onsdag 7 november 2007

4-åring säljes. Mycket billigt.

Vetefan vad det är i dricksvattnet här hemma, för jag har en helt jädra rabiat 4-åring. Om jag tidigare tycker mig ha haft perioder då hon varit pain in the ass, så var det rena förspelet. Hela veckan har varit ett ständigt krig.

Så nu jäklar åker hon ut på Blocket vilken sekund som helst.

Det ska tjafsas om ALLT;

"Det heter inte fibe, det heter five", säger jag när vi övar engelska.

"MAN FÅR SÄGA SOM MAN VILL."

"Det står inte 12, det står 21", säger jag när vi övar siffror.

"MAN FÅR SÄGA SOM MAN VILL."

"Du måste stava med två T, annars står det God Nat, och inte God Natt."

"MAN FÅR SKRIVA SOM MAN VILL."

Nu låter det som om vi har värsta skolan här hemma, men då bl a bästa vännen är amerikanska, och bor här 3-4 dagar per vecka, så har det automatiskt blivit så att hon vill lära sig engelska. Sen är hon inne i en period där hon vill lära sig att skriva själv.

"Nu är det dags att gå och lägga sig", säger jag.

"JAG BESTÄMMER NÄR JAG SKA LÄGGA MIG. INGEN KAN BESTÄMMA ÖVER MINA TANKAR."

"Mamma, du ska rita med mig nu!"

"Du bestämmer inte om jag ska rita med dig", svarar jag.

"JAG BESTÄMMER VISST ÖVER MINA RITBLOCK!

Så idag så säger jag att jag överväger att flytta härifrån. Att jag flyttar hem till mormor och morfar, för dom är inte elaka mot mig.

"DU MÅSTE BO KVAR HÄR FÖR DU ÄR MIN MAMMA!"

"Näe, jag måste inte det. För jag har bestämt att jag inte tänker bo med nån som är taskig mot mig, eller som säger emot PRECIS allt, och nu har jag fått NOG av det här tramset."

Säger jag. Och känner att den pedagogiska mamman är bortom all räddning.

Och så tillägger jag: "Eller så åker du ut på Blocket!"

Då får hon råpanik: "MAAAAAMMA, DU KAN INTE SLÄNGA UT MIG PÅ MINA RITBLOCK!"

Om en timme ska hon i säng. Och då börjar nästa världskrig.

Gode Gud, måtte jag vinna på Lotto, eller nåt, så jag kan dra iväg en vecka, tills den här mardrömmen har passerat.

Ja just det. Jag kanske ska berätta vad damen hade på sig idag. Trodde jag skulle dö, när vi kom hem och overallen åkte av: svarta strumbyxor med en miljon stycken Spöket Laban på. Till det hade hon en knallrosa gymnastikdräkt. Med en stor rosa ros på vardera axel. Från gudmor. Som kommer från Amerikat. Herrejävlar. Jag får en hjärtinfarkt endera dagen.

Rösta på mig

5 kommentarer:

Anonym sa...

HAhahaa..!! Sjukt skön dotter du har..!! Förstår dock att de är lite pain in tha ass ;) hehe..!!

Anonym sa...

Haha.. låter som en typiskt fyraåring. Tänk, jag har en hemma och ett dussin ca på jobbet (ja ja... 2 gånger 18 barn i blandade åldrar mellan 1,5-5 då men, men...) Och så frågar folk varför vi inte ska ha flera barn???? Jag brukar svara att efter man haft 18 ungar att bråka på på dagen är det rätt skönt att bara ha en unge att ta hand om när man kommer hem!

Dubbelörn sa...

Jag älskar din goa Taliban. Har återgivit alla berättelserna för min man o vi har bestämt oss. Vi vill absolut ha henne, helt osedd!!

Så hör av dig!!

Kramar av förväntansfulla blivande Talibanföräldrar

Monika sa...

Varje dag sitter jag och skrattar åt dina inlägg men nu måste jag lämna en liten kommentar.
Min 3-åring är ganska lik din Taliban. Jag brukar hota med att byta ut henne till en som inte är taskig. Hon säger samma saker ungefär. För att inte tala om hennes klädsmak, de måste ha läst samma modeblaska de där två...

tanja sa...

Hjälp Mona, jag vet precis hur du känner det, jag har också råkat säga att jag ska flytta.