söndag 5 december 2010

Jamen då tar vi och firar. Avdelningen för Klagomål på Maken, nr 962

Jag bor i ett av Stockholms så kallade lyxområden. I ett jättehus. Vidare så är jag delägare i inte mindre än två grossistföretag inom heminredning. Plus en möbel- och inredningsbutik (för att inte tala om 9 videobutiker också). Så mina förutsättningar är rätt bra för att ha ett schysst hus. Om det inte vore för en liten detalj. Eller kanske två.

Vi köpte ett hus som behöver omfattande renovering. Mycket har vi redan gjort. Sådana där tråkiga saker som nytt tak, ny fasad, bergvärme och byggt ett helt nytt badrum.
Nu har vi "bara" dränering, renovering av badrum nr 2 och totalrenovering av köket kvar. Plus hela källaren. Billiga grejer. Mellan dessa så skall ett och ett annat rum tapetseras och göras om.

Så här i efterhand så skulle vi givetvis lagt till ett par tre miljoner för ett topprenoverat hus i stället. Det hade varit en bra mycket smartare lösning. Och huset hade haft en mindre grinig husfru.

Men nä. Maken, som inte riktigt har koll på vad som är fram och bak på en hammare...ja, jag överdriver lite (Men inte mycket.) ÄLSKAR att riva. Faktum är att jag är helt övertygad om att han föredrar det framför att ligga. Plus det faktum att han är lite "amen hur svårt kan det vara liksom". Positiv inställning, men även om man är en stjärna på försäljning och marknadsstrategi, så är det sällan man samtidigt är en stjärna på hantverk.

Idag är det den 5 december. Förra året på denna dag så satt vi och åt frukost. Jag kom med förslaget att vi kanske skulle ta och ge oss på nåt mindre renoveringsbart i huset.  Som typ hallen. För att göra något tillsammans. Tänkte att det var lagom för oss två och HUR kan man misslyckas liksom. Förslaget föll i god jord och jag påtalade då vikten av att vi först skulle sätta oss ned och skriva ned vad vi ville göra och exakt hur allt skulle utföras. Nemas problems. Vi var rörande ense.

Sen satte jag mig i bilen och drog till CityGross. När jag kommer hem en timme senare så står maken med jobbarbyxorna på och en kofot i handen. Man kan säga att han glömde det där sista vi kom överens om. Jag fick en smärre hjärnblödning men tänkte att okey, nu hade jag i alla fall fått igång honom.

Trodde jag ja.

Idag är det som sagt ett år sen.

Detta är halva hallen. Här har han även rivit en vägg som täckte hela höger sida om trappan. Titta gärna lite extra på taket. Först kofot för att slita ned träplankorna och sen hacka sig lite med hammare för att se ifall taket under var fint. Hackeli hack. Det var det inte...

Maken blev lite nyfiken på vad det var för golv under det fula trägolvet och fixade lite med kofoten. Ser man på. Ett trägolv. Som inte går att använda eftersom det är skarvat på fel ställe.

Jag fick tokspel i våras och målade den ena delen av vår trappa. Den äckligt fula bilhandlarpanelen i brunt har blivit vit. Jag väntar på att "nån" ska komma och fixa väggen ovanför panelen. Och taket. Som är en egen historia.

En del av er har sett det här förut. Notera taket. För 5 år sen fick maken för sig att det "bergis är högt i taket ovanför innertaket". Fram med kompisen kofoten. Riva sig lite. Taket var förvisso högre men det var en massa andra konstigheter där, så det är tydligen inte helt enkelt att fixa det. Som sagt, FEM år sen.

Och då kan man ju undra varför jag står ut. Det gör jag inte. Men istället för att anlita hantverkare så har vi lagt pengarna på att köpa nya företag. För att på sikt få en bra tillvaro. Jag höll ju nästan på att få hallen fixad för att par månader sen. Av en skunkluktande hantverkare, men maken glömde att ringa tillbaka och konfirmera datumet, så snubben fick ett annat större jobb. Och nu börjar jag få nog. Det har gått så långt att jag inte gärna tar hem folk.

Så mitt nyårslöfte till mig själv blir att halljäveln ska vara klar absolut senast 31/8 2011.

Med eller utan maken. Helst utan, för då går det undan.

Nu ska jag tända 1-års ljuset i tårtan och kräkas lite.

27 kommentarer:

Smultronblomman sa...

JAg sitter i samma båt som du, men lyckligtvis ser det inte lika illa ut här. Vi påbörjade tapetsering i vardagsrummet. Vi började med att behandla den gamla strukturtapeten med ånga och pillade ner den. Sedan tapetserades den tratiotionella fondväggen. I mitt fall i blått. Sedan skulle resten tapetseras, men av någon anledning blev det en våd vid dörren till altanen och inget mer. Det är fyra år sedan. Mannen lovade att det skulle vara klart före 31 december 2009. Men icke. Dessutom köptes samtidigt tapeter till köket som också ligger. Jag säger att när den dagen kommer att de ska upp är rullarna helt förtorkade och när vi ska rulla ut spricker tapeterna i remsor lika långa som omkretsen på rullen. Nytt kök kan jag bara fetglömma. :(

Sus sa...

Arga snickaren? Ska jag anmäla er?

Järnis sa...

Du har inte funderat på att kontakta Äntligen hemma eller arga snickaren?

JUST ME sa...

Jag hade tagit tag i det och fixat det själv...fast jag har tummen mitt i handen. Hade aldrig stått ut. Plågas av vår hall som är under renovering nu och det har bara gått nån månad.

MonasUniversum sa...

Smultron: OM jag bara hade tid, OM jag bara hade kunskapen, så skulle jag fixa rubbet själv! Och jag gissar att detsamma gäller för dig!

Sus: Du, jag skickade in bilder för länge sen, men inte ens han ville komma..

Järnis: Som sagt, jag har mailat ALLA dom där programmen. Ingen har nappat..

JUST ME: Mmm, I wish I could. Fixa det själv alltså. Och du, även om det bara har gått en månad så lär du vänja dig. Tro mig.

Åsa C sa...

Jag förstår inte hur du står ut. Själv hade jag anlitat en hantverkare för flera år sedan. Jag tål inte att vistas i renoveringfasen i mer än ett par månader.

Dubbelörn sa...

Har skickat tips om "Hemmahosreportage" i lyxhooden till Drömhem&Trädgård, Lantliv, AlltiHemmet o Sköna Hem! *basattduvet*

*gapskrattar*

Pusssss

Madde sa...

Men har du inte hört talas om "Arga Snickaren" som går på TV?

Han skulle garanterat äääälska erat hem och din händige karl ;-)

MonasUniversum sa...

Näpp, Arge Snickaren nappade inte heller..

ÅsaC: du kan få låna min man en vecka, så kommer du förstå varför jag inte har gjort något.

Dubbelbajsörnen: Skitkul hörru du. Pusspuss

Ingegerd sa...

Ojdå, det låter som ett fall för "Arga Snickaren"....

Smultronblomman sa...

Jag har två alternativ. Det ena är att anlita hantverkare och det känns sopm det mest troliga. Det andra är att packa lilla väskan och dra. För det kommer aldrig att bli något nytt kök, några tapeter i kök eller vardagsrum. Jag ska lägga en avsevärd summa på min "grej" i januari, som du vet, Mona och vill inte skinna mig helt. Hantverkare får väl vänta. *suck*

Anonym sa...

Och du är helt säker på att vi inte är gifta ..med samma person ?

Eller så är de tvillingar !

Chatrine sa...

På tal om hantverkare. Vi har jagat en bra smed jääättelänge och tyvärr inget napp. Sugen på att dela med dig av er? Hemsida? Mail?

Pleeeease... :-)

Nästan så jag kan tänka mig att låna ut min man som tack för hjälpen för att ha kurs med din så får du lika bra liv som jag. Att aldrig behöva ha en diskussion om städning, renovering eller tvätt gör livet gött att leva.

MonasUniversum sa...

fruhatt: helt säker är jag dock inte...för han är borta rätt mycket..

Smultron: Jag lutar åt att anlita hantverkaren myself.

Chatrine: maila mig: mona@hemslojdsprodukter.se....så byter vi man ett tag!

Helena m. 4 sa...

Jag tycker att vi alla bloggläsare gör gemensam sak och anmäler Mona & man... Snacka om tryck !
Ni borde ju vara optimala med tanke på både renoveringsbehov samt "kommunikationsproblem"...

MonasUniversum sa...

Helena m 4: Ja tack, kan ni vara så snälla och göra det!

Dubbelörn sa...

Älskar dig också min goaste BajsMona... :)

Chrissan sa...

Och jag skattar mig lycklig över att vara gict med en snickarre som tapetserar, fixar och målar det jag ber honom om. :)

MonasUniversum sa...

Chrissan: du ska slicka marken han går på. 365 dagar om året.

GudinnanT sa...

Jag är smartare än dig *lipar*

Jag VET att jag skulle leva i ett likadant kaos som du MEN jag sa stopp till att köpa hus ihop med sambon för jag bara visste att han skulle börja med tio saker och aldrig göra färdigt nåt så vi hyr vårat radhus...

Här får han inte greja det är ren och skär LYCKA!

MEN vi ska ta hand om trädgården själva...där får han fritt spelrum för sina ideer...

Nu på vintern är jag nöjd för snön döljer hans fint handgrävda rabatter...a 30 X 20 cm lite här och där längst stengången...å där i har han planterat olika blommor...höga såna som inte får stöd och välter och det ser bara taskigt ut...och så i det blandar han va som helst..ingen större tanke bakom allså...och på baksidan skulle vi ha en liten köksträdgård...jo där finns det gräslök och salvia och solrosor och diverse blommor han petat ner bland krydd växterna...ingen sans eller vett där allså...

Men till saken hör ju det att min syster är utbildad inom trädgårdsskötsel och är väldigt dukig på färg och form så skäms som fan varje gång hon kommer förbi bara på vintern jag slipper skämmas...

Anonym sa...

Nämen, vad faan, har ni inte kommit längre?!! Jag satt i bilen på väg upp till Sundsvall förra året när han började riva och tänkte just hur spännande det skulle bli att se resultatet. Jag får visst vänta lite till. ;)
Arga snickaren - kan det vara något kanske?

MonasUniversum sa...

Gudinnan T: Du bruden, ALLA är smartare än jag!

Livet innan Liten: JAMENJUSTJÄVLAPRECIS! Ett år sen!

Raggoparden sa...

Hakade upp mej på meningn e"för att på sikt få en bra tillvaro".
Det är ju trevligt tänt, men OM ni nu får den där tillvaron om tio år så har du hunnit få högt blodtryck på röran många gånger fram t dess..
Och om det kommer något i vägen för den där bra tillvaron, som en isfläck eller en tumör eller en bil eller nåt annat trist, så kommer du att ångra att du inte använde lite av företagsköpspengarna till att göra klart hallen...

MonasUniversum sa...

Raggoparden: ..och det är just precis där jag befinner mig mentalt just nu=)

Julia sa...

och så är det bra att det inte ligger vatten mellan Bauhaus och hallen.
Det hade jag inte tänkt på när jag byggde hus på en ö.
Skulle du vara i behov av en transporthelikopter är det bara att ringa.
Estland har Europas snabbaste hantverkare, men inga rörmokare i Stockholmssområdet.
Har du en bra sådan för mig?
Utomordentligt tacksam: j.

Filippa sa...

Bra rörmokare? Det har jag. Maila så får du namn å nr. Filippa.b@bredband.net

Karina sa...

Ska vi se vems hall som blir färdig först eller ??

Kram igen