torsdag 26 maj 2011

Om det här med fördomar

Tänkte på det här med fördomar. Det finns inget som är så skönt som att stå bakom kassan i en butik och förut stod jag en gång i veckan i våra videobutiker. Mycket avslappnande. Vi har ju även en inredningsbutik, men där är det inte alls roligt att stå. Inte samma typ av kunder.

En gång för några år sen jobbade jag i vår ena videobutik på Östermalm. DÄR kan vi snacka om anala människor. Vår dåvarande butikschef pluggade till civilekonom och var nästan klar. De flesta av våra anställda är killar och tjejer som studerar i många år, varför ett jobb hos oss är en bra extrainkomst.

I alla fall. In glider en kärring representerat alla större märken: Gucci, Dior, Burberry and you name it i form av handväska, kappa, glasögon etc. Och så en liten bjäffsande historia under armen. Så klart.

Hon var så sablars otrevlig och nedlåtande mot mig, och jag hade god lust att ge henne en fetsmäll. Riktigt dryg, och ansträngde sig för att tala med enkla ord, och dessutom långsamt, utifall att jag och butikschefen inte fattade.

Nu är inte jag särskilt rik eftersom jag är småföretagare och då handlar livet mest om att kämpa. Tills man bliiir rik. Men jag har ett par rätt "tunga" ringar och kan man sina diamant"varuhus" så vet man från vilka två märken som de kommer ifrån.

Och här började det roliga. Eftersom varje blingbling-intresserad kärring alltid tittar på andra kärringas smycken, så noterade jag att hon noterade mina ringar. Jag såg hur hon inte riktigt fick ihop det i skallen: h u r kunde en sämre bedagad expedit ha på sig såna. Typ. Och hur gärna hon än ville, så kunde hon inte få till det i sitt trånga huvud att ringarna var oäkta. För det syns att det inte är det.

Hade jag varit på dåligt humör så hade jag kastat ut kärringjäveln för hon var direkt oförskämd.

Därför är jag ALLTID extremt trevlig när jag handlar. För i min värld är alla lika. Alltid. Och man vet aldrig vad som döljer sig bakom en ICA-skjorta. Det kan vara en idiot, men också din framtida bästa vän. Det kan vara ett stolpskott, men också en framtida Nobel-pristagare. Döm aldrig.

28 kommentarer:

Dalkulla4ever sa...

Sant! instämmer i ditt inlägg!
alltid retar det nån när man är överjävligt trevlig när kunderna är sura otrevliga o allmänt blä.
de kommer nästan av sej när de bemöts med så mycket snällhet o service :) me like! me like a lot!
ska dra på bästa leendet imån när jag ska jobba i butik som jag gör ibland. man kanske kan få några surisar att tina upp lite ;)

mariagunilla sa...

Helt rätt. Har varit inne på ett fint möbeldesignföretag för att köpa möbler till vårt boende (en slutnota som hamnade på 250.000 kr) och tjejen i butiken orkade inte titta upp (eller så hade hon gjort det och dömt ut tanten som gick in) och jag gick runt ganska lönge på temat "nu ska vi se om hon behagar komma och fråga om hon kunde hjälpa mig med". Men nej det gjorde hon inte. Utan jag gick förbi på väg ut och sa hejdå trevligt. Hon svarade inte.

Istället fick zandvoort, stalands och lammhult våra pengar. Och vi fick världen bästa service.

Andra ggr har jag gått in i coola klädesaffärer och oxå blivit snabbt dömd som en ickepotentialkund. Men de har ingen aning om vilken köp-kompetent person jag är. Förutsatt att de är trevliga. Annars går jag förbannad. Därifrån. Big mistake :)

Anonym sa...

Håller fullständigt med. Var i Dallas för ca. 25 år sedan och fick av familjen där lära mig att varje kund som kommer in är en viktig kund. De var ägare till ett par juvelerarbutiker och oavsett hur kunden "såg ut/var klädd" behandlades han/hon med samma respekt/uppmärksamhet som Kungen/Presidenten.:) Kram Cath.

Cissi sa...

Håller med dig fullständigt! Har själv jobbat i butik av den finare sorten och hade kollegor om behandlade vissa "mindre fint klädda" kunder illa. Jag skämdes!

Och precis som dig. Jag är ALLTID trevlig mot folk jag handlar av. Och den enkla anledningen till det är folkvett!

Ha en fin helg!

Cecilia N sa...

När jag strax efter att mammutarna dog ut praktiserade på en skola så sa min handledare: "Håll dig väl med städet".
Jag hade inte för avsikt att göra något annat, men jag ser ju andra i min omgivning som inte ser dem.

MissC sa...

Min melodi.. ;) Det är inte jobbet som gör dig till den du är.

Emmet sa...

Önskar att fler tänkte som du. Jag jobbar extra i kassa vid sidan av skolan och det är rent makalöst hur oförskämda vissa kan vara. Det är som att man är mindre värd (i vissa fall inte ens mänsklig) för att man sitter i kassan och får ta otroligt mycket skit. Och sedan kommer det någon som är grymt trevlig och gör hela ens dag :) Jag önskar bara att jag var bättre på att skaka av mig de mindre trevliga..

Myran sa...

Jag ser inte heller ut som en potentiell kund (ung, blond, smal) men vill jag ha bra betjäning tar jag på mig mina bredaste guldring, fungerar löjligt nog varje gång. Fast jag brukar ju förstås inte handla i de butiker där den behövs ;)

Mallan sa...

Hm, så i din värld är du alltid trevlig när du handlar eftersom det KAN vara så att expediten som står bakom kassan KAN vara från en högre klass?!
Eller hur ska man tolka ditt resonemang?!

Bättre att behandla ALLA lika oavsett vad som döljer sig bakom ICA-skjortan! Jag menar en helt vanlig fattiglapp som fått låna lite bling-bling över dagen behöver väl respekt... :-)

Kram från Mallan

MonasUniversum sa...

Mallan: haha, jag visste att nån skulle ta upp det! Nej, jag menar att likväl som det kan vara ett arsel med trevlig attityd bakom kassan, likväl kan det vara min framtida bästa vän. Och det kan också var en mindre intelligent människa, likväl som en rocket scientist. Jag vill gärna se människan..punkt. Hajar du?!=)

Anonym sa...

Det här fick mig att tänka på min studie tid. Jag pluggade till civilingenjör men tyckte inte riktigt att studierna fyllde min tid varför jag jobbade halvtid på HM också. En dag kom en tjej i från grannklassen i grundskolan in och betalade i min kassa. -och du hamnade här, jo det är ju också ett jobb, säger hon och tillägger att hon minsann läste ekonomi på universitetet. Jag sket fyllständigt i att svara henne. Inte värt att ödsla tid på sådana idioter.

Maria sa...

Kloka ord. Vi möter människor i vår vardag med utbildning eller inte, vi har olika förutsättningar i livet. Oavsett om du träffar er städare på kontoret/jobbet, busschaufför, butikspersonal m m så är det viktigt att möta alla med samma respekt!

moseljantan sa...

Vi har i vara gardsbutiker i det stora hela väldigt trevliga kunder. De fa som gnäller, vill betala mindre eller ojar sig över sparrispriser t.ex. är konstigt nog nästan alltid fran golfplatsen runt hörnet. missförsta mig rätt, jag spelar oxa, men här är det ju fortfarande lite "busy" och "maste". Därav priserna. Dessa kunder vill ofta betala med frimärken,(!?) rabattkuponger fran macken (?!) eller dylikt.....
Du har rätt i att man ska vara trevlig mot butikspersonal. Fast, jag försöker vara tre
vlig mot ALLA jag träffar (det kan ibland vara lite svart med vissa pa skattemyndigheter eller sa..)

Bellsan sa...

Haha. Mina föräldrar driver ett gäng skobutiker och de historier som min mor berättar om kunderna gör mig både mörkrädd och en smula harmynt av allt skrattande. Det händer väldigt ofta att modern av kudner får höra att ägaren, han ger dem minsann alltid rabatt/gratis skovård/presentpapper. Min mamma är rätt rapp i käften så kunderna brukar oftast knata ut med knallrött ansikte och axlarna någonstans i golvet.
Trevlighet kommer man rätt långt på faktiskt!

Karin sa...

En gång i tiden jobbade jag i en rätt fin skobutik. In kommer en liten skinntorr gubbe, inte minsta elegant, men normalt trevlig, och provar skor. (Kan inflika att skobutiksbiträden ibland får ha änglars tålamod.) Till slut bestämmer han sig för ett par och halar fram betalkortet. Det var en av ägarna till Sveriges mest framgångsrika förpackningsföretag, beläget i Lund. Så nöjd jag var med att bemött honom lika korrekt som de juvelbeströdda damerna som var mer vanliga i butiken. De brukade stå och gapa till sina likar i andra änden butiken över hur sonen artade sig på Lundsberg eller hur fiiiint det varit på den och den adliga tillställningen. Herr R höll stilen och tackade för hjälpen!

Jag håller på dig Mona!! God uppfostran kan man ha oavsett bakgrund, eller dålig!

Karin sa...

Läs ett stycke ner om service, i denna krogrecension, f ö ett tips till dig Mona när du är i Malmö:

http://www.sydsvenskan.se/mat-och-dryck/bong/article1480245/Service-och-mat-med-spets.html

Susanne sa...

När jag var 18 år så jobbade jag i kassan på Obs (nuvarande Coop) samtidigt som jag gick sista åren i gymnasiet. Jag har alltid sett yngre ut än jag är vilket gör mig ännu mer chockad över det som hände en dag. Det är juni och sommarlov och en tant kommer till min kassa och, eftersom jag inte jobbat sedan påsk, har jag lite svårt att komma ihåg vissa plu-nummer på grönsakerna. Jag ursäktar mig till tanten för att det tar sån lång tid och säger att jag inte jobbat på ett tag och hon frågar helt lugnt om jag varit mammaledig. Eh, va?! Nej, jag går i gymnasiet i vanliga fall svarar jag och tanten skäms ihjäl. Är det så vissa ser på unga tjejer som sitter i kassan i matvarubutiker? Tragiskt.

Anonym sa...

Hahaha, dina iakttagelser är så klockrena! Jag jobbar själv som säljare i butik och gissa om jag är van vid att folk tycker att jag är en outbildad idiot som tydligen inte kan få något bättre jobb. Till saken hör att jag stormtrivs med mitt jobb och lyfter dessutom en lön på 400 -500 tskr om året på detta s.k okvalificerade skitjobb.

Och det är mycket möjligt att det är en usel skitlön som inte duger för finfolket men jag kan säga att jag är nöjd med både arbetsuppgifterna och lönen.

Tilläggas bör att jag behandlar ALLA kunder lika, oavsett hur de ser ut, pratar eller vad de bär för kläder. De flesta av mina finaste ordrar har jag fått in genom kunder som ni aldrig hade gíssat skulle handla för så höga belopp.

Bakis i Båstad sa...

ICA-handlarna är ju dom mest mest pengar på banken. Ska vi sadla om???

Mr Lee sa...

Första gången jag köpte BMW var man inte mycket värd. I Vällingby blev man behandlad som en kund och där köpte jag två på raken. Nu får jag helt klart mer uppmärksamhet hos handlarna när jag kommer med 3:e BMW:n. Trist att det skall behöva vara så.

Anonym sa...

Jag fascineras oxå över hur expiditer ibland avfärdar yngre som målgrupp utan att inse att om några år så ÄR vi deras målgrupp.

Tror de att vi vill handla där då?

Feminette (underkläder) är en typisk sån butik, jag är köpstark typ 30 men blir ändå totalt ignorerad.

Jag _älskar_ ju fina underkläder!! Men Change får mina pengar istället. Och det kommer inte ändras för att jag så småningom fyller 40-50.

Lotta sa...

Åh, sånt där kunde jag bli vansinnig på när jag jobbade som städare. Jag jobbade deltid och slutförde samtidigt en naturvetenskaplig masterexamen, men alla semestrande svenssons som lyxat till det med en helg på hotell behandlade mig som om jag var lätt förståndshandikappad. Vansinnigt irriterande.

(Och svägerskan lyckades inte få någon service på en väskbutik inne på NK, eftersom hon inte var uppklädd till tänderna...så hon gick raskt och köpte sin 8000-kronorsväska någon annanstans istället.)

Mr Lee sa...

På NK ur blev jag dock positivt överraskad. Ville kolla in en Omega för 18 000kr och de plockade villigt fram en massa fina klockor trots att jag hade t-shirt och jeans och inte alls såg ut som den som skulle köpa en Omega.

ROXANNA - KAMP EFTER CANCERN sa...

så sant så!!

Anonym sa...

Har också haft butik,en dag kom tre muslimska tjejjer in i slöja och fotsid klädsel.Jag behandlade dom såklart som alla mina andra kunder-Trevligt bemötande...Dom stannade länge och handlade mer och mer...När dom gick så sa dom..-Tror det var första gången vi fick så bra service i en "svensk" butik...Jag kände mig både glad och dum samtidigt..Glad ,att dom tyckte att jag gav dom bra service...och lite dum att folk behandlar dom som skit för att dom dömer efter klädseln.

randigatankar sa...

Det finns så mycket fördomar.
Jag har jobbat 15 år av mina 39 i butik och det finns verkligen MÅÅÅNGA historier om kunder. Skulle skriva en hel bok om bara det.
Skönt att höra att du bemöter alla med respekt. Din videobutikshistoria på Ö-malm var rolig. Skulle nog aldrig klarat av att hålla mig i skinnet som du, speciellt inte om jag ägde butiken. Fast, det kanske är lättare då å andra sidan.

Själv tar jag åt mig för mycket av de otrevliga kunderna, så jag pallade inte butik längre, även om jag tycker att det är skitkul egentligen.

PEWS sa...

Hihi så sant så!! För ett antal år sedan skulle jag köpa min första BMW (körde då omkring i en toyota). Gick in på den närmsta BMW-affären (eller hur man nu säger) med mina två barn i släptåg, då inte så gamla. Jag hade väl mjukisbyxor och håret i tofs - hemmafru :) Blev HELT ignorerad. Varpå vi köpte vår BMW och för övrigt nästa också, från affären på andra sidan stan. Dom trodde inte jag skulle ha råd att köpa en sån fin bil (:s) så de ignorerade mig. Jag har dessutom spridit detta bland mina vänner och känner två andra familjen som också åkte till andra sidan stan och köpte sin bilar.

Tack för en superblogg!! :D

mammakicki sa...

Jag tycker att varje gång man har valt ett annat försäljningsställe pga dåligt/nonchalant bemötande så ska man maila företaget i fråga samt tala om vart man gick istället och hur mycket man spenderade där.