tisdag 13 november 2007

"Tyst ko, jag tänker!"

Talibanens favoritbok är serien om Mamma Mu (om en kossa, för er som inte vet). Denna kossa har en rätt kaxig kompis, som heter Kråkan.

Talibanen har, liksom många andra i hennes ålder, svårt att höra nyanser i ord, eller innebörden i vissa meningar.

Talibanen är också extremt duktig på att lära sig texter utantill.

Denna (jädra) fågelvän Kråkan är rätt burdus i sitt språk. Vilket då inte Talibanen uppfattar riktigt.

Så när jag häromsistens stod i en affär med henne, hon var lite smågnällig, så ställde jag en fråga till henne. Jag fick inget direkt svar, så jag upprepade frågan. Varpå hon svarar:

"TYST KO, JAG TÄNKER!"

Och JAG vet ju att det är ett direktcitat från boken.

Men det vet inte folk runt omkring. Så de höjer en aning på ögonbrynen, och undrar vad det är för huliganunge jag har.

Detta har hänt ett antal gånger, så nu överväger jag starkt att packa ned dessa böcker i källaren. Det är inte bara den meningen. För du kan ju tänka dig hur det uppfattas när hon t ex säger:

"Hörru din gamla kossa, nu går vi!"

eller

"Far och flyg din gamla ko".

Och inte hjälper det att jag, lite diskret, försökt tala om att det inte är så lämpligt. För i hennes värld så är Kråkan jätterolig och hon ser inga som helst likheter mellan en ko och en 42-årig lönnfet morsa...

Rösta på mig

9 kommentarer:

Malin sa...

haha, kan tänka mig att folk höjde på ögonbrynen.

Cicki sa...

Kan inte annat än le.....Vårt lilla barnbarn älskar Mamma Mu och Kråkan. Än har hon inte börjat kalla mig kossa, men vad vet man. En dag kanske det sker.......:-)))

Dubbelörn sa...

Hmpf... Nä men vem skulle kunna det??!! Se skillnad på en gammal kossa o en... hur var det nu du beskrev henne den där 42åringen ...*skrattar dubbelvikt*

Vi älskade också dessa Mamma Mu o tror nog ibland det var jag som låg dubbelvikt när vi läste dessa böcker.

Så skänt att kika in här o få sig ett gott skratt...:)

Kramar

tanja sa...

Tack vännen för Dagens Skratt!

Kram

Anonym sa...

En snabbtitt i din blogg och ännu ett härligt skratt som förlänger livet!
Härligt Mona
( Vi har inte kommit till citaten, ska nog också plocka ner böckerna....)

Kram Carina M

✿Ewa sa...

Hahaha! underbar start på min morgon :)! Tack!

badanka sa...

*asg* underbart!

Monica sa...

kolla inn denna länken hos Zandra

http://brollopsplaner.blogspot.com/2007/11/ngra-av-julgranskulorna-frn-dublin.html

måste ju va nått för dig

Anonym sa...

or.Kära Ko.
Du är den bästa kon i hela världen tycker jag :D Det är med nöje jag delar en tallrik med dig igen ;)