torsdag 5 maj 2011

Ibland lönar det sig att klaga

Vi använder oss av ett av Sveriges största ekonomisystem och betalar en så kallad licensavgift för varje användare. Utöver det så betalar man en supportavgift varje år.

Jag behövde en ny licens, men utan supportavtal, så jag ringer företaget. Och får till svar att det kan man inte få.

Eh, vadå "inte kan få?!" sa jag. Och kände att jag laddade från fötterna för ett tokbryt á la DHL/Tele2.

Efter en del meningsutbyte lade jag på luren och skrev värsta förbannade mailet till företags försäljningschef. Vid det laget var jag vansinnig.

Exakt 4,5 minut senare ringer chefen.

Och som av en händelse så har de en kampanj nu där man slipper denna supportavgift.

Nämen nähäää, menar du det. Tänkte jag när jag tackade och lade på luren.

Who knows, han kanske har hört mig skrika om DHL och Tele2 här på bloggen, och blev lite bajsnödig.

7 kommentarer:

brysselkakan sa...

Klaga brukar funka, men man måste komma förbi de där pucko-nissarna som först svarar, de som inte har någon som helst "tänk utanför boxen"-känsla eller befogenheter!

monostear sa...

jag jobbar på tele2 och läser din blogg! C=
och brysselkakan skulle nog behöva sitta på kundserivce nått år för att ändra på den där attetyden, för det är inget lätt jobb, trott eller ej.

Anonym sa...

Hej Mona. Jag läser din blogg troget. Varje dag, gärna flera gånger om dagen. Det är den enda rutin jag har nu. Jag ska försöka titta in varje dag. Igår dog min bror. 21 år gammal. Min älskade finaste storebror. Han var så kall då jag och mamma hittade honom. Min älskade älskade storebror. Men jag måste leva vidare, i denna värld utan någon soluppgång. Men din blogg ska jag läsa. För att hålla koll på att tiden faktiskt går vidare, att det bara är jag som sitter fast. Att det bara är min värld som abrupt har stannat. Att livet inte slutar bara för att ens hjärta rivs ut ur ens kropp. Att jorden fortsätter snurra, även om det man gör är att planera musiken till sin brors begraving. Att livet går vidare. Din blogg får vara min fasta punkt i min numera störda tillvaro.


Tack för att du är en lysande stjärna i detta eviga mörker.

/Amanda.

MonasUniversum sa...

Brysselkakan: Som du vet så finns det två företag jag hatar, DHL och Tele2, men never the less så försöker jag alltid vara trevlig mot de som svarar. Jag har varit med och startat ett call center så jag vet hur det funkar. Det är bara när någon är genuint jävla korkad som jag blir förbannad. Jag tror att det lönar sig i längden att vara trevlig, men jag håller som sagt med dig ibland.

Monostear:
Jag vet inte hur länge du har läst mig så du kanske har missat mina problem med ovan nämnda företag. I Tele2's fall så erkände flera chefer där till slut att jag råkat ut för alla tänkbara fel en företagskund kan råka ut för. Så jag måste erkänna att jag får lite feber när dessa två kommer på tal!=)

Amanda, Amanda, så ledsen jag blir av din ord. I din bottenlösa förtvivlan så vet jag att det är svårt att ta till sig, men det blir bättre. Sen. Jag tror inte på att åren läker alla sår, men de kommer klia mindre. Jag blir oerhört rörd över att du kommer fortsätta att läsa mig under din sorg, och det kanske är bra, för är det nåt jag är bra på så är det ytlighet och trivialiteter, och du kan behöva komma bort från verkligheten ett tag framöver. Men du, lova mig att du kommenterar ibland, så att jag vet att du är okey. Jag kramar aldrig människor jag inte känner, och fjantar inte med cyberkramar, men vore du nära så skulle jag ge dig en varm kram. Det blir verkligen bättre

HH sa...

Jag vill också krama Amanda! Ta hand om dig!

Du Mona är allt bra konstig (och underhållande!), men klok också. Ibland. ;)

monostear sa...

ja, jag menar inte tele2s kundservcie är perfekt, då hade det inte vart kul att jobba! kanske inte fullt så frustrerade!
det är bara den tråkiga attityden till kundservice överlag som blir så tröttsamt, oavsett vilket företag det gäller. det är svårt i bland och jätte stressigt och alla jobbar så hårt och gott dom kan. men i bland blir det fel och jaaa, ibland stöter man på folk som inte är så engagerade. som ett trött inte så trevligt butikbiträde mm mm.
om du vill, så tar jag (med glädje) på mig uppgiften att försöka få dig att tycka lite bättre om T2. så om du får några problem, men vad som hällst, så lovar jag att jag ska hjälpa dig! du kan fråga efter emelie a forslund på hk nästa gång du ringer in! C=

Anna-Panna sa...

Mona!
Du är inte bara bra på ytligheter! Du skriver ett så varmt svar till Amanda att jag blir rörd till tårar!

Och Amanda, det blir bättre. Pratar av egen erfarenhet...