tisdag 27 januari 2009

Vanor och manuella skitbilar.

Det senaste halvåret har jag åkt omkring i en Volvo Jeep. För att jag har lånat ut min kära turbo.

Maken åker också stor bil. Men just precis denna vecka har han lånat ut den. Och fått en vanlig Volvo-någonting-kanske-V40.

Idag var han tvungen att ta jeepen när han drog från kontoret.

Alla våra bilar är automat.

Inte denna Volvo-någonting-kanske-V40.

Jag kan villigt erkänna att jag är mindre begåvad när det gäller vissa saker. Och glömsk.

För jag har glömt hur man kör med manuell låda.

Jag står och stirrar på bilen och överväger att gå dom 500 metrarna till dagis.

Men dataväskan är tung.

Så jag sätter mig. Och hittar till att börja med inte nyckel-jävla-hålet.

Det sitter i instrumentpanelen.

Vrider om, och bilen studsar en meter framåt. Gudskelov var det fri sikt.

Efter många om och men hittar jag 2:ans växel och drar i väg.

Sakta.

När man har suttit i en Volvo XC90 i ett halvår så vänjer man sig.

Man vänjer sig framför allt vid två saker;

Man sitter högt. Jävligt högt.

Och man håller inte på att fjanta med att bromsa in vid vägguppen.

Som det är plenty av fram till dagis.

När man sitter i en Volvo-någonting-kanske-V40 så får man en känsla av att man sitter i en trampbil. 30 cm ovanför asfalten.

Och hela underredet boinkar när man kör över vägguppen.

För att inte tala om den svans av bilar man har i häcken för att man vägrar växla upp från 2:an. Försöker gasa på men varvtalet och motorljudet drar iväg till oanade höjder.

Stannar utanför dagis. Drar ut nyckeln och bilen rullar.

Javisst ja.

I sådana där manuella bajsbilar måste man dra åt handbromsen också.

I morgon GÅR jag till jobbet.

Fotnot: Och jag kan absolut inte på några villkor komma ihåg hur hårt maken mobbade mig för att jag länge tokvägrade att köpa bil med automat för 10 år sen. "Bara för gubbajävlar!"

Inte en chans att jag minns det.

13 kommentarer:

Monica sa...

håller med dig!

Anonym sa...

Men åh... vilken lösning!

Maken byter bil till Måååna. Köper en manuell bil. På det sättet får Måååna gå till jobbet, och blir sketasmal. Och maken behöver inte betala en spänn för Nutrilett eller plastikoperation.

Vassego maken. Som väl läser detta. Tipset får du av mig, men du kan väl sätta in en hundrig eller två på mitt konto. För jisses vad jag sparade pengar åt dig där!

:-D

Och du Mååååna. Det tog mig 3 månader i USA att glömma bort hur man kör manuellt. Och så körde jag över maken när jag sen försökte. Han fastnade under däcket och kom knappt loss. Så du är inte värst. Tur va? :-D

MonasUniversum sa...

Hörrudu Juppalainen, jag trodde inte du hade tid och surfa runt hos andra. Jag trodde du var fullt upptagen med att träna på ny dialekt. Så att vi här borta i Elstockholmo äntligen kan förstå!!

Och stackars, stackars Å och hans fot. Dumma frun. Det måste ha berott på dialekten..

Anonym sa...

Så har du gjort det igen.... fått både mig och sambon att skratta så att vi kiknar... älskar dina inlägg. Spara detta nästa gång du vill ha tips om vilka som är bäst!! =)

Kram Lee

Anonym sa...

Tack för dagens bästa skratt! Har följt din blogg en tid och njuter av dina fantastiska inlägg om barn, tonåringar och maken... Såå befriande och så gott att få skratta och ibland känna igen sig!
Det är väl bara att gasa lite till med bilen eller hur :-D
/Anna

Anonym sa...

Äh, ta tillfället i akt att lära dig den manliga konsten att köra manuell. Sedan kan du ta och fräsa runt i makens Beeeemer, tror du skulle passa perfa i den!

Anonym sa...

Säger han som älskar sin Beeemer med automatlåda. ;-)

Pernilla sa...

Hi hi. Förstår verkligen att du hellre gjorde det där än gick till dagis. Verkligen. ;)

Malin sa...

Modigt Mona! Syrran vägrar att ensa sätta sig bakom ratten i min manuellt växlade bil. Väntar hellre tills jag kan köra henne dit hon vill. Vem tror du får köra hem efter middagar och fester???

I' a loooooser baby!

Bodil sa...

Ja fy så hemskt! Tre pedaler och bara två fötter....
Och faktum är att man vänjer sig snabbt. Vi hade en manuell som min käre make körde av vägen med. Då fick jag låna syrrans automtväxlade i nästan en månad. (Hade aldrig kört automatväxlat innan.) Nu köper vi inte nya bilar utan begagnade. Så även denna gång och det blev en annan med manuell låda. Och tro det eller ej, bara efter en månad fick jag skärpa till mig med växellådan. Men nu går det som en dans igen. Så ta du Volvon i morgon också du ska se att du kommer säkert upp i 3:ans växel!!
Kram på dig tokstolla

Majsanochmalla sa...

Manuell is da shit... Rör om i soppan är ju finfint..

Hyrbil.. Finfint... Då kan man ju guppa som fan..

Pok

Mallaynkbralla

Anonym sa...

*skrattar så tårarna sprutar*! Är det inte bilen så är det slipmaskinen:). Förstod att det som alltid är ett säkert kort att läsa din blogg när jag vill må bra!

Majsanochmalla sa...

Jag håller med dig...stora törstiga bilar med automat e modellen för sånna go´bitar som oss!!
Majsanpansarvagnspajsarn