fredag 19 oktober 2007

Talibanen och sagotexter

Det finns ju många olika sagoböcker. Vissa sämre än andra.

Så därför byter jag ut orden ibland.

Men så har vi en morfar, som ofta läser sagor. Som inte gör det.

Och så har vi en taliban, med nästintill fotografiskt minne.

Så när jag läser sagor för henne, t ex Mamma Mu, där det i en rad står:

"...och Kråkan sprutade som en dåre."
Så byter jag det till;
"...och Kråkan sprutade som aldrig förr." (Jamen, vafan! Kom inte på nåt bättre!)

Då tar det en millisekund. "Mamma, du läser FEL! Han sprutar som en DÅÅÅÅRE mamma!"

Och så håller vi på så där. Kväll efter kväll.

Igår säger hon, mycket irriterad: "Mamma, du måste nog börja om i skolan, för du läser jämt fel för mig."

Ska nog snacka lite med den där morfar jag.

Rösta på mig

Inga kommentarer: