onsdag 1 december 2010

När man går över gränsen, både som kund och leverantör

Idag har jag gjort något oförlåtligt. Jag har gastat hål i huvudet på en stackars person som jobbar på Tele2:s så kallade kundservice.

Lyssna på det här:

Den 22 november faxar jag in nedan till Tele2. Detta gör jag hemifrån eftersom vi uppenbarligen inte har någon fax på vår nya arbetsplats. Klicka gärna på bilden och läs.



Okey, då ska vi se om det är jag som är otydlig här: talar jag månne om att jag inte har utflyttarnumret? (gamla hyresgästens telenr) Talar jag månne om att det inte borde bli några problem eftersom de ombesörjt en telefonflytt veckan innan? Talar jag månne om att om några frågor föreligger så går det bra att maila mig?

Idag landar det här på mitt bord och med tanke på min pågående fight med DHL så var jag redan laddad från tårna.


Jag kan säga att jag sällan blivit så inihelvetesJÄVLAförbannad. Nu är ni så goda och klickar på bilden:
Så jag ringer och söker Maria Rohdin, som det självklart inte går att få tag på. Så är det nämligen alltid. Ni kan ju bortse från min gröna kommentar, jag har en tendens att klottra när jag pratar i telefon.

Hur som helst så får jag prata med en tjej och jag börjar med att fråga om jag kan få tala med någon som är läskunnig. Gärna någon med studieskulder också. Hon fattar givetvis inte vad jag säger. Jag ifrågasätter varför jag fått ovan brev. Hon påstår med bestämdhet att de omöjligt kan hjälpa oss om jag inte frambringar förre hyresgästens telefonnummer. När hon för tredje gången säger samma sak blir jag riktigt förbannad och tappar all heder och moral: "Men för helvete människa, lyssna på vad jag säger: NI HAR JU FÖR FAN KOPPLAT IN ETT NUMMER HÄR REDAN, OCH JAG TALADE OM REDAN DÅ ATT HYRESVÄRDEN INTE HAR NÅGRA UPPGIFTER DÅ DE KÖPTE HUSET FÖR ETT PAR ÅR SEN OCH LOKALEN HAR STÅTT TOM!

Hon ber mig självklart att sluta att skrika. Vilket jag gör. Om än motvilligt. Sen kommer nästa grej, efter att hon bett mig vänta lite.

Hon återkommer och läser upp ett fax från mig. Där jag ber dem flytta ett nummer. Alltså det nummer det redan har flyttat den 19 november. Det fax som de då hävdade att de aldrig hade fått. Ni som inte var med förra vändan för ett par veckor sen fattar ingenting, men skit idet. Plötsligt så har dom det fax jag levde djävulen om förra gången. Så jag tar i från tårna igen. Och talar om att det är för fan inte det faxet jag pratar om. Då kläcker hon ur sig att det inte finns någon flyttanmälan från mig. Alltså att det inte finns nåt ärende.

Läs nu den första meningen i deras brev: ...."tack för ert kundbrev.."

Då ploppade ögonen ur skallen på mig eftersom jag fullkomligt exploderade.

"Alltså, ska jag signalera med bongotrummor, eller vilket jävla språk ska jag kommunicera på för att ni ska FATTA?!
H U R kan ni skicka mig detta brev när du nu sitter att det inte finns nåt ärende?"

"Jamen jag kan lägga upp ett ärende av det här oc..."

"Lägg av nu för fan, jag vet ju att då blir det tre NYA vänteveckor. Det ska räknas från det datum jag faxade in, och inte nåt annat. Sen ska jag blogga. Och sen ska jag ringa nån chef för nu får det fanimej vara nog!"

Sen var jag skitmogen och slängde på luren i örat på henne.

Och ringde Jupp, en av mina bloggkompisar, som jobbar på Tele2 och som vet vilka man ska prata med. Jag får tips om två personer. Jag mailar båda två.

Ingen av dem har svarat.

Tele2 kan också fara åt helvete.

Och jaaaaaaa, jag vet att jag gick för långt och var omogen, så skit nu i att påpeka det.

Uppdaterat: Herregud vilken ångest jag har idag över mitt beteende igår. Stackars tjej. Well, även solen har sina fläckar. Dock är de jävligt små.

32 kommentarer:

Smultronblomman sa...

Oj då!! Ta det piano, hjärtat! Tänk på blodtrycket! Måste man vara totalt avprogrammerad och inte har något eget initiativ för att jobba på DHL och Tele2? Då vet jag de perfekta kandidaterna för jobb där. Några av mina f d arbetskamrater skulle defenitivt platsa där.
Men för h-te hur fungerar det på Tele2 egentligen??? Bara ut med åsikterna och berätta! Inget är så illa som dålig publicitet.

Anonym sa...

Oj då helvete,nu har du eldat upp mig också...DHL och Tele2...vilka jävla skitföretag..

Pernilla sa...

Ju större, ju värre. Bra jobbat Mona! Och jag tycker att du har rätt i att vara omogen. De är ju ännu värre, de är inte professionella någonstans. Kram!

Åsa sa...

haha, har ringt och skällt på tele2(comviq idag jag med) tänkte ta comhem imorrn bitti... sist fick jag ner räkningen med 400... tänkte satsa på någon liknande sumam denna gången... ;)

Fräsigt sa...

Gick för långt? Du gick för kort...på dom jävlarna bara. Jag HAAAAAAAAATAR att vara den lilla människan. VI hade en härva med Telia och något annat telefonbolag för något år sedan. Dom fakturerade oss en anslutningsavgift fastän ingen kunde ansluta oss för det saknades en grej. Den grejen tog det sju veckor att få fram...för att det var någon annans uppgift. Jag uppfattar dig som lugn mot vad jag var då. Hade någon av dom usla jävlarna som jag harvat med i det ärendet - kommit då - då hade jag ätit upp deras huvud och petat tänderna med revbenen. DET SUGER.//Ellen

Anonym sa...

Alltså Mona, du får mig att seriöst fundera på att INTE flytta hem till Sverige vid pensioneringen som planerat. Detta låter som Italien, fast där är det åtminstone hyfsat varmt! Vad fasen har hänt med Sverige?

/Liz i Lux

Sus sa...

Du, kan du ringa 3 åt mig? allra helst butiken i Gävle?
du får skrika hur mycket du vill.

Fröken Finemang sa...

alltså. Du vet att du inte nån stans behöver bekymra dig över igår va? Att 1. hon i kundtjänst förmodligen blev lite tilltryckt *ehe* men det passerar. Hon VET att du har rätt..
Och ditt beteende, är fullkomligt befogat.

/FLickan som sitter i Kundtjänst på FK (fast inte privatsidan iaf så hey, har du bekymmer med personal och FK, ring mig så gör jag dejag kan vilket iofs är jävligt lite, men man kan alltid trycka på förbannat mycket..;))

Anonym sa...

Så skönt att höra. Jag har dem som leverantör och även som storkund fungerar deras kundtjänst sk*tdåligt. Hoppas du får svar på dina mail till de tipsade namnen.

maria sa...

Du är en förebild Mona.

Vivi sa...

Vet att du har tight med tid men gör som med DHL. Kontakta en konkurrent och kolla vad de kan erbjuda och så har du alla dina siffror när du får tag i cheferna.

Eftersom ni är ett företag bör ni ha ett företagsavtal och har ni många nummer så bör ni även kunna få lite annan service än en vanlig kund.

Ge dig inte!

NinaPX sa...

Jag tycker det är absolut charmigast att de påstår att de försökt kontakta dig via telefon....förmodligen på de nummer de inte lyckats flytta över! Hur tänkte de då? Gud vad jag är glad att jag inte jobbar på Tele 2 (eller DHL för den delen...) Andas tjejen. Både in och ut!

Hurryville sa...

I feel ya! Hit 'em hard!

Anonym sa...

Heja Mona! På dem bara!!!!

Anonym sa...

Hej Mona,

Jag har mejlat dig igår kväll angående ditt mejl på båda angivna mejladresserna och ser nu att du inte mottagit dessa. Har nu mejlat om samma mejl till dig igen.

Med vänliga hälsningar

Michaela Lindell, Tele2.

michaela.lindell@tele2.com

Anna sa...

En numera tjänstledig kollega skulle flytta över sitt jobbnummer till ett privat abonnemang, hon skickade in alla papper i april. Jag fick sedan ringa och fråga Tele2 varje månad när fakturan kom och fråga varför hennes nummer fortfarande stod med på vår faktura. Deras fantastiska svar var att det hamnat mellan privat- och företagsavdelningen, men de skulle självklart lösa det omgående. Vilket de naturligtvis inte gjorde. I slutet av oktober, när hennes nr fortfarande fakturerades företaget, skrev jag att jag hädanefter skulle fakturera dem för den tid jag var tvungen att lägga ner på vidarefakturering osv. Då löste de det på 3 dagar. Jag rekommenderar att du gör det samma. Mejla tele2avtalskund@tele2.se (jag antar att ni är avtalskunder) de är snabbare än deras 'vanliga' sk kundservice. Lycka till!!

Anna (igen) sa...

tele2avtalskund@tele2.COM ska det vara om jag råkade skriva .se i mitt förra inlägg.

Anonym sa...

Apropå skämmas, jag blev påkörd av en bilist, och skadad, när jag var ute och cyklade. Efter en tid och flera blanketter-skrivelser-läkarutlåtanden senare får jag besked om att min skada anses som lindrig (7 mån sjukskrivning och en hel del sjukgymnastik), ni kan ju bara ana hur min hjärna kokade av ilska och besvikelse, eftersom jag inte hade samma sätt att se på skadan. Jag anser att jag inte hade gjort något fel utan blev drabbad av detta, och det skulle vara värt 1000 kr i sveda o värk. Så jag ringde upp handläggaren på försäkringsbolaget och morrade fram "att han inte kunde kunde ha gjort saken värre om han hade åkt hem till mig med beskedet, spottat mig i ansiktet och släppt en fjärt och åkt iväg igen" Så här i efterhand var det väl inte så moget att säga så, men jag överklagade beslutet (trots att ingen jurist ens ville befatta sig med ärendet och vara mig behjälplig) och fick rätt! Visserligen 23 mån efter olyckan, och det kändes tusen gånger bättre än pengarna, som förvisso inte var fy skam efter den ekonomiska situation jag befann mig i efter olyckan, och alla problem. Men jag håller med dig om att det ska väl inte ta sådan tid, när man vet att man har rätt!

Butta

Maria sa...

Nu blir JAG förbannad!
Menar du på fullt allvar att man måste ha studieskulder för att vara värd att prata med??
Hoppas att det bara är ett uttryck som du slänger dig med och inte menar allvar med:)!

Jenny sa...

Way to go!!!

Ha inte dåligt samvete för det!! Skall inte skriva att det är typiskt svenskt, men det är ändå...vanligt... att folk inte vågar säga ifrån.

Nej, tjejen på golvet är inte ansvarig för felet egentligen, men HON får lön för att hantera kunderna och representera bolaget. Det ÄR hennes jobb och om hon inte klarar det så bör hon nog byta jobb (eller byta till ett företag som levererar det de skall eller har chefer man kan få tag på).

Det är som om du skulle få dåligt samvete för att du överöser din läkare med vad sjuk du är. BAra idiotiskt. Hennes jobb är att hantera dina klagomål.

Skärp dig! Du kan inte gå omkring och ha dåligt samvete för att du säger ifrån, det är bara korkat!

(Det vore en helt annan sak om du började skrika direkt för en småsak, men nu har du ju väntat en helt orimlig tid. Stå på dig, annars blir det bara värre!)

Anonym sa...

Tack Mona....en klockren beskrivning av mina förra chefer.....De behandlar sina anställda lika illa som sina kunder. Finns en anledning att jag slutade med omedelbar verkan...

Bonita sa...

Maria - jag har uppfattat att det Mona menade var detta: Hon vill prata med någon som kan läsa och har intelligens nog att förstå vad denna läser. Med tanke på att den som tagit emot Monas brev och skrivit svar till henne tycks sakna läskunnighet och/eller intelligens är frågan befogad. Tycker jag nog.

Anonym sa...

Samma sak hände mig fast hos Glocalnet. De måste använda sig av samma rekryteringsprocess när de leter medarbetare... Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete. Har du fått någon telefon än?? Nej, jag tänkte väl det....

Anonym sa...

Men herregud, ni i kommentarerna! NEJ, det är inte okej att skrika och skälla på kundservicemänniskor bara för att de får betalt för sitt jobb! Jag jobbade för just Tele2 förut och JA, de suger i vissa avseenden, men det är knappast något de "längst ner i kedjan" kan rå för. Är ni sådana människor som skäller på kassörskan på ICA när mjölken är slut också? Det ÄR INTE OKEJ att få folk att börja gråta bara för att ni inte ser dem utan pratar i telefon.. spara ilskan till cheferna som verkigen kan påverka istället!

Nu menar jag inte att du Mona skulle ha varit så elak mot tjejen att hon började gråta, men det har hänt att kunder varit så vidriga mot mig och mina f.d. kollegor att någon börjat gråta. Jag själv bröt ihop efter ett lite grövre dödshot än de "vanliga" dödshoten.

Agneta sa...

Hur kan ett företag sköta sig så illa?! Hur är det ens möjligt?! Jag förstår det verkligen inte....
Sååå bra att du bloggar om det! Bra och väldigt underhållande för oss som slipper ta i problembet.

Bonita sa...

Nej du har rätt "Anonym". Vi kundservicemänniskor har inte betalt för att ta skit från kunderna. Men de har absolut rätt att kräva att vi läser de brev de skriver och inte begär in uppgifter de redan lämnat in. Och de har rätt att kräva att inte få ta konsekvenserna av att vi kundservicemänniskor gör ett fel. Gör vi fel ska vi rätta till det och det på ett sätt som gör det bäst för kunden. Vi ska dessutom se till att det rättas till nu. Inte om tre veckor. Kanske. Nu.

Anonym sa...

Bonita, DET har du absolut rätt i! Självklart ska kunder få det de betalar för -vilket är fungerande tjänster, INTE rätten att skrika och skälla på de som inte ansvarar för problemet. Det är det jag menar med att de ska spara sitt skäll till cheferna, som faktiskt kan påverka, istället för en kundservicemänniska som sitter med en tidsgräns på 5.35 och inte får fatta några egna beslut överhuvudtaget :)

//samma anonyma som förut

MonasUniversum sa...

Hörrni, ni fattar att jag anser att man INTE beter sig som jag gjorde mot den här tjejen. Och det här med studieskulder är ett slarvigt men effektivt uttryck. Det ska man ta med en nypa salt, och det förstår ni också.

Men, Bonita har rätt. Och en annan sak. Tele2 har ett hemligt internt bedömningssystem om kunderna, som jag just fått reda på, och som jag förmodligen tänker blogga om. Ska bara komma på ett vettigt inlägg om det.

Bonita sa...

intern kundbedömningsystem??
Då fick jag nog goda betyg.

Jag hade varit ouppmärksam och satt plötsligt med två abonnemang med två årsbindningstid..jag skulle bara ha ett (låååång historia) Jag uttryckte besvikelse över säljaren, men förbannade min egen dumhet och slarv. När fakturan kom var den på hälften av det jag fått veta jag skulle vara tvungen att betala.


Hm? Verkar ju onekligen som det kommer bli intressant att läsa det du har att säga om det här.

Ann sa...

Du kan ju inte vara riktig. Skrika åt kundservicepersonal på det sättet? Det är inte direkt så att du får bättre hjälp av att du skriker på dem. Du verkar ha andra problem som gör att du överreagerar.

Andas, det kommer du må bättre av lilla vännen.

MonasUniversum sa...

Åh Ann, jag är jätteriktig. Som för första gången ever tappade kontrollen. Pga jag blivt sjukt felbehandlad ett antal gånger.

Förresten så hjälpte det ju. Dock tycker jag inte att mitt beteende är något jag rekommenderar och det var en engångshändelse.

För ingen är väl felfri...?

deeped sa...

*mohahaha* Ann kan inte vara sann...
Nej, självklart är det fel om idioter börjar dödshota kundservicepersonal. Men att ha rätten att som kund faktiskt bli arg när dylika uppträder som den här, begär uppgifter som antingen inte finns eller som de redan fått: well - det är fan inte mänskligt att inte bli det.