måndag 12 januari 2009

Vår nya vagnpark.

Vi har ju en sprillans ny ugn och häll här hemma.

Måste förklara vad jag har levt med i 7 år;

'En ugn som tog ca en timme att värma upp. Jag hann åka fram och tillbaka till IKEA innan den var färdig.

I 7 år.

En ugn som läcker luft. Så stod det "30 min i ugn" så var jag tvungen att dubbla det. Minst.

I 7 år.

En spishäll som förmodligen var marknadens värsting 1985 när den installerades. Med ett gradantal mellan 1-12.

Men.

Om jag någonsin stekte på högre än 1:an så blev allt vidbränt. Det innebar också att jag i 7 år aldrig kunnat steka pannkakor. Stackars talibanen har levt på ICA's färdiga.

I 7 år.

Denna spis var också något trög. Jag satte på den och kunde lätt gå på toa OCH hämta posten, innan den blev varm.

I 7 år.

Och med en sådan vagnpark så blir man en jävel på att laga mat. För att man fick trixa och fixa för att få ett bra resultat.

Och gissa vad som händer när man har toppmoderna saker?

Jag hinner inte ens tänka "toa" innan ugnen är färdig. För den har en specialknapp. "Turbo".

Och har jag inte alla ingredienser framme så bränns stekpannan vid. Det tar 2 sekunder så är det varmt.

Fast det är inte det värsta;

Jag råkade glömma att läsa på om hällen. Som är en induktionshäll.

Häll som häll. Tänkte jag.

Och undrade vad det var för skithäll när inte kastruller och stekpannor blev varma.

Tills någon upplyste mig om att jag måste byta ut alla utenciler.

Så just nu har jag EN stekpanna och EN kastrull som funkar.

Och jag måste lära mig ett helt nytt tänk när jag ska laga mat.

Eller som tonåringen så pricksäkert sa: "jag känner mig rädd för dom här prylarna, det är för modernt mamma"!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du väl aldrig klagat över att få shoppa... Hackman Matador rockar fett!

Anonym sa...

Vill också ha!! Men vet av erfarenhet hur himla snabb den är..men det kan jag ta :).
Ewa

Monica sa...

ååå har du äntligen fått din spis nu spännande ;)

Anonym sa...

Jag vill ha en BERTAZZONI!

VILL HA!

.....men då får vi nog omsätta minst det dubbla och det lär vi inte göra i dessa finanskristider!

Gick det bra att bygga monter i dag? Jag antar att du slitit häcken av dig!

Anonym sa...

Du förresten, vet du vad AD HOC lockar med....

Sushi och dansbandstoner!! jag fick inbjudan i dag med posten. Märklig kombination va?

Som sagt öl och vin....går alltid hem.

Anonym sa...

Du har en award att hämta hos mig! :o)

MonasUniversum sa...

Maria: I'm dead! Men det gick bra. Allt är uppe, nu ska det bara putsas och fejas!

Apropå Ad Hoc: intressant kombination! Öl blir nog knivigare, men vin och överjävligt trevlig personal kan jag lova!!

Pia: Oj, måste genast titta!

Anonym sa...

Induktion is da shit. Men det kan ta lite tid att vänja sig, särskilt efter en sån järnåldersspis som ni haft innan. Kastruller och sånt som funkar med induktion finns på IKEA. Deras
365+ serie funkar utmärkt.

Och grattis! Induktion rular! Kokar vatten fortare än vattenkokaren.

/ Isan