fredag 21 november 2008

Talibanen och kondoleanser

Ett liv har totalraserats för en vän. Jag berättar för talibanen, som genast tycker synd om den bortgångne. Jag förklarar att det nog inte är synd om honom, att det är mer synd om sambo och son.

Talibanen vill ringa. Jag säger att det inte passar så bra just nu, men att hon kan maila.

Så på helt egen hand formulerar hon detta. Utan att fråga mig en endast gång. Och hon är fortfarande bara 5 år.

Hej XXXX
Det är XXXXXXXX.
Jag tyker det är väldit sorjlit att XXXX har dött.
Jag kan trösta dig.
Puss och kram
XXXXXXXX


Och tack för era kommentarer. Ikväll eller i morgon, så är jag på banan igen. Ibland är det bra att bara stänga och låsa dörren i huvudet.

23 kommentarer:

Isabelle sa...

Hon är ju bara för söt.
Bättre tröst kan inte er kompis få.
Kram till dig!

Anonym sa...

Man frågar sig gång på gång, vart får de allt från??? Hon har absolut levt ett långt och innehållsrikt liv tidigare.

Själv var jag nog kopparstaty i mitt tidigare liv - iallafall kan man tro det om man lägger ihop mina färdigheter som inte är upplärda under denna livstid. :-)

Anonym sa...

Hon är så underbar och har ett lika stort hjärta som sin mor.

kram

Anonym sa...

Vilket stort varmt hjärta din lilla fina tjej har! Jag blir rörd. Önskar dig allt gott mitt i eländet. Kram

Laila sa...

Så gullig hon är!
Det är skönt att du låter henne i alla fall höra av sig.
Diom orden kommer i alla fall trösta dom anhöriga. Hellre det än bara tystnad...

Anonym sa...

Men ååå så fin hon är! Det kommer att värma mottagaren otroligt mycket!
Kram till er.
Ewa

Diverselådan! sa...

Hon är allt bra go', lilla Talibanen!
Kram!

Cicki sa...

Det var det gulligaste jag sett på länge. Hon är klokare än många vuxna är i en sådan här situation. Hon är helt underbar din lilla Taliban, på många sätt och vis.

Anonym sa...

Åh, jag gråter nästan. Vad fin hon är, din dotter.

Kramar till er.

Monica sa...

nämen jag har inga ord hon är underbar! men det är klart med den mamma hon har kan det inte bli annat än bra!!

Majsanochmalla sa...

Men... Barn är bara underbara... Så enkelt, så okompliserat och så direkt...

Härlig hon är er prinsessa!

Pok

Mallaförstårattdetärtufftbralla

Anonym sa...

Vilken underbar dotter du har! Kramar till er båda!

Dubbelörn sa...

Men det är precis det här enkla man vill höra när man mist någon. Det där enkla, att jag bryr mig, är med dig i sorgen o finns här om du behöver någon som lyssnar.

Precis så här enkelt är det Mona. Barn har ett underbart sätt att se på saker som är så befrinade för oss vuxna.

När vi miste vår son så träffade vi på bekanta på stan som vi inte sett på flera år. de säger till sonen "Var är din lillebror? För visst har du en lillebror?"

SOnen svarade rakt o pang på "Lillebror är död o finns inte här längre. Han är en ängel i himmeln."

Du skulle ha sett personens min, men för mig var det så underbart befriande. Jag svarade precis som han "Ja, vår lillebror finn tyvärr inte med oss längre. Han är precis som K säger en ängel numera"

Så låt Talibanen beklaga sin sorg... ;)

Har mist två av mina äldsta vänner under det senaste året. Det är jobbigt...

Stor varm kram till dig

Anonym sa...

Jag önskar att man kunde behålla barnens ekelhelt när det kommer till kriser och sorg i samband med dödsfall. Men som vuxen har man ju så mycket mer att relatera till.
Mitt i allt så hoppas jag att en ljusglimt kryper in till er och sakta men säkert sprider sig.
Styrkekramar.

Anonym sa...

Vad go' hon är. Kan tänka mig att det värmer för dem, rakt enkelt och mycket ärligt!

annannadesign sa...

Imponerande hur man kan visa en sådan empati som 5-åring!
Kram!

Anonym sa...

Vi killar suger sten på sådant...

Talibanen verkar ha fattat hur man skall göra.

Anonym sa...

Håller med alla andra. Det är en mycket speciell, fantastisk liten tjej ni har. Ledsen för allas er skull. Sköt om er, du speciellt!
kram, kram
LiSe

Ulrika sa...

Men hur sött är inte det? Nu sitter jag här med tårar i ögonen och klump i halsen. Hon är något alldeles extra, din taliban.

Anonym sa...

Svar: Klart du kommer att få VIP treatment! I´ll do anything for you!!! ;-)

Josefine sa...

Jag brukar titta in här mellan varven. Du får mig att le när vardagen är svår. Mitt internet är tråkigt utan dig. Jag är ofta, ännu mera nu imponerad av talibanen. Tack för att du delar med dig trots att det är svårt. Kram j

MonasUniversum sa...

Tack Josefine, vilken komplimang. Och tack alla ni andra.

Herr o fru Lundin sa...

Sådan mor - sådan dotter.....kram på dig!