tisdag 10 maj 2011

Patrik Sjöbergs så kallade mamma

Är det nån mer än jag som undrar om människan är dum i hela huvudet?

"Min eloge till Patrik för att han tagit bladet från munnen - även om det gör ont i mig! Jag borde ju ha förstått, jag borde ha satt stopp för denna relation. Eller kanske inte ändå... Trots all skit fick Patrik ett fantastiskt liv som idrottare på världselitnivå. Utan Viljo hade hans liv antagligen blivit betydligt mer mediokert."

Läs de två sista meningarna en gång till. I synnerhet den sista. Notera även att det är hennes alldeles egna ord i en artikel i DN. Alltså ingen felcitering.
Birgitta; du borde fanimej skämmas!

41 kommentarer:

Pernilla sa...

Tyckte också att det var en konstig mening. Och i artikeln berättade hon om hur hon hade bett V flytta in, trots att de inte hade ngt samliv. Eh... Om man är nykär ska man väl inte ha annat än samliv?
Varningsklocka!

Fröken Finemang sa...

"eller kanske inte ändå"-
what??

Bea sa...

kan bara instämma, höll på att sätta i halsen när jag läste det. Har människan inte fattat vad hon säger, hon sitter ju för jösse namn och rättfärdigar övergreppen...

a sa...

Mammans kommentarer var nästan mer skrämmande att läsa än nyheterna om själva övergreppen... :(

Minkamera sa...

Får ont i kroppen...

Smultronblomman sa...

Jag blev också helt bestört när jag läste kommentaren. Mina barn ska få växa upp under normala omständigheter. Jag hade aldrig "sålt" mina barn till en pedofil även om de hade kunnat bli idrottare i världsklass. ALDRIG! Men det är väl ett sätt att försöka skyla över sitt egna förnekande och skuldkänslorna. Undrar om Patrik inte hade föredragit ett normalt Svenssonliv?

GudinnanT sa...

Ja detta är sorligt inget snack om saken.

Jag har sett allt för mycket elände för att bli förvånad. Det är ofta samma historia fast med olika personer i bara. Samma tillväga gångssätt samma sätt att föra offer och närstående bakom ljuset.

För i detta finns inte bara en som är offer utan många runt ikring. Som Patriks mamma. Hon måste ju förståt men ändå inte velat se för vetskapen gjorde för ont.

Nu förminskar inte jag handligen eller nåt utan bara det att i alla historier finns det mer än en sanning. Sen vems sanning det är är ju en annan femma.

För ni ska veta att det finns inga som tycker sig vara så oskyldiga som sexualbrotslingar.

Tina Johansson sa...

Om det är sant så tycker jag ännu mer synd om Patrik... Då har han på något sätt förlorat sin mamma med...

Madeleine sa...

Hon verkar ju inte riktigt ha alla indianer i kanoten, för att använda ett milt uttryck..

Emma och Bengan sa...

Låter som förnekelse i allra högsta grad. Kanske behöver hon bagatellisera det hela för att slippa dåligt samvete. Kanske behöver hon göra det enkelt för sig själv.

Kanske är hon bara dum i huvudet.

Freedomtravel sa...

Eeeh... läste två gånger. Trodde nämligen att jag läste fel första gången!!

Lola sa...

Precis som Emma och Bengan och Gudinnan T säger så tror jag också att hon mår mycket dåligt. Och försöker göra det hela mindre och se att nåt bra kommit ur det. Det är hemskt, men framförallt är det oerhört synd om både henne och Patrik.

Gudrun sa...

Jamen då så! Vem vill inte hellre att ens barn blir sexuellt utnyttjat än att få ett mediokert liv? Patrik, ta höjdhoppsribban och slå den hårt i huvudet på din "mamma"!

Katarina sa...

Helt dum i hela huvudet. Mediokert. Dumt. Dumt. Dumt.

Anonym sa...

Tja, det som står i tidningen är ju inte alltid sant. Har själv blivit "citerad" i en tidning och trots att jag korrekturläste och påpekade felen rättades de inte. Detta var dessutom i en "seriös" tidning. Så kankse ska man inte döma mamman efter några "uttalanden" i en tidning....

/Sus

MonasUniversum sa...

Sus: ja, och det är ju det jag hoppas på...att hon är felciterad.

Chihuahuakvinnan sa...

Hjulet snurrar men hamstern är död?

Unknown sa...

Har inte läst det tidigare och det var det dummaste jag läst på år och dag. *suck*

gabriella sa...

Fast det är ju hon själv som skrivit i DN, hon ville inte bli intervjuad utan skrev texten själv, så hon är inte felciterad. Men jag undrar om någon av er som kommenterat här har läst boken? känns som om man behöver det för att förstå sammanhanget.
/gabriella

Charliesprak sa...

" Flodhästen i vardagsrummet" En bok som beskriver vad alla i familjen ser och vet. Men som medberoende (mamman) förnekar du allt.
En tragisk men icke ovanlig vardag för barn.

Anonym sa...

Ryyyser och tänker med sorg på alla utsatta barn med blinda, döva och dumma föräldrar..
Tycker man att det är bättre att ens barn utsätts för en pedofil och blir världskändis än att det får ett mediokert liv utan sagda pedolfil, då har man definitiv ett STORT minustecken framför sitt IQ...
Ninnie

Cey sa...

Är helt säker på att Patrik hellre haft ett mediokert & vanligt liv än den j-vla kappsäk han tvingats bära runt på hela livet. Mamman verkar vara i förnekande fortfarande men hon måste ju ha varit både blind, döv och stenad för att inte upptäcka att sonen inte mådde bra. Att prestera bra som idrottare och att må bra är ju 2 skilda saker. LITE BESYNNERLIG KVINNA.

Helén sa...

Vi får väl hoppas att det var felskrivning, men vara införstådda med att det tyvärr kan vara helt sant. Vi vet mycket mindre än vi tror. Och kanske tror mer än vi ens vågar tänka.

Ett stenkast från Fyndet sa...

Hörde först artikeln citeras i radio och var helt säker på att jag hört fel, och tänkte inte mer på det.

Sen dök det upp i tidningen, och då blir man ju helt bestört. Och förundrad. Och ledsen. Helt galet.

Gabriella sa...

Skrämmande! Men den mänskliga psykolgin är ju komplicerad. Antagligen handlar det om förnekelse och bortförklaringar.

(Ser att vi nu är två Gabriella här. Jag är den "gamla, vanliga". Den som skrev ovan med litet g är inte jag.)

Gabriella sa...

Psykologin menar jag. *Trött*

linda sa...

I Expressen stod det, efter att uttalandet publicerats i DN, att Expressen varit i kontakt med Birgitta (heter hon va? mamman alltså) och att hon inte hade något mer att tillägga. Jag förutsätter att hon läst DN:s artikel och därmed borde kunna påpeka för Expressen att hon blivit felciterad om det nu var så. Med andra ord tror jag att det var precis så hon sa/skrev, må det vara av förnekelse, skuld eller bara ren idioti..

cruella sa...

Först: Det är hennes egna ord, inte tidningens. Det vet man om man läst hela artikeln.

Sedan: Ja, visst är det knäppt. Och tänk att det kan vara så jävla knäppt att det faktiskt finns nyanser av brunt (både hennes och Patriks egna ord) även i en sån här jävla sorglig historia.

cruella sa...

Ser att gabriella med litet g skriver samma som jag: att mamman Birgitta själv skrivit texten som publicerades i DN och att det noggrant talades om i ingressen.

Läser ni andra inte kommentarerna?

Kristiina sa...

Sorgligt!

Anonym sa...

Helt jävla sjukt.

Kajsa Ankarudd sa...

Det finns för många kvinnor (även män) som inte borde få skaffa barn!

cruella sa...

Men hörrni, nu går ni rätt i fällan och börjar skuldbelägga morsan. Skärp er! Det är Viljo som är skurken, för f-n.

Anonym sa...

Håller med Cruella. Och vi vet inget om de kval som Patriks mor har haft att kämpa med. Vem av oss kan med säkerhet säga att hon, om hon varit i samma situation, inte skulle ha välkomnat en man som tagit hand om en strulig unge? Och det är väl alltid nån av oss som fallit för en (som det visar sig för sent) äkta skitstövel? Vilket vi inte vill skuldbeläggas för.
Britt

Kia sa...

Jag kan inte sluta tänka på det här. Visst, det är inte mamman som utfört handlingarna men vad har hon i tidningen att göra!?! Måste allt och alla ältas in i minsta detalj av alla?
Jag tycker det känns självklart att mammans uttalande diskuteras nu eftersom det väcker massor av reaktioner och frågor kring moderskapet.

cruella sa...

En person som figurerar i en profilerad fråga i tidningen och i en bok, som den Patrik Sjöberg själv kommit ut med, brukar erbjudas möjlighet att uttala sig. Det är inget konstigt, särskilt som spekulationerna redan tagit fart kring hennes roll och brist på ingripande.

Jag tycker det vore för jävla sorgligt om dessa "diskussioner" om moderskapet skulle utmynna (som här ovan!) i svordomar över en mor som nog gjorde sitt allra bästa, även om omdömet uppenbarligen sviktade när det gäller karlar. Ja, barnet omgivning har ett ansvar för att se hur landet ligger MEN inte ens Patrik Sjöberg själv som verkligen visste hur det låg till slog ju larm i vuxen ålder.

Fullt begripligt säger ni - ja, för vi har hans historia nu och tycker att det mesta går att förklara med ett barndomstrauma. När det gäller mammans uttalande i DN säger Sjöberg själv att det inte finns något att kommentera och att det, precis som hon skriver, finns nyanser som inte här helt svartvita i detta - något som han även skrivit i sin egen bok.

Malin sa...

Jamen visst sexuella övergrepp är ju en förutsättning för en framgångsrik idrottskärriär???

Wilda Mathilda sa...

Ja, Birgitta borde fanimej skämmas! Verkligen!

Det hon gjorde må kunna förklaras med psykologi och att hon säkert gjorde sitt bästa (som hon trodde) DÅ.
Men nu. Hon har skrivit orden i DN i nutid. Det är ju ett övergrepp som fortsätter! Det är inte alls ok på något sätt.
Hon försvarar ju indirekt övergeppen med att Patriks liv skulle ha blivit mediokert utan dem.
Nä, fy skäms på Birgitta!

Anna sa...

Instämmer!!!
Helt jävla slut i huvudet,
suck!

MonasUniversum sa...

Cruellis: det som gör mig förbannad, oavsett orsak, förmildrande omständligheter och jada jada jada, är de två sista meningarna. Det finns INGA förmildrande orsaker till ett sån jävla uttalande. Än mindre om hon dessutom menar vad hon säger!Puss

cruella sa...

Jag kan instämma i att uttrycket att livet skulle ha blivit mediokert utan Viljo och medaljerna var rätt illa valt - inte minst med tanke på alla vi som lever mediokra liv utan guldglans;-)

Jag tror möjligen inte att hon skulle skrivit så om inte Patrik själv delvis varit inne på samma linje. De glidande skalorna, payoff, kompensationer... Huga.