söndag 12 december 2010

Jamen jag glömde ju att berätta...om Tele2

I morgon måndag så kommer de och ska koppla in våra telefoner. Det tog en vecka i stället för tre och det tackar jag Michaela för.

Men det var inte det jag skulle berätta. Vet ni, som är företagskunder, att Tele2 har ett hemligt kodsystem på alla kunder. Ett så kallat CRM-system: customer, relationship, management.

Det är en kod som sätts på varje kund utefter hur de tycker att kunden ska behandlas. Med silkesvantar eller "skit i vilket". Det finns tre typer: förändra, utveckla och skydda-kund och kommunikatören, den som svarar alltså, måste alltid gå in på kundbilden och kolla vad det är för typ av kund han/hon pratar med. Det här är strict confidential och Tele2 är extremt noga med att detta inte ska läcka ut till oss kunder.

Hehe. 30 000 bloggläsare senare and it´s out. Up your´s liksom.

DHL? Well, låt oss säga att jag i morgon skriver på avtalet med Tomas på Schenker.

12 kommentarer:

Ela sa...

Oj, oj, oj - det här delar jag gärna med mig på min blogg också. Företag som missköter sig - de hänger vi mer än gärna ut!

Tautolog sa...

Vet du vilket du är? Skulle tro att Telia gör exakt samma sak... vore intressant att se om uppgifterna ligger kvar efter det att man har sagt upp det hela - och sen kanske ett decennium senare tar upp kontakten av minnesbrist.

Freedomtravel sa...

Haha, undrar vad vi är för storts kund?
Vi har precis bytt till Tele2 och överraskats av att vi inte har täckning... hemma. Om vi bor mitt i nån öde skog norr om Pajala? Nix pix, vi bor på tunnelbanenätet, i Stockholms län. Nu säger de "vi garanterar bara täckning utomhus". Så nu får vännerna mejla om de vill kommunicera...

Martina sa...

De har även CRM-system även för privatkunder. De loggar alla samtal.

Tele2: "Ser att du ringde tidigare idag".

Jag: "Ja, för att jag inte fick något svar från din kollega och jag tänkte att om jag är riktigt trevlig mot dig så kanske jag får ett svar"

Tyst i luren.

Jag: "Hallå?"

Undrar varför de inte kollar bloggar/twitter etc.

LarsPson sa...

Tack för all DHL information, ska aldrig använda dem om jag behöver skicka ett paket express alltså. :-)

Och tyvärr har vi i mitt företag också Tele2 företagsab, tillhör nog kategorien "icke prioriterad kund", men inte behöver det vara idioter man pratar med i kundtjänst för det eller?

Järnis sa...

Och vilken typ är du?

Anonym sa...

Men Darling. Detta är ju inget nytt. Så har ju de allra flesta större företag som har kundrelationer att ta hand om. Det finns tom. företag som enbart livnär sig på att utveckla CRM-matrixer till ANDRA företag.

Och vart på skalan man hamnar har inget med hur "trevlig eller otrevlig" du är som kund, eller i vilken sorts byggnad du bor. (Nä, man kan inte garanteras täckning inomhus om man bor i ett skyddsrum, oavsett om det är på tunnelbanenätet i storStockholm, eller så. Just saying.) Det handlar enbart om hur många abonnemang du har och hur länge du varit kund. Häpp.

Anonym sa...

jag började läsa din blogg för ett par veckor sedan- till min stora glädje. Och just nu är jag så glad över att jag bytte mitt jobb på DHL mot ett på Schenker:-)// Abbe

Anonym sa...

Hej Mona,

Tele2 använder inte det kodsystem av företagskunder som ni beskriver.
Tvärtom strävar vi efter att ge varje enskild kund god service. Det stämmer dock att vi använder ett s.k. CRM (Customer Relationship
Management)/kundhanteringssystem för att förenkla och hantera
kundserviceärenden.

Med vänliga hälsningar

Michaela Lindell, Tele2

michaela.lindell@tele2.com

Stina sa...

Oj, hoppla Mona. Det verkar som att Tele2 har uppmärksammat din blogg. Då kanske de också kan uppmärksamma alla kommentarer med dåliga omdömen från andra kunder, inte bara dig.

Enträget jävelskap lönar sig!

MonasUniversum sa...

Michaela: jag har 4 mail från fd anställda och fortfarande anställda som säger samma sak. Och lite till..

Anonym sa...

Öh. CRM-system har ingenting att göra med vad företaget tycker om dig, utan det är enbart för att hålla koll på hur kunden mår och att ha en backlogg på hur ofta kunden har haft problem och med VAD.

Sedan om just Tele 2 sätter rating på sina företagskunder vet jag inte, men det får ju stå för dig.