fredag 25 december 2009

En Julafton 2009

På "morgonen":

01.00 vaknar jag av att talibanen står och hoppar på makens sida om sängen: "Nu, NU är det julafton! Skynda er på, vi måste ned och titta i julstrumpan!"

Jag hade nöjet att ha få sovit i exakt 40 minuter, precis hamnat i djupsömn och var därför helt väck i pallet. Efter 5 minuters övertalande om att det fanimej inte alls var morgon, så fick maken släpa in henne i rummet och lägga sig bredvid henne och sova där resten av natten.

Eller ja. ÄNDA fram till jag i mitt höra hör någon väsa "MAMMA, NU DÅ?!"

Klockan var 06.10.

"Vännen, det är inte morgon förrän klockan är nollsjunollnoll, okey!" sa jag, med kudden halvvägs in i munnen. Och korades i det ögonblicket till årets sämsta mamma.

....sen tillbaka in i min dröm om en bok, solstol och drink på en strand i Thailand.

"NOLL SEX TOLV MAMMA!"

Jag blundar. Ahh, nu så, nu sover jag.

"NOLL SEX TRETTON"

Jag undrar varför jag var så dum i huvudet och gick och lade mig så sent i går.

"NOLL SEX FJORTON"

Hur var det nu. Kunde man ge bort barn på julafton?

"NOLL SEX FEMTON"

Jag till maken, som kommit in med talibanen: "Asså, du, det är bara att ge upp. Vakna, vi måste gå ner."

På kvällen:

Morfar är jultomte. Jag är om inte pedant, så något åt det hållet. Detta har alla roligt åt. Förra året så försökte jag få tomtefan att ta av sig stövlarna, men det gick inte så bra. Och när tomten syntes i trädgården så blev det bråttom: talibanen öppnar köksdörren och talar om att tomten går fel, att hon inte bor i lekstugan, att det går bra att gå runt hörnet till stora entrén. Väl där öppnar vi dörren och väntar.

Vi ser tomten gå på den skottade uppfarten. Sen stannar han upp, tittar på mig, HOPPAR in i snöhögen intill, för att därefter kliva in totalt nedsnöad runt fötterna. Jag morrar och alla garvar läppen av sig när han kommer in och blir ledd till vardagsrummet av talibanen. För tomten är gammal och kan knappt gå. Beror kanske på att han måste ha solglasögon för att talibanen inte ska känna igen honom, och därmed inte ser ett skit. Hur som helst. Talibanen var nöjd och glad. (Men hon berättade, mycket upprörd, om att Märta i skolan minsann talat om att det här med tomten var en bluff, att det bara var nån som klädde ut sig. Tomten hummade, mumlade och drog som en avlöning. )

Mindre nöjda var hennes föräldrar när talibanen sliter upp en elgitarr från mormor och morfar, och börjar leka Jimi Hendrix. Herrejävlar vilket oljud. Hon var salig och spelade så att grankulorna hoppade. Jag gav mamma onda ögat och lade på minnet att den där nog ska med ut till deras land vid nästa besök.

Sen kom vi till det andra barnet i huset. Maken.

Maken, som hann läsa en del av kommentarerna angående mina försök att införskaffa en iPhone till honom innan jag raderade dem, hade under hela dagen varit lite småsur. Han känner mig och vet att jag ibland gör lite...hmm...oigenomtänkta saker, så när han öppnar sin julklapp innehållande just en iPhone så fattar han ingenting. Han hade utgått från att jag inte fixade nån och hela dagen gått och trott att jag köpte en annan telefon istället. Vilket jag mycket väl hade kunnat gjort..

Vad som hände var att efter att han ringt och gastat på mig om att han vägrade Telia, så ringer han tillbaka efter en stund och säger att han minsann vet att man kan köpa en obunden. Att han är säker på det. Så jag sladdar in i en annan Teliabutik på vägen hem och frågar, men de säger att det inte går. Jag får megapanik och köper en i alla fall. På öppet köp. Och tänker att han kommer bli sååå lycklig. Tills han inser att han inte kan bryta förpackningen för då kan han inte lämna tillbaka den i Teliabutiken. Och vill han behålla den så måste han portera sin telefon till dem.

Så han satt halva kvällen framför datorn, febrilt letandes efter nåt sätt att kringå det hela. Hittade nån amerikansk sida där man för 30 dollar kunde låsa upp den, men han vågade inte. Och jag hade ju raderat alla era kommentarer om hur man bär sig åt..

Jag kan ju säga att jag kände mig något evil när jag såg hans suktande efter att öppna och börja leka med den. Så nära, men ändå så långt borta, hehe.

Själv hade han lyckats bra den här julen. Frun blev mycket nöjd. Dock avslöjade tonåringen att maken gått in i Louis Vuitton-butiken, ringt henne och sagt att han inte hittade nåt roligt, "hon har ju så mycket härifrån."

DEN kommentarern kommer kosta en del umgänge kan jag säga. Herregud, när ska män lära sig liksom.

På kvällen, vid 21.30, var det dags för årets julaftonstradition. Se på nån storfilm. En kvart in i filmen började jag klippa med ögonen. Jag reste på mig och sa att jag skulle på toa, sen drog jag upp, borstade tänderna och hoppade i säng. 5 minuter senare kom maken, som också smugit upp.

Kvar därenere satt alla gäster och vi skrattade oss till sömns.

God fortsättning på er, och tack för alla julönskningar!

14 kommentarer:

Anonym sa...

God fortsättning! Men vad fick du då? Nu blir man ju nyfiken...

Anonym sa...

Och det var Madame Veronique som glömde att signera. :)

Suzan sa...

hahaha.. du skriver så roligt!
god jul!

Ting sa...

God Jul Mona!

Annett sa...

Ha, ha, har maken fått öppna sin iPhone? Hoppas du fortsätter förgylla vår vardag länge, länge med din härliga blogg. :-)

God fortsättning från trogen läsare i Helsingborg (där snön nu REGNAR bort till mitt stora förtret, för här har inte varit en vit jul sedan 2004 då det var helt snöfritt och sedan snöade HELA julafton och sen slaskade bort igen på juldagen...)

Anette Lefwander Kalaitzi sa...

vill du göra maken glad kan jag tala om var dottern låste upp sin iphone för under en femhundring o den har funkat i flera månader, kram o god fortsättning

Wayne sa...

God jul mamma. Ge lillasyster en kram.

Ps - Var det maken som nämnde Hendrix, eller kom du på det själv?

Kamilla sa...

Min son köpte en iPhone för några månader sen. Han vill inte heller ha telia. Men han låste upp den själv!! Med hjälp av nåt program på datorn som han laddade ner. Den fungerar utmärkt! Detta kostade inte ett öre.
Fråga inte mig hur han gjorde men om din make behöver hjälp så kan jag säkert förmedla något:-)
God fortsättning!

Mr Lee sa...

Det var snack om att Apple sängt den bakväg som fanns så man kunde jailbreaka och sedan ladda in Ultrasn0w i dem och på så sätt låsa upp dem. Min förra iPhone knäckte jag så jag kunde köra TRE på den fast den var låst till Telia. Den jag har nu har jag bara jailbreakat så jag kan köra "säkerhetskopierade" program.

Jag skulle köpa en på TRE och få den upplåst av dem direkt, klart enklare. När det sedan kommer nya FW programversioner till den behöver man inte invänta att jailbreak skall bli klart för den nya versionen.

Det han annars skall läsa på om är: Blacksn0w och Ultrasn0w. Mycket nyttigt för honom hittar han på iphoneinfo.se

Mr Lee sa...

Be din make kolla på kartongen vad det är för serienummer på luren:

De första 5 siffrorna i serinumret på en 3GS säger dig om telefonen har nytt bootrom eller ej

xxx37 eller lägre betyder att den går att JBa utan att det blir en tethered JB. Står det xxx38 - xxx40 finns det en chans att det går utan att bli tethered. Står det xxx41, xxx42 osv. är den bestyckad med iBoot-359.3.2 vilket innebär tethered

BTW, xxx är "random" siffror och de två följande siffrorna representerar det veckonummer telefonen tillverkades

Har han under xxx40 i serienummer så kan jag hjälpa honom att befria den från Telia helvetet.

Är det förrästen en 3Gs? S modellen är att rekommendera.

Kerstin sa...

Wow vilka kunniga bloggläsare du har! Jag skulle bara önska en god fortsättning och hälsa att jag är lite hemligt glad att talibanen är din dotter och inte min... Vi sov till 7.45! ;-)

annkan sa...

God Jul och God fortsättning och allt det där.

Kram på dig och tack för lovely läsning!

Amy sa...

Vad fick du i julklapp/ar då?? *nyfiken*
God jul förresten! =)

tigerlilja sa...

Jag behåller min uråldriga Nokia - God Jul!