ni är väldigt få, och jag ser er..)

Men ibland drabbas jag av bekräftelsesjukan, får horn i pannan och undrar hur somliga kan ligga så högt på alla listor. Och tycker att min blogg är den sämsta i hela världen. På riktigt.

Sen lugnar jag ned mig och inser att jag inte är så jäkla dum ändå, även om jag givetvis inte kan tillfredsställa alla. (Oftast efter att Linda och Tara-Christina givit mig några verbala käftsmällar.) Och att man ska glädjas åt andras framgångar. Karma liksom. Dock finns dagar jag inte skulle kunna stå upp, om det inte vore för er, och alla kommentarer. Men det är sånt ni inte ska veta!=) Det här är en humorblogg. Vill jag tro i all fall!

Fast, jag kan nu berätta att jag i september bestämde mig för att lägga ned bloggen helt och hållet. Jag har under hösten/vintern tillbringat många kvällar med att kopiera över alla inlägg till ett word-dokument, för att just idag, den 31/12, radera hela bloggen. Detta eftersom att jag inte kommer någon vart. Jag utvecklas inte.

Det var planen, men sedan två veckor tillbaka så tror jag att jag har ändrat mig. Och jag har ju dessutom köpt min egen domän, så det kanske är dags att göra något med den. Vi får se hur det blir med allt.

Hur som helst så ser jag med spänning fram emot nästa år. Mycket kommer att hända på det privata planet för min del. Med lite tur även med det officiella!

Jag vill verkligen, VERKLIGEN, tacka er för att ni hänger här. Även om jag i december månad haft lite färre kommentarer än vanligt, så ser jag ju i statistiken att ni fortfarande är här! (Hmm, jag kanske har blivit dålig. Ja, ni hör, jag har många tomtar på loftet mellan varven!) Kan kanske bero på att jag halkat efter med att besvara era kommentarer, trots att jag lusläser dem. Blir lätt så när jobbet tar överhanden.

Men. Så länge jag har lusten kvar så kommer jag att fortsätta. Och allt jag skriver kommer alltid att vara 100% sant. Annars är det ingen mening liksom.

Så mina vänner och ickevänner; njut nu av denna sista dag, och ta det lugnt med alkoholen ikväll.

Det ska däremot inte jag. Jag skall inmundiga svindyr champagne och njuta av nedräkningen.

....och än en gång: tack, tack, tack fina ni! Från hjärtat.

Mona


PS. Maken hälsar också. Att han aldrig ska sluta att älska mig och att jag är den bästa frun man kan tänka sig. Och att han inte behöver några frikort på andra brudar. Ever.

Alltså.

Han SKULLE kunna hälsa er det, om han satt här precis just nu. Det är jag säker på.

65 kommentarer:

Malin sa...

Jag höll nästan på att sätta tungan i halsen och kväva mig själv till döds på flit när jag läste att du tänkt lägga ner din blogg! Men som tur är (i detta fallet) är jag ganska trögstartad och hann läsa vidare innan jag gick vidare med den planen... Ett gott nytt år önskar jag dig, och ser fram emot att fortsätta läsa om vad som händer i ditt liv nästa år.

Jojo75 sa...

Läser din blogg varje dag. Kommenterar kanske en gång i kvartalet. Varför? Lathet!
Du är iaf jättekul och jag hoppas verkligen att du kommer att fortsätta att förgylla mina dagar!!!

MiaMaria sa...

Hu! Skräms inte så där! Skönt att du ändrat dig om att lägga ner bloggen i alla fall. Gott Nytt År på er! :)

RM sa...

Åh jisses vad du skräms!
Vill ju ha kvar dig och din sköna blogg även om jag inte kommenterar så ofta.
Din blogg är den enda jag verkligen följer dagligen, ett par andra kikar jag in i sporadiskt bara. Resten är inget för mig tror jag.
Ha ett riktigt gott nytt år och TACK för att du kom på bättre tankar för ett par veckor sen!

Mamma P sa...

Tack raraste Mona för att du berikar världen med din blogg och ibland tränar våra skrattmuskler ordentligt. Hoppas du får ett riktigt trevligt nyår (var du än befinner dig) och att 2010 blir ett kanonår för alla!!!

Sofia - SofiaFj sa...

Jag läser ALLT i bloggen även om jag inte har varit inne varje dag. Det är min drog här i livet, det som gör livet lättare att leva. Jag är helkass på att kommentera för jag "anser" att vad har jag för rätt att skriva här....
Ha ett underbart nyår och jag ser fram emot nästa år jag också.

Stina sa...

Ja, nu skrämdes du!

Men däremot tror jag att folk kanske har lite mindre tid att kommentera i december. Så många julklappar och köttbullar som ska avklaras... Men läsa måste man ju.

Anonym sa...

Lägga ner bloggen?????
Finns inte på världskartan hoppas jag...skulle jag bli utan dagens första fniss, vilket alltid inträffar när jag före frukost läser din blogg???
Som Linda brukar skriva; tänk om och tänk rätt.
Det är banne mig din samhälleliga plikt att blogga, du är tusen gånger bättre än all världens antideppmediciner.
Du har en härlig humor som går direkt till mina skratt-och måbramuskler (om det nu finns sådana), så keep om bloggig liksom ;o)
Önskar dig och din familj ett Gott Nytt År/Maria

Chrissan sa...

Önskar dig ett riktigt gott nytt bloggår!
Kram!

Helene sa...

Tur att jag hann läsa klart inlägget, vad skulle jag hitta alla skratten som jag får genom dig och dina inlägg om du skulle sluta blogga.Så jag skriver till dig som jag gjorde till Sus, har du styrkan och viljan att fortsätta så är vi många som kommer att hänga kvar här. Tack för det här året. Ser fram emot nästa. Så ett Gott slut och ett Gott Nytt År önskar jag dig och Hela La Familia.

Inna sa...

Fortsætt att skriva Mona. Du har ett underbart språk och ær makaløs på att beskriva livet ur ett humoristiskt perspektiv. Och humor behøvs!
Du ær unik!
Hoppas att ni får en alldeles umderbar resa och att det hænder mycket roligt som vi får læsa hær =)

GOTT NYTT ÅR på dig makaløsa kvinna^^

ps. lægga ner bloggen finns inte på værldskartan. Då blir det lynchning av en viss fru i Bromma =)

Miss Tree sa...

Oj, vad du skräms! Hoppas verkligen att du fortsätter att blogga, jag skulle verkligen sakna dig om du lade ner. Jag har dig på första plats i min google reader, men jag vet inte om jag syns i din statistik då?

Gott nytt år!

Ewa sa...

Jag läser vareviga dag, men jag är ganska dålig på att kommentera inne hos dig. Ska bättra mig!

Sluta för allt i världen inte blogga!!! *bankar sluta blogga tankar ur bollen på Mona*

Gott Nytt År!

Narvas sa...

Jag erkänner att jag är beroende, av att läsa din blogg. Det är den första jag kollar varje dag... Så även jag blev lite (väldigt) orolig nu när du skrev att du hade tänkt lägga ner den... Hoppas verkligen inte du gör det... !!

Gott nytt år på dig!

Maggan sa...

Vafalls! Lägga ner? Müslin åkte jojo i halsen tills jag läste lite längre ner. Puuii! Inte skrämmas så, Mona lilla, inte snällt. Tack för i år och visst hänger vi alla med in i nästa årtionde. Puss!

Annette sa...

Skönt att du ändrade dig om att lägga ner bloggen.
Gott Nytt år!

koala sa...

Gott slut och gott nytt år! och trevlig resa! (mot ett bätte 2010...)
Karin

Anonym sa...

Lägga ner bloggen? Visst, det är ju alldeles frivilligt - men då får du väl räkna med ett par hundra stycken utav oss som kommer o campar i trädgården i fiinområdet för att få oss våra dagliga skratt live istället! Å du - skitår följ alltid av fantastiska år, så kommer det självklart bli även för dig! Stor kram från en av dina stalkers //NinaPX

Sus sa...

Puss på dig och tack för att du hörde av dig i morse.
Du kan ju inte bara sticka så där =)

Jag gillar dig.
Men det vet du ju redan!

Frida sa...

PUH tack och lov att du kom på bättre tankar. Hoppas att jag får läsa mycket från dig även 2010! Tack för allt och alla skratt i år, GOTT NYTT ÅR!

Ida S sa...

Vilken tur att du bestämde dig för att stanna kvar här hos oss.. Du förgyller vardagen.. Tack för alla underbara inlägg och tack för alla tårdrypande skratt.. Önskar dig och din familj ett Gott Nytt År! Kram

Annett sa...

Ja men fy, jag kan bara hålla med alla ovanstående - lägga ner??? Är du inte klok kvinna?! Vi ÄLSKAR ju din blogg!!! Det är den enda jag läser varje dag. Hoppas du fortsätter länge. :-) Ett riktigt gott nytt år till dig och familjen! Ser fram emot ett nytt roligt bloggår från dig.
Skånehälsningar!

Anonym sa...

Har aldrig kommenterar förut, håller inte på med sånt. Nu var jag tvungen. Sluta aldrig att skriva!!!

Anonym sa...

Sluta blogga??!!
Ibland så känner man inte att man utvecklas, för att man tittar på fel saker vännen. Att gå skrivarkurs och utveckla sitt skrivande är bra- men behöver inte göra att man får prestationsångest över ett mer opretantiöst bloggande. För det är ju det som är tanken med en blogg, att bara skriva och inte fundera på om man uttrycker sig så fint så man nomineras till Nobelpriset.
Du skriver både en humor som humör blogg, och det är nog blandningen som får oss ( riktiga surkärringar?) egenkännande att dra på munnen åt dina inlägg. (Samtidigt är det ju spännande för oss andra att få en liten inblick i hur det går till i fiiin områderna kring huvudstaden.)
Stirra dig inte blind på antal kommentarer- utan fokusera istället på hur många som faktiskt är inne på bloggen varje dag! Skit i att andra ligger högt på vissa listor, det är ju inte DET som är poängen egentligen.För om jag inte missminner mig, så anser väl ändå damen med 8000:- lakan att kvalitè är bättre än kvantitet?
Hoppas att du får en skön ledighet och att du startar 2010 utvilad och glad.
Så ett gott nytt år önskar jag dig och din familj!
Kram L

Osloskånskan sa...

DSetta j*vla tjatande om utveckling! Vad är det för fel at köra på med nåt som är stabilt bra? Jag blir bara helt matt ibland...

Bühlmanns sa...

Håller helt och fullt med ALLA. Speciellt Osloskånskan, klok kvinna.

Vadå utveckling? Det här är väl din hobby? Ett jobb (eller fler) har du ju redan.

Och så sant som det var sagt; varför ändra ett vinnande koncept?

(Du har inte tänkt på att de som har flest bloggläsare också är de som råkar ut för de mest vidriga kommentarer och annat tjafs? De har liksom merparten läsare som följer bloggen för att ha något att störa sig på.)

Gott Nytt År Mona!

Stina sa...

Nu sa Bühlmanns en klok sak. Jag skriver ju en helt annan typ av blogg än du. Många gånger, särskilt när jag skriver om främlingsfientlighet eller alla människors lika rätt och värde, får jag väldigt otrevliga kommentarer. Och det är i stort sett bara de otrevliga som bryr sig om att kommentera. De vettiga, som i ärlighetens namn är de allra flesta, håller med och då kommenterar de inte.

Så kör hårt, Mona! Din blogg behövs, precis som den är.

Jesse-Paloma sa...

Satt och stirrade mig blind på meningen om att du skulle lägga ner din blogg. Höll andan fram tills det att du hade ångrat dig. Puuust!!

Du får inte!
Du ingår i mina morgonrutiner år -09 och så hoppas jag att det förblir även år -10

Gott Nytt År till dig, maken, talibanen och tonåringen!

/Jesse & trollet

Unknown sa...

Håller med ovan, skönt att du ändrat dig angående bloggen!!!
Jag vill bara önska dig ett gott slut och ett gott nytt år, hoppas du får en skön charter-tripp, med allt vad det brukar innebära... Brukar inte kommentera här, men läser troget varje inlägg!!! Du är grym!
Sandra

Tiagirl sa...

Anonyma Marias kommentar står jag helt bakom!! "Det är banne mig din samhälleliga plikt att blogga, du är tusen gånger bättre än all världens antideppmediciner."

:)

Sen får du ju plussa på besökarna med alla oss som läser allt men inte syns för i vissa rss-läsare(bla bloglines där du har endel prenumeranter också!)kan man läsa hela inlägg. Jag går sällan HIT och läser och då blir det också dåligt kommenterat. Tyvärr. Man blir lite för lat.

Ha en trevlig resa och förgyll mitt 2010 med dina rappa inlägg om allt!!! :)

epsilon sa...

Kul att du fortsätter. I januari får alla mer tid att kommentera,även jag. Gott nytt år!

Lola sa...

Gosh mf! Nä nu blev jag plötsligt ful i munnen. Men detta var så Alltså, skriv på! Man kanske utvecklas utan att man fattar det själv. Tror jag har det så, iaf...

Torvaldan sa...

Din galna tant! Inte kan du sluta blogga?! Det finns ingen annan blogg som får mig att skratta så och absolut ingen som jag rekommenderar så varmt till vänner och bekanta (inte ens min egen sk blogg).
Det ska väl erkännas att jag varit en dålig bloggläsare. Tagit dig lite förgivet. Det ska bli bättring! :)
Jag hoppas att ditt 2010 blir tusen gånger bättre än 2009 och att du nu får en skön semester.

tigerlilja sa...

Du är lysande. Gott nytt år, var du nu är. Dom delar av livet som du visar är så bra. Fortsätt så länge du orkar!

Anonym sa...

Gissa om du höll på att skrämma livet ur mig - lägga ner bloggen!! Hoppas du aldrig mer kommer att tänka den tanken - vad ska jag då läsa och roas av??? Du skriver ju helt underbart - direkt ur livet!
Tänker som "Askungen" - Vad är väl en blogg i universum? Säkert tråkig, men så kan den ju vara helt UNDERBAR (som din).

(Läser nästan varje dag men kommenterar mycket sällan.)

Ett Gott Nytt År önskar jag hela familjen.

/ Sussi

Ysmania sa...

Tack själv Mona, jag har verkligen haft kul när jag läst din blogg! Hittade den via Lindas blogg, (som jag oxå slaviskt följer) någon gång i höstas. Nu har jag en spädis och hinner inte riktigt med att läsa alla bloggar jag hann läsa när jag var hemma och var en val, men din och Lindas får inte missas...
Gott nytt hår, och vi ses på andra sidan!

Bettan sa...

Precis som många andra fick jag något konstigt i halsen och tårar i ögonen vid tanken på att inte få läsa dig längre. Även jag är rätt dålig på att kommentera, har väl inte riktigt tänkt på att det är trevligt för dig (lutar mig bara tillbaka och underhålls, liksom). Jag gillar dig skarpt, sluta inte blogga! Många kramar och en önskan om att det som är kvar på 2009 blir mycket trevligt, och att 2010 följer i samma spår!

Bettan sa...

Förresten, ser du att jag är jag? Såg en annan som kommenterat under signatur Bettan häromdagen.

Malin J sa...

Nej, nej! Inte lägga ner bloggen ! Den är perfekt som den är. Den behöver inte utvecklas alls. Varför ändra på något som är perfekt?
Tänk vad många som skulle sakna dig och din blogg. Vi skulle ju få Mona abstinens!

Ting sa...

Gott Nytt År Mona!
Det här blir ditt år.
Det vet jag!
Och sluta inte blogga.
Då slår jag ihjäl dig!
PoK Ting

Sockiss sa...

nej du har absolut inte minskat i kvalitet!! =) jag har bara varit usel på att kommentera över huvudtaget. sorri! gott nytt år och ha en underbar semester!

Anonym sa...

NEj du får ej sluta vi kan absolut inte leva utan din blogg.
GOTT NYTT år önskar jag dig o din fam massa kramar:-)

Fröken Finemang sa...

Gott nytt år Kära Mona!
Ha en härlig resa!

Anonym sa...

Tack för en otroligt rolig blogg. Jag är väldigt ofta här men kommenterar aldrig. Förrän idag när jag såg att du tänka lägga ner. Men såg jag att du fortsätter. Och då kan jag andas ut, och se fram emot mycket mera humor. Det är väldigt få blogggar som får en att skratta högt, men din är en sådan. /Viktoria

hanni P sa...

Det var verkligen inte snällt att skrämmas så där! Jag hoppas att du fortsätter att ha lust att dela med dig länge till!

Stora Nyårskramar från en trogen läsare

Cicki sa...

Ett gott nytt år till dig också. Hoppas också att det nya året blir det bästa, ever.

Anonym sa...

Gott nytt år Mona!
Stort tack för det senaste årets läsning!
Såhär är det, att sen jag slutade blogga själv så lämnade jag bloggvärlden helt och hållet, vilket innebär att jag inte läser en enda blogg i hela världen - förutom din. Detta är alltså den enda bloggen jag håller fast vid.
Det skulle man kunna se som någon slags kvitto på att den är ganska intressant ibland =)

Kram på dig!
Pierre

CB sa...

Oj, hoppas verkligen att du tänkt om, jag hade blivit ledsen i ögat om du lagt av helt huxflux. Jag tycker att du är jätteroligt!! Jag har läst lite mindre ofta i december, men det beror på tidsbrist inte på att du är ointressant.

Anonym sa...

Men snälla, söta, rara du... Du får bara inte lägga ner din blogg. Jag behöver skrattet du ger mig varje dag för att stå ut med mina talibaner och min make (läs: sambo, då han ännu inte förstått äktenskapets stora gåta) :) Men jag hoppas att 2010 blir ett bättre år för dig än vad 2009 tycks ha varit. Stor kram! Carolina

Keiju sa...

Gott nytt år Mona

Anonym sa...

herremingud, du får inte sluta med denna fantastiskt givande, roliga, underhållande, blogg!! Du ger sån energikick när man kopmmer in var och varannan dag för att läsa. Så sluta med de funderingarna...

Önskar dej och familjen en trevlig semester och ett GOTT NYTT ÅR!
Många kramar Lena!

Unknown sa...

Mona darling - jag älskar dig å din blogg. Jag är (fortfarande) superlycklig över att du började blogga och läser varje dag, ja när jag kan alltså.

Hoppas du får ett alldeles alldeles underbart 2010 fullt av spännande äventyr. Kommer följa dig å lovar att jag ska försöka bli bättre på att kommentera

Pussar & kramar i masser

Anna E sa...

Du får inte lägga ner! Sedan jag trillade in på din blogg (tipsad av Linda!) nu i höstas så kollar jag den varje dag. Ok då, flera gånger varje dag... Och blir alltid lika glad när jag ser ett nytt inlägg. Du är bara bäst! :o) Jag skriver sällan kommentarer men läser desto mer.

Hoppas få läsa mycket av dig även nästa år!

Kram Anna.

Anki sa...

Nehe du!! Inte lägga ned denna blogg, glöm det!!! Det är ju en av dagens höjdpunkter.

Gott Nytt År!!

Anonym sa...

kommenterar aldrig annars men du måste då for faan( ;) )blogga vidare....kraaamkraaaaamkram

tizzie sa...

Det är väl en jä*la tur att du tänkte om Mona!!!!
Din blogg är ju en del av mitt dagliga liv o även om jag inte kommenterar varje gång så är jag in o läser varje dag!
Keep going=)
Som jag sagt förut så är den beroendeframkallande.
Håller med kommentarerna om bättre antideppresiv medicin finns inte o skulle du mot förmodan komma på tanken igen så följer jag med ovanstående o tältar o protesterar i finområdet jag med!!!
Gott Nytt År Mona!

Mimmi sa...

Mycket spännande ska hända...
...ska "tant" bli mormor?

Gabriella sa...

Ååååååh, vilken tur att du inte lägger ner! Blev rädd där. På riktigt, som kära Mona skulle säga.

Stor kram och gott nytt år!

Ulrica sa...

Du är duktig på skrämmas du, tur att jag är trött idag och lite mer långsam än vanligt.... annars hade jag nog inte hunnit svälja hjärtat (som var uppe i halsgropen). Tack för att du fortsätter! Du har förgyllt många dagar för mig.

Isa sa...

Jag håller verkligen med om att det är tur att 2010 kom, för ett sånt skitår som 2009 va kommer nog aldrig finnas igen. Och tack för att du inte slutar blogga, jag älskar din blogg och du gör mina dagar mycket ljusare och vackrare! kram// Isa

Anonym sa...

Mona - klart att du inte kan lägga ner bloggen... jag och maken(hmmm, nästan ...) min skrattar gott tillsammans. Läser ofta men har endast kommenterat en enda gång ... Gotta er nu i Marocko.

Åsa C sa...

Du skrämde mig verkligen. Jag läser din blogg i princip varje dag förutom när jag är bortrest. Jag skulle sakna din humor och ditt sätt att skriva om du inte fortsatte med bloggen. Så jag hoppas och säkert många med mig att du kommer att hålla på i många år till med den.

Unknown sa...

Tack för att du är kvar.. o tack för alla goda skratt=)

Fikan sa...

Din blogg äger! Gott nytt år! Ser fram emot fler heerliga historier framöver. Det sägs ju att goda skratt förlänger livet så den här sidan är typ livets källa. Något för att forskarna att hugga in på:)

MonasUniversum sa...

Tack hörni. Verkligen. Jag är nog kär i alla er. På riktigt.