fredag 15 augusti 2008

Mmm, man undrar ju.

Mina bromsar på bilen har betett sig lite skumt på sistone. Alltså, jag har tyckt att jag måste trampa foten genom golvet för att det ska hända nåt.

Så lilla bilen åker in på service i morse.

Några timmar senare ringer dom och säger nåt om bromsskivor, klossar, fan och hans moster. Jag lyssnar inte så noga.

Däremot så hör jag nåt om att jag "inte trampar tillräckligt hårt på bromsen".

?!

Och då undrar jag hur man tolkar mig som bilförare....

1) Att jag sällan kör fortare än 20 km/tim och således aldrig behöver bromsa.

2) Att jag kör som en Schumacher och slirar förbi alla dårar lite flinkt så där. Att det liksom säger wrooom...vroom när jag kör.

Well. Det verkar vara alternativ 2. För jag hör att maken säger till bilverkstaden: "Vadå bromsar för mjukt?! INTE min hustru, hon kör som en jävla karl."

Men. Visste ni att man vid t ex rödljus, skall trycka ned bromsen hårt en gång om dagen.

Va?Va?Va? Erkänn! Det är ingen jävel som som har en aning om det.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Jorå, som nybliven bilförare får man lära sig det på körskolan! :)

Anonym sa...

Jorå... varenda jävel som ligger före mig vid rödljus vet om det... och gör det. Jag gör det aldrig - av hänsyn till bakomvarande ;-)

Anonym sa...

Jadu. En tjejkompis till mig lämnade in sin bil på verkstaden. Bromsarna hade i stort sett helt rostat igen. Bilmekanikerna var chockad och frågade lite försiktigt hur det var möjligt att köra 1800 mil på ett år utan att bromsa en enda gång...

Suzie sa...

Klart jag vet....NOT!!
Man hör ju bara att man ska planera isn körnig hit, tänka på miljön dit, ekonomisk körning och faan och hans moster.

Sånt kan jag inte tänka på när jag kör....jag har fullt sjå med att hitta dit jag ska.

Bodil sa...

Och vi som bor på landet och inte har några rödljus - var skall vi bromsa????

Dubbelörn sa...

Jag vet!!! För jag har fåt samma utsläälning på verkstan på min gamla bil... Jag bromsar för "löööst"!!!

Man ska tydligen tvärnita en gång per dag för att hålla skivor o klossa fit for fight ;).

Så numera tvärnitas det här på landet med jämna mellanrum, sedan går jag ut o kollar spåren... skithäftigt *ASG*

Kramar

Anonym sa...

*hum*....

Detta ska jag lägga på minnet nästa gång jag orsakar en olycka där jag blir "rear-endad". Ska säga att jag bara trimmar mina bromsar.

Anonym sa...

Japp, jag har oxå fått höra det från bilverkstan, när de slipar bort rosten från bromsbeläggen...

Monica sa...

hahaha jag vet också mangnus brukar tjata påmig om det hihihihihi
Sådetsådärfickdutänker jag!
Tror även att talibanen vet det hahaha *asg*

Anonym sa...

Jo, tænk att jag visste det. Jag gør det varje morgon nør jag ska backa ut från p-platsen. Tokbromsar helt enkelt. Annars blir det dyrt. HAH! Det ær bara du som inte visste!!

MonasUniversum sa...

Så bra att ALLA utom jag vet hur man gör. Jättebra!

Anonym sa...

Fick höra det för några år sen, + att handbromsen inte är nån prydnad utan ska användas.

Anonym sa...

Öh. Har aldrig hört talas om det där.

Anonym sa...

Hade inte en aning heller förrän jag var inne på besiktningen och han sa att jag körde för mjukt. Fattade inte vad han menade dock förrän jag läser här. Så kan det vara