onsdag 16 juni 2010

När man ska vara sniken



Jag fick en ny uppsättning favoritlakan av maken på födelsedagen. Väry fina.

Två dagar senare sätter jag frukostmackan i halsen när jag noterar en kampanj i morgontidningen: vid köp av lakan så får man ett örngott på köpet.

Här är det värt att notera ett par saker; lakanen är svindyra. Vi har ett gäng kuddar i sängen varför man går i konkurs när man ska köpa en full uppsättning. Och till sist: jag är en sån (dåre) som aldrig skulle gå tillbaka med en trasig vara, eller byta. Fråga mig inte varför för jag har inget bra svar.

Men det som får mig att nu gå in och lämna tillbaka lakanen, för att 3 sekunder senare köpa samma, och då få örngott på köpet, är att jag blir lack när man i lördags visste att man skulle ha en kampanj på måndagen, men inte redan då erbjuder maken att på förhand få ta del av kampanjen. Och nu pratar vi inte Hemtex-lakan, vi pratar lakan för mucho dinares. Jajajaaaa, jag vet. Inga kommentarer om det nu va! Solen skiner och det är sommar.

11 kommentarer:

Okki sa...

Jag är likadan....
Går aldrig tillbaks med trasiga grejer eller för små kläder.
Har haft massor med för små kläder till barnen i garderoben... som jag dock senare har slängt. Har inte mage att slänga saker/kläder på en gång.

Hoppas du får en fin dag trots allt.
Kram Okki

Karro sa...

Bra gjort av dig tycker jag. Dåligt stil av butiken.

Mitt i Fågelsången - byter snart namn sa...

sådär gör jag om jag t.ex. handlat på Lindex och HM och sedan kommer hem för att upptäcka kupong på 255 rabatt i brevlådan.

Tillbaks, lämna in, och köpa med rabatt. Aldrig att ngt butiksbiträde har knorrat över det.

Så jag förstår att du fixade det när det är "duuura" (som mellanbarnet säger) saker som ger lite extra. Och som samt, dåligt av butiken!

g sa...

ha har också gjort så på Jysk. Köpt påslakan i julklapp men sen upptäckt att de fanns på extrapris Av med julpapperet, in och lämna tillbaka. Kollat så det byttes personal i kassa och köpa samma till extrapris!

Hafen75 sa...

Jag är rätt dålig på att gå tillbaka med grejjer också.
Men jag försöker "bättra" mig.
Min kompis är min inspiration.
Hon gick tillbaka med en bok till bokhandeln för att hon inte gillade storyn! :-)

Birgitta sa...

Absolut ratt gjort.
The customer is always right!

Anonym sa...

Allstå Mona, Jag blir inte riktigt klok på dig om jag ska vara helt ärlig. Jag läser din blogg med väldigt kluven känsla. Ena sekunden så är du snabb att påpeka att du inte gillar "jantelagen" och att du egenföretagare minsann jobbar o sliter och folk ska veta att det inte är någon dans på rosor.
Andra sekunden så lyckas du på ett inlägg som kanske innehåller 10st meningar berätta hur dyrt o exlusivt allt du köper är. Du köper så dyra saker, Dina lakan kostar si o så mycket och det är inget hemtex skit osv osv. Sen i nästa inlägg så gnäller du över att folk "stör sig" på dina dyra vanor???

Vart är det du vill komma?? Jag själv driver tre företag tillsammans med min fru och ett tillsammans med min far. Vi omsätter ett X antal 10tals miljoner varje år, och gör X antal miljoner i vinst varje år. Jag håller helt med dig om att det är INTE ett 7-16 jobb med 40timmars vecka. utan det är ett 6-20 jobb måndag till lördag väldigt många gånger och det kanske inte alla förstår.
Men jag själv skulle ALDRIG först berätta att bilen jag köpte i maj kostade nästan 1miljon och sommarleksaken jag köpte till stugan på ön kostade 200000 för att andans in och beklaga mej över att folk klagar och är avundsjuka! Nu har jag iofs just sagt det, men det är mer för att visa ett exempel. Det är nästan lite som den gamla hedliga ramsan " den som ger sig in i leken får leken tåla".

Kan du sitta och tjata om att dina lakan är SÅ DYRA och EXLUSVIA så kan du gått ta att en del stör sig när du beklagar dig över att folk är avundsjuka!

Tack för mej
Martin

MonasUniversum sa...

Hej Martin. Och ja, jag är ambivalent. Jag handlar kläder på Ellos och jag dricker champagne. Vi hade ett stort företag för flera år sen, som vi sålde och sen började vi om från början. Så vi befinner oss fortfarande i uppbyggnadsfasen, varför vissa av mina gamla (o)vanor fortfarande gör sig påminda. Dock skriver jag ALDRIG vad saker och ting kostar specifikt. Dock gjorde jag en kraftig antydan idag. Jag har två laster: lakan och handväskor, även om jag just nu inte använder handväskor över huvud taget.

Vad beträffar denna lakanshistoria så handlade det om att jag ALDRIG skulle ha gjort vad jag gjorde idag om de varit köpta på Hemtex. Inte för att det är något fel på just det varumärket, inte alls. Sen blev jag jävligt stolt över mig själv att jag vågade, eftersom det är ett problem med just såna saker."

Om jag t ex berättar att jag köpte ett par dojer på Ullared, men det var fel storlek och jag vågade inte gå tillbaka och byta, så skulle flertalet tänka: "well, de kostade ju inte så mycket så what the fuck.

Men om jag i stället berättade om när jag i New York köpte ett par skor från Yves Saint Laurent, och samma kväll upptäckte att de var för stora, men inte vågade gå tillbaka nästa dag, då skulle ALLA tycka att jag var dum i hela huvudet. Det är sånt jag vill förmedla, även om jag då givetvis outar mig själv som ett pucko. Men jag har inga problem att bjuda på det.

Fast jag förstår din poäng, och jag kan i viss mån hålla med dig. Jag är till och från jävligt otydlig. Därav den ojämna nivån.

linnea sa...

Jag jobbar i butik, och man FÅR INTE erbjuda en kund ett erbjudande som går i kraft dagen efter. FÅR inte. det är en sån grej som man får massor med skit för om man gör i förväg, plus att i många fall så vet folk det inte förrän dagen då erbjudandet börjar. sörru.

MonasUniversum sa...

Linnea: Mm, jag kan förstå det. Om det är en vanlig affär, typ kedjor. Men det är inte den här.

Fast jag måste erkänna att om vi har en planerad kampanj på t ex matbord, och nån kund kommer in dagen innan, eller nåt, så får den kunden den planerade rabatten. Alltid. För jag vill ha nöjda kunder och det kostar så lite att göra så.

intern1n sa...

Man mår väldigt dåligt när man jobbar för nån kedja o måste vara lojal mot dumheter o knipa käft om sånt som man vet är bättre för konsument. Därför är det skönt att man numer är egenföretagare o kan vara lojal mot sina kunder istället. Kan vara bra som konsument att vara medveten om detta. Helt rätt, Mona, att förvänta sig det av fristående butik. Konsumentmakt är bra för marknaden. No more storkedja för mig...