lördag 7 maj 2011

När det är dags att bli ödmjuk

Jag ska hålla föredrag 13.10 och hela förmiddagen går åt till att försöka hitta på nåt att prata om. I trettio minuter. Jag skulle ju vara stand in för Linda/Nu när du finns och visste att hon skulle pratat om provrörsbefruktning.

Nu är det ju så att jag vet mycket litet om just det ämnet och paniken lät knappast vänta på sig när jag insåg att jag faktiskt inte hade en jävla aning om vad jag skulle säga. Det är ju en sak att sitta här framför skärmen och vara en ordbajsare liksom.

Efter att ha tagit maken till hjälp för lite stolpar, så provläste jag det för honom.

"Eh, ja..nu har du cirkus 26 minuter till att fylla."

Och tiden sprang iväg. Jag kan säga att på vägen dit var jag sjukt nervös. Jag vågade inte ens fisa omutifallatt...Men det var fan en smekning mot vad som komma skulle när jag klev in på hotellet och såg den här skylten;
Hela hotellet var fyllt med tjejer och kärringar. Jag stod i valet och kvalet om jag skulle dra. Fort som fan. Hade en kvart kvar och ställde mig för att titta på allt folk som gick omkring. Hoppades att jag skulle känna igen någon. Icke.

Det går förbi några tjejer och den ena säger: "...ahh, och tioöverett så pratar Monasuniversum."

"Vadå, vem är det?!"

Jag borde ju anat ugglor i mossen redan då.

Hade försökt få tag i arrangörerna innan eftersom jag inte visste någonting om nåt, men de gick inte att uppbringa någonstans. Mera nervös. Då kommer plötsligt en mycket trevlig tjej fram och talar om att hon är ansvarig för föredragshållarna. Hon tar med mig in en sal och sätter på mig en så kallad mygga (mikrofon). Och talar om att jag inte behöver oroa mig eftersom det knappt kom några på föredraget innan. En av arrangörerna kommer in och säger hej och välkommen...och går.

Det ramlar in lite tjejer. Maken, talibanen och tonåringen var med som stöd, och maken räknar till cirkus 35 personer. Se där ja, från 200 ned till 35, men hellre det kan jag säga.

Jag börjar med att fråga om någon läst mig. Inte en käft räcker upp handen och jag dog där och då. Precis sekunden efter glider två tjejer in och räcker upp handen. Japp, de är läsare. SweetjävlaLord så glad jag blev! I alla fall två som känner mig och vet var jag är för luffare. Men det var ett bra wake up call: bara för att jag typ 25 000 unika läsare varje vecka, så betyder inte det att det är Sveriges samlade bloggläsare. Det finns ju liksom några hundra tusen till. Välkommen till verkligheten ditt pucko. 

Tre minuter in i föredraget, som handlade om att blogga....ehh..tror jag, så får jag en black out. En rejäl. Skulle ju ha berätta om hur man får en blogg att växa, för- och nackdelar...och så vidare...Jag var rejält ute och slirade eftersom det stod helt stilla, och för en tiondels sekund överväger jag starkt att ta handväskan och bara gå. Tänkte att; "äh, ingen märker nåt, och till mina två stackars läsare så behövde jag knappast förklarara mig, de lär ju fatta varför."

Men jag stod kvar. Och glömde alla viktiga stolpar, eftersom jag hade skrivit med för liten text..jag bara låtsades läsa och svamlade nåt...ridå ned liksom....Jag hade full sjå att försöka andas normalt, eftersom jag hade mick och visste att om jag så mycket som flåsade det minsta av nervositet, så skulle högtalarna sprängas. Alltså var det bättre att försöka hålla andan. I lagom dos eftersom jag inte ville kväva mig själv till döds på en scen på ett hotell i Solna.

Och stackars alla åhörare som var tvungna att slösa 30 minuter på en nolla som mest troligt hade bajs i byxorna. Jag var så sjukt besviken på mig själv.

Efteråt drog jag och talibanen raka vägen till lokala Gateau för sockerintag. Bättre sockerkoma än bajskoma.
Jag kan säga att jag fortfarande var helt skärrad efteråt: satt och sippade på temuggen som ni ser där. Tänker att: "fan vad lite smak det var på det här." Efter en kvart och ytterligare några klunkar, så tar jag bort locket. För att konstatera att jag har glömt att stoppa i själva tepåsen.

What a bloody day. Nästa gång kör jag in Linda på bår om så krävs. Jävla kärring.

30 kommentarer:

GudinnanT sa...

Ha ha ha ha jag skrattar så jag gråter!

Om det bara va 35 pers i salen å du gastat efter mig DÅ hade jag klivit upp på scen ha ha ha ha ha fy fan att jag har trasiga knän detta hade jag ju för #&"/%¤&) inte velat missa!

anne sa...

Du din stackare...

Visst vet jag att du är världsmästaren på att överdriva, men jag tror nästan att det kan ha varit så här hemskt.

Om ingen annan gör det, så tycker i alla fall jag synd om dig och dina bajsiga byxor.

Tess sa...

Jag var en av de 37 på bloggträffen igår. Och jag älskar dig och din blogg.
Tror du jag vågade säga halv sju och hälsa på dig när vi stod bredvid varandra?
Nope.
Inte heller tänkte jag på att muta dig eller värdinnorna med presenter utan bidrog enkelt med lite färre grejer för er att släpa hem.
Nu mer kan jag i alla fall skryta om att vi trots allt befunnit oss på samma ställe samtidigt.
Och nästa gång jag ser dig ska jag ta mig i kragen och hälsa.

Jag är innerligt glad att du överlevde föredraget, så kan jag fortsätta stalka dig i bloggen.

Kram T

Jenny sa...

PÅSTE?????

Men se det så här Mona - du gjorde det! Även om du tycker att du svamlade så GJORDE DU DET.
Starkt gjort.

Men att ett finfik (?) som Gateau serverar påste är chockerande och baske mig snudd på oförlåtligt. Om det inte var Kusmi-påsar såklart.

MonasUniversum sa...

Gudinnan T: Du kan vara lugn för att jag ska jaga dig ända i helvetet! Fifan vilken pärs!

Anne: Åh, du har så fel. Jag överdriver sällan, möjligen om bajs i byxorna. Och det var jättesynd om mig.=(

Tess: Förlåt, FÖRLÅT. Jag har ont i magen för att jag inte var tillräckligt närvarande och tog mig tid för var och en. Jag var SÅ nervös. Jag är så trött på mig själv som inte kan komma över den här nervositets-grejen över att träffa okända. Och ja, du måste komma fram nästa gång. Och hjälpa MIG på traven!

Mrs Data: Baby, inte sån pås-te. En sån där stor påse som man häller i lösviktste i...fattaruväl!

Och ja, jag gjorde det. Men är inte ett dugg stolt. Måste gå en kurs i det här. Lätt.

GudinnanT sa...

Jaga på du kärring...glöm inte bara att jag har både batong och handklovar...
men läser du mailet jag skicka till dig så bjuder jag på nåt...ha ha

Helena m. 4 sa...

Gu' vad synd att det inte kändes (eller gick) bra, du som är så trevlig och har så mycket kul att dela med dig av, så många upplevelser och möten...
Du har helt rätt - gå en kurs, du kommer att kunna bli sååååå bra och uppskattas av så många.
Kram
// hon i Spenaten som var med och fotade sist men inte kunde komma igår

gabriella sa...

Hej
Har aldrig kommenterat förut men kände så väl igen mig i din föreläsarupplevelse. Jag upplevde en likande mardröm som dessutom dokumenterades med videokamera. Efter det bestämde jag mig för att aldrig mer behöva uppleva detta och gick en kurs i presentationsteknik och bad sen min chef skicka mig på alla föredrag han kunde tänkas komma på för att jag skulle lära mig, och varje misstag (och de var många) tog jag och stoppade i erfarenhetsryggsäcken. Några år senare anställdes jag som kursledare i presentationsteknik
:-) så så kan det gå. Har också jobbar några år som lärare på Räddningsverkets skola för brandmän, så min publika meltdown ledde till en helt ny karriär. Lycka till!!

MonasUniversum sa...

Gudinnan-Svikarn: Vilken mail har du skickat till? Om det är bloggens så vet jag inte vad jag har för lösen. Har en tendens att glömm det mellan varven!

Helena: jag vet, jag är superbesviken på mig själv. Och det var jättetråkigt att du inte kom, då hade jag haft ytterligare någon som jag kände!

Gabriella: tack för att du kommenterade! Du, när håller du nästa kurs. Jag tror att jag behöver en som sträcker sig över resten av decenniet, för den här dagen var inte rolig.

Nipe sa...

Hahaha, det där med tepåsen har jag också lyckats göra - två ggr till och med. Den andra gången satt jag dessutom och tyckte att teét var ovanligt gott...

Charliesprak sa...

Du har gjort något som du ärligt vågar delge oss andra att du är missnöjd med. Kallas självinsikt. Jätteskönt att slippa höra en glassig " jaärsåånöjd-historia".
Och nu är du tillräckligt gammal att bara göra sånt du gillar. Skit i det andra. Va inte så snäll o hjälpsam! Du duger mer än väl som du är.

GudinnanT sa...

Till bloggens...kändes likom "rätt" men blev väl fel...

Men erbjudandet mitt kanske bara gällde en gång ;)

gabriella sa...

tack för din kommentar, jag har slutat nu som kursledare, jobbar med övningsledning (men saknar kursjobbet :-) min gamla arbetsgivare Advantum håller fortfarande kurser, men jag kan inte garantera deras kvalitet nu när jag inte jobbar där längre

http://www.advantumkompetens.se/utbildningar/kommunikation/

Jenny sa...

Tack och jävla lov. Jag fick nästan dåndimpen där!

Vi teälskare är så diskriminerade på fik, men jag ansåg att Gateau borde ha riktigt te. Skönt att höra att så var fallet. ;-)

Ninnibeth sa...

Fan va tufft!
Är också en så'n där som är fullkomligt omöjlig på att ställa mig framför folk, så bara att du tog steget gör att jag beundrar dig så där fanclub-mässigt!
Lyckades missa bloggträffen också, men om du vill börja med en bloggträff-light, maila mig & boka lunch; jag är gruvligt ensam på kontoret!
ninnibeth@yahoo.se :)

Malde sa...

Du har i alla fall överlevt. Starkt jobbat!

GudinnanT sa...

Hej maila till en hotmailadress som kommer när man klickar på kontakta mig i din bloggprofil.

Och gmail du uppgav men den stutsa tillbaka lika fort. Så nu ger jag upp :)

emma - mamma till hugo sa...

du var jätteduktig. underhållande och man märkte inte alls att du var nervös eller tappade bort dig :) kram

MonasUniversum sa...

Emma: det där var snällt sagt! Jag överlevde tack vare dig och Jannika!

Agnieszka-2barnsmorsan sa...

Din föreläsning var fantastisk, och jag har nu ännu en blogg att börja följa!

Hoppas resten av din helg var fin!

kram

MonasUniversum sa...

Agnieszka: Varmt välkommen! Men du, det var verkligen skitdåligt. Det lär du förstå om du tar tid tid att läsa ett gäng inlägg här inne.Jag ska helt enkelt hålla mig till en datorskärm och inte ute i verkligheten, när jag vill ha nåt sagt!

Anonym sa...

Äh, övning ger färdighet som de säger!
Visst var du nervös, visst fumlade du lite med orden och så - men vad tusan - vem gör inte det? Och vad spelar det för roll?
I slutändan var du ändå hysteriskt rolig och du fick mig som läsare!

MonasUniversum sa...

Alfvan: "fumlade lite med orden"! Du, det var årets understatement, men tack för komplimangen och varmt välkommen!

ia sa...

Så synd att man inte var där och kunde fråga en massa så hade den där halvtimmen swischat förbi för dig.
Men svagt the - haha, gapskrattar fastän älsklingen hojtar att jag ska dämpa mig.
Den är i stil med en kompis till mig som laddade kaffebryggaren med vällingpulver :-)

♥ Sanna ♥ sa...

Eftersom jag var en av det 35 som inte läst dig innan blev jag glatt överaskad !
Måste säga att du var en kanonbra föreläsare !Märktes inget av din nervositet ska jag säga!
Gick därifrån med ett stort smile efter att ha skrattade mest hela tiden...
Och nu har du en trogen läsare till för vem kan vara utan MONAS UNIVERSUM :)
KRAM

Jonna sa...

Hej Mona, jag var en av de som var på ditt föredrag i lördags trots att jag inte visste vem du var.

Jag tyckte du var SKITROLIG och kommer absolut följa din blogg i fortsättningen.

YOU ROCK!

Smultronblomman sa...

Starkt jobbat! Det är inte lät att ställa sig inför andra och prata. Speciellt när det inte är ens eget föredrag man ska hålla. Jag brukar ha armsvett som en ekorre och vara helt sjöblöt efteråt, men man blir säkrare på sig själv ju fler gånger man gör det. Även om jag numera är ganska rutinerad är jag skitnervös innan i alla fall. Knepet är att ntala sig själv att de som sitter där har kommit för att lyssna på vad man har att säga. Och i mitt fall intalar jag mig själv, STENHÅRT, att jag vet vad jag talar om. Men armsvett får jag i alla fall....

ullrika sa...

Där ser du, du var inte dålig! Du har fått kommentarer av tjejer som var där som gillade! Nu är det bara upp på hösten igen. Eller skaffa en vagn med chaufför till pållen. Vad är en föreläsning i ett universum liksom :)

Du är iaf skitkul att läsa. Sådetså!

MonasUniversum sa...

Åh ni nya sköna läsare: tack så jättemycket för fina komplimanger...hur mycket ska ni ha?

Nej men allvarligt; jag var svinkass och fattar inte hur jag kan vara sååå dålig. Jag menar; oftast är jag rolig som fan här i bloggen, och är jag bland vänner så är jag lika rolig där, men så fort det är nya fejs så får jag panik.

Hur som helst, jag suger lite just nu så ni får läsa gamla inlägg, eller vänta på att kärringen ska vakna ur koman och bli rolig igen.

Hur som: varmt välkomna!

Fröken E sa...

Du e så rolig! älskar verkligen att surfa in här och få mig ett gott skratt var gång.

Jag öppnade ett tal en gång med att säga: Jag tycker inte om när folk tittar på mig så om alla bara kunde blunda ;)

Haha inget som jag hade förberett mig på att säga utan det bara trillade ut, det brukar göra så för jag blir så nervös så jag glömmer vad jag heter när jag måste hålla tal.