lördag 3 november 2007

Rembrandt. Or not.

Mitt i garageröjningen frågar talibanen om jag kan titta på en barnfilm med henne.

Vi sätter oss i fåtöljen. Något i högra ögonvrån pockar på uppmärksamhet.

Jag vänder på huvudet och noterar att vi har ett konstverk mitt på den vita väggen.

Jag noterar också att det varken är jag, maken eller tonåringen som är orsak till denna målning.

Vad sägs om bläckpenna. Och krusiduller.

För ett par veckor sedan tycker jag mig se några konstiga linjer i parketten. Jag tror att det är repor. För jag får inte bort det. Så jag låter det vara.

I veckan sitter jag på toaletten på nedre våningen. Plötsligt ser jag omisskännliga pennstreck i bläck på dörrkarmen. Och på den vita badrumsdörren.

Jag har ett snack med brottslingen. Som loooovar att aldrig göra om det.

När jag nu då konstaterar ytterligare ett konstverk så säger jag:

"Du. Nu blir jag riktigt ledsen på dig. Nu har du förstört hela väggen. Och nu får vi köpa tapeter, i stället för att åka till Thailand. Och sen får vi nog prata om det här med lördagsgodis. Och om tomten.

"Men mamma, du och pappa behöver inte betala någonting. Jag har massor av pengar i min Barbapappasparbössa så jag kan betala det!"

Jag antar att den "om 5-år"-iga planen på omtapetsering kommer att ske snabbare än planerat.

Jädra skitunge.

Rösta på mig

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är i det läget ALLA 4 åringens pennor åker bort, det funkade det här iaf... Inga mer konstverk på varken väggar el möbler... men mkt grin och skrik blev det, men det var det värt!!

Maria sa...

Det är väl toppen Mona med lite nytt på väggarna...Du skulle kunna hyra ut henne till fruar som vill ha renoverat, där makarna inte lyssnar, du skulle bli rik på skitungen...kram

✿Ewa sa...

Har du funderat på ram runt omkring konstverket istället för att tapetsera om?

undrar en som just avslutat en skrapa tapeter dag ;)

Anonym sa...

Haha!! Det där känner jag igen! Och tydligen var jag så brutal mot min äldsta dotter för hon minns fortfarande hur hon ALDRIG ska rita på golvet igen ;)

Och du - honey - du är upptagen den 14 november. Kolla här:
http://kinnasblogg.blogspot.com/2007/11/pepparkaksprovning-med-glgg.html
Jag är ju ingjuuuuden och får ta med en vn. Och det är du!

MonasUniversum sa...

Idag hittade jag bläckpennan. Väl gömd i badrummet. Frågade om det var den som var brottsvapnet, och eftersom 4-åringar ännu inte lärt sig att ljuga så blev det ett rakt svar. Så jag nöjer mig, än så länge, med att ta bort den!

Ja tack, Christina, jag hänger gärna på. Inkognito! Har just anlitat tonåringen som barnvakt, så då slipper jag t o m laga mat!