I morgon åker jag till Indien. Jag gillar att åka bil. Om jag kör själv. Annars har jag en tendens att bli åksjuk, plus att jag är en så kallad "back seat driver" och måste ha full koll på hur föraren kör. Man kan säga att jag allt som oftast är skitnervös för att vi ska krocka.
Alldeles nyss ringer min business"guide". Han är ute och kör bil i New Delhi. Vi pratar i en kvart och jag kan knappt koncentrera mig på vad han säger för vad jag hör var 5:e sekund är "tut tut". Och ett par gånger hör jag hur nån utanför bilen gastar. Förmodligen kör han med rutan nere.
Sa jag att jag nästa vecka ska åka bil 2x4 timmar?
Sladdar förbi ICA på vägen hem och tjackar blöjor tror jag visst.
fredag 4 mars 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
13 kommentarer:
Och valium.
Att åka bil i Indien är en upplevelse. :-) Tro mig, jag var till Chennai för lite drygt ett år sedan och upplevde det själv det du beskriver. Folk tutar hela tiden. Det går aldrig att köra fort i Indien, max 10-30 km/h kör man. Det är trafik och bilar överallt! Är det egentligen tvåfiligt vid ett rödljus (japp det fanns där oxå) så kan det stå två bilar i bredd, en moped och så en "auto" (motsv Tuk tuk). Helt galet!
Ha en trevlig resa!!
Varför är jag inte förvånad över avslöjandet att du är en Backseatdriver? ;-)
Lycka till i trafiken i Indien!
/Ulrica
Min första tanke när jag åkte bil i Mumbai var att föraren måste ha radar så han vet hur många millimeter det är till framförvarande bil. Kändes mer som vi var en vagn i ett tåg. Tutandet är normalt där och fungerar som kommunikation. Efter att ha varit där i 10 dagar tyckte jag att svensk trafik var mesig och folk här kör som pensionärer hela högen. När det blir grönt så börjar alla bilar som väntat i kö att rulla samtidigt. Tror det kommer över 2-3 gånger så många bilar vid ett indiskt rödljus som ett svenskt.
Man effektiviserar också gärna, framförallt om det är i mindre städer med bara några miljoner invånare, och åker åt fel håll i rondeller om det är närmare och det inte finns andra bilar där.
Det viktigaste tipset är att vad du än gör kör inte bil själv! Annars brukar det inte vara några problem :)
Du! Sladda in på Apoteket och köp ett par askar Postafen!
Åksjuketabletter!
DOM HJÄLPER!!!
Nemas problemas att blanda dom med lite "alkoholas" heller....
Tar lite mindre plats än ett paket blöjor. ;D
Eller som min guide i Kairo sa; Don´t look outside the car, look at me."
Eh... Well, kanske ett gyllene tillfälle att rensa plånboken på gamla kvitton och dylikt..
Go resa!!!
Bara för dig Mona:
Lyssna/läs texten och titta på videon! Jag skrattade så jag höll på att kissa på mig när jag föreställde mig dig i den taxibilen! ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=kICykjXfqTU
Klart han kör med öppna rutor, det sitter nog inte ens några i! Äh, bara skoja, men det kan vara värmen som gör att han vevar ner rutorna för han har kanske ingen ac...
nåja, ha en trevlig tripp! Själv åker jag snart till N:Y i två veckor!
Titta på YouTube "Crazy driving in India"! Då får du ett hum om vad du får vara med om. Min dotter frågar alltid "varför är det tuta i alla bilar när man aldrig använder den?" I Indien får man svaret! Se det som en KBT-behandling på din backseatdriver-grej.
När du ändå ska till apoteket och köpa valium och åksjukepiller, köp även öronproppar, en hel ask! Tänk om det börjar tutas redan kl 03.15, vilket öde, när man kunde få sovis till kl 04.16.
Ha det så gott där borta i Indien.
Butta
Som det står i tidigare kommentarer så går det inte fort i trafiken, men den känns livsfarlig ändå ;-) Men du hinner se dig omkring. T ex hur de indiska kvinnorna kan sitta damsadel på bönpallen på en motorcykel, med ett litet barn hängandes på ena armen..
I början av vår Indienresa var jag ett säkerhetsfreak och krävde bilbälte i bilarna. Det gick över sen. Höjdpunkten var nog när vi åkte i Bombays rusningstrafik med en chaufför som var hög som ett hus...
Trafikregler i Indien
Övertygelse om odödlighet är nödvändigt för alla väganvändare.
Följande måste alltid ges företräde: Kor, elefanter, tunga lastbilar, bussar, officiella bilar, kameler, lätta lastbilar, bufflar, jeepar, oxkärror, privat bilar, motorcyklar, scootrar, motor rickshaws, grisar, cykel rickshaws, getter, cyklar (godslastade), cyklar (passagerarlastade), hundar och gående.
Alla hjulfordon skall framföras i enlighet med regel: Att sakta in är en svaghet, att bromsa är ett misstag, att stanna är ett nederlag. (Detta är den indiska förarens mantra.)
Användande av signalhornet (även känd som ljud-stötfångaren eller aural-amuletten):
Regler för bilar:
Korta signaler (angeläget) indikerar överlägsenhet, för att få bort hundar, rickshaws och fotgängare från färdvägen.
Långa signaler (förtvivlat) betecknar en ödmjuk bön, till exempel till en mötande lastbil, "Jag kör för snabbt för att kunna stanna, så om du inte väjer kommer vi båda att dö". I extremfall kan detta kombineras med blinkande strålkastare (desperat).
Med en enkel signal (tillfälligt) menas "Jag har sett någon av Indiens 870 miljoner som jag kan känna igen", "Det är en fågel i vägen (vilken vid denna hastighet skulle kunna komma igenom min vindruta)" eller "Jag har inte signalerat på flera minuter."
Regler för lastbilar och bussar:
Alla signaler har samma betydelse: "Jag har en vikt av ungefär 12,5 ton och har ingen avsikt att väja, även om jag kunde." Denna signal kan användas i kombination med strålkastarna för att visa beslutsamhet.
Allt användande av signalhornet skall utföras i sista möjliga ögonblick.
Vid frånvaro av säkerhetsbälte (där så borde finnas), skall samtliga i fordonet bära lyckobringande amuletter. Dessa måste användas under hela resan.
Förkörsrätt. Trafik från vänster har företräde. Så även trafik från höger, och även trafik i mitten.
Utnyttjande av körfält. All indisk trafik ska hela tiden, oavsett körriktning, befinna sig så nära vägmitt som möjligt.
Rondellkörning. I Indien finns inga rondeller. Om något ser ut som en rondell i en korsning, har den ingen funktion och alla skyltar härom skall ignoreras.
Omkörning är obligatoriskt. Varje fordon i rörelse skall köra om alla andra fordon i rörelse, oavsett om den nyss kört om dig eller inte. Omkörning får bara ske när förehållanderna är lämpliga, såsom vid möten, i skarpa kurvor, i korsningar och i stadskärnor. Inte mer än två (2) tums avstånd mellan fordonen är tillåtet. Högst en (1) tum mot gående eller cyklister.
Nirvana kan uppnås genom frontalkollision.
Backning. Tillämpas inte i Indien eftersom inga fordon längre är utrustad med denna funktion.
Guds 10:de reinkarnation var i form av en pansarvagn.
Kära anonym, vilken underbar kommentar. Bor själv i Kina och mycket är tillämpligt även här men vi har ju, med asiatiska mått mätt, fina vägar och definitivt inga elefanter, kor, bufflar eller grisar.
Dock finns här en regel angående motorvägar:
Dessa vägar kan användas till parkeringsplats, däckbytesplats och promenadstråk. Om så kräves går det också att framföra fordonen i motsatt färdriktning men stäng då av helljuset och kör mörklagt.
/ Lotta
Köp åksjuketuggummin på Apoteket. De är toppen, tugga 15-20 min och slipp åksjuka i 4 timmar UTAN att bli trött. Tungan känns dock lite big ett tag :). Have a nice trip!
Skicka en kommentar