lördag 29 januari 2011

Om en indisk kravspecifikation

Det verkar som om jag ska åka till Indien..vi får se. Vi har en kontaktman där som tydligen hjälper till med allt man kan tänka sig.

I kväll ska jag maila honom om hjälp med att boka hotell. Hade från början tänkt skriva att det ska vara ett bra hotell, inte mindre än 4-stjärnigt men inte nödvändigtvis Hilton. Typ. I alla fall loppfritt (ja, efter min senaste tripp till Paris med ett lopphotell, så tar jag inga risker).

Och med garanterad f u n g e r a n d e internet. Tyckte att det skulle räcka så.

Nu har jag förstått att jag måste komma med ett tillägg:

Att jag även vill ha varmt och kallt vatten. Och inte bara så, det ska vara "running hot and cold water". Så att de inte kommer med en kanna varmt vatten liksom...

Alltså, excuse me, men är det på riktigt? Hade ni inte skrivit det så hade jag kommit dit glad i hågen och fått en hjärnblödning om det inte funnits varmt vatten.

Är det nåt mer man ska tänka på? Tror det är New Dehli jag ska till.

Herregud vad ni ska få följa med, för just nu verkar det som om jag åker ensam och då är det ju bäddat för att en massa skit kommer hända så jag behöver ert sällskap tack så mycket.

16 kommentarer:

Cosmopolit sa...

OK Indien är verkligen olikheternas land. Därmed finns det fler fantastiskt lyxiga hotell i New Dehli. Det är lite antingen eller. De som har god standard, har fantastisk standard (och bättre WLAN anknytningar än här hemma). Det bästa i ND är det gamla Brittiska Recidenset.

Cosmopolit sa...

http://www.thehoteldiplomat.com/

http://www.theparkhotels.com/park/newdelhi/hotels/index.html (med Spa)

http://www.theimperialindia.com/ (med Spa)

GudinnanT sa...

Ja du du lär ju inte frysa om nätterna iallafall om du hamnar på en slott...

Purpur sa...

Indien är fantastiskt, har varit där på två inköpsresor i mitt gamla jobb. Mitt hetaste tips är att plöja Vagabonds guidebok om Indien av Per J Andersson innan du åker. Där står allt du kan vara förberedd på krockkulturellt och lite till. Även hotellguider, packtips, klädsel, mm.

Helena m. 4 sa...

Jag tycker du ska skriva att du vill bo på Hilton med "running hot & cold" - bara för säkerhets skull...

Anne sa...

Hotell Oberoi i New Delhi, jag säger bara det! Den i "diplomatstaden".

I min värld sa...

Lyckliga du som får åka till Indien även om det bara är affärsresa. En sak bara glöm för sjutton inte alla vaccinationer du måste ha, en kompis till mig åkte runt i Indien ett par månader och kom hem med nån läbbig tarmsjuka och jag tror inte att din mage gillar sånt med tanke på GBP.
Så ännu en gång glöm inte vaccinationerna!
Sa hon med sjukvårdsbakgrund :-)

Ebba G sa...

Du... Min Erik säger, att du kommer att få problem. Han läser din blogg över min axel och har förstått, att du gillar rena fina toaletter med stol. Det finns inte på så många ställen.
Hål i golvet.... typ.
Men på lyxhotellen finns det. Och ibland på restauranger med västerländskt stuk.

Lillis krusiduller sa...

Ojoojojoj va spännande.
...OBS glöm inte VISUM ..!

Ser verkligen fram emot att få följa med dig på ett hörn i detta äventyr!!
(ta med snygga bomullstrasor att hålla för mun&näsa när doftintrycken blir för häftiga...)

Freedomtravel sa...

Intressant! Jag kan bo relativt enkelt emellanåt, men "running hot and cold water" brukar man ju liksom räkna med...

Henrik sa...

Ska du bo på ett lyxhotell kommer inte vattnet att vara något problem. Ingenting annat heller för den delen - indiska lyxhotell är väldigt bra. Och prisvärda.

Ska du bo sämre än lyx är running hot and cold water inte alltid det bästa. Det brukar betyda att det finns centralt varmvatten, vilket ibland (ofta) betyder att det finns varmvatten de timmar på dygnet då flest använder det. Typ 06-11 och 21-23. Personligen tycker jag att det är bättre med en egen varmvattenberedare på badrummet (individual geiser), så vet man att det finns varmvatten när man behöver det.

Delhi är förresten en väldigt stor stad rent geografiskt, och det finns inget direkt centrum där allt är samlat. Det kan vara en bra idé att ta reda på var du kommer att ha de flesta av dina möten innan du bokar hotell, så slipper du ägna flera timmar varje dag åt att ta dig från plats till plats.

Lycka till, och välkommen till Delhi!

Singelmamman sa...

Henrik har absolut en poäng. Kolla var du ska vara och bestäm hotell sen. Det finns en massa lyxhotell i Dehli, och då pratar vi lyx. Men de ligger lite off från det mesta, lite ödsligt. Har jag för mig, men det har nog ändrats sen jag var där, för 20 år sen. Helt klart att du får en upplevelse i alla fall. Om du ger dig ut och upptäcker stan.

Helena Dahlqvist sa...

www.tripadvisor.com

Läsarnas egna bilder och bedömningar. Upptäckte den för några år sedan och nu är den min gud när jag skall resa.

Lycka till!

Smultronblomman sa...

Ta ett hotell med så många stjärnor som möjligt. Jag är livrädd för allt och vill absolut inte hamn i "fel" områden. Är dessutom hysteriskt rädd för alla matförgiftningar man kan drabbas av där så ta ett ställe med hög standard så kanske du klarar dig. Är frestad av att åka till Indien samtidigt som ovanstående skrämmer...

Birgitta sa...

Svensk tjej i Indien:
http://meltingpotbywoodrow.blogspot.com/

och kolla alltid
http://www.tripadvisor.com/

Ingegerd sa...

Vad spännande det låter! Rinnande vatten måste man ju absolut ha iallafall. Kram