fredag 30 juli 2010

Kundservice och surkärringar

Jag var ute och shoppade lite idag. När jag ska betala i en av butikerna så kan jag inte hålla mig:

"Du trivs inte så bra här va?

"Va?

"Ja, du trivs inte så bra här va, eftersom du varken tittar mig i ögonen eller ler. Eller åtminstone säger "hej". Bara ett stoneface."

Människan säger inget. Ser bara jävligt sur ut.

"För det finns inget tråkigare än att handla av en pay-check-pick-up-er"

"Vad menar du?" Lagom störigt.

"En sån som bara jobbar för att få lön men avskyr arbetsuppgifterna. Det kanske vore bättre om du var på lagret för man får ju ingen större lust att handla här fler gånger, hejhej."

Mmm, jag kanske ska ha mens eller nåt, men jag blir fan tokig på folk som inte engagerar sig. Och givetjävlavis kan man ha en dålig dag, men då ber man en kollega ta kassan så kan man prya på lagret den dagen.

Och värst är alla snorungar som sitter bakom kassadisken, tuggar tuggummi och messar. Och man ba: "ehh, ursäkta, tror du att du har tid att hjälpa mig, du ser lite upptagen ut? "

Japp. Jag har varit en riktig surkärring idag.

29 kommentarer:

Monica sa...

hahaha en sånn har jag råkat ut för flera gånger, en gång var i kista , och vi började bråka, hon skällde som fan på mig , bara för att jag fråga satte att du trivs inte här va? herregud va jag skratta sen

Jupp sa...

Men Mona. Tänk om alla på bygget "har en dålig dag" och vill såsa på lagret? Vad säger chefen om det?

Trodde att arbetsuppgifterna var ganska satta i sten, dessvärre.

L8Larsson sa...

Du har absolut rätt. Bra att säga det och inte som jag - bara gå där ifrån och aldrig handla där mer...

Lilla jag sa...

Det är sådant jag skulle vilja säga men inte vågar =) jobbar man med service har man inte en dålig dag utåt. Man drar på sig sin professionella attityd och går ut och jobbar.

hanna sa...

Väl rutet!! Bra gjort, surkärringar bör höra att de är det så att de kan ändra inställning! Själv är jag brevbärare och på mitt sommardistrikt är de nog inte så vana vid en trevlig brevbärare för varenda gång jag ropar ett glatt hej eller vinkar på folk ser de alldeles chockade ut. Är man i ett serviceyrke måste man vara trevlig, annars har man inget där att göra! :)

Chrissan sa...

Haha! Har tänkt tanken att göra det samma...men inte vågat.
Var är servicekänslan liksom???

Kristina af Knusselbo sa...

Åh, precis en sån där grej som man skulle vilja VÅGA säga!

Malde sa...

Du är lika häftig som min Älskade Mormor! Hon som en gång ville "prata med huvudet och inte arslet" när min morbror hade problem med försäkringsbolaget :-D

Du är bara för underbar :-)

Det är så skönt att jobba med proffs som jag gör just nu. Att med samma engagemang och glädje svara på samma fråga för hundrasjuttiotolfte gången samma dag. Receptionschefen i ett nötskal!
:-)

Lennart Pettersson sa...

Det där är min stil! På dom bara Har man ett serviceyrke ska man fan i mig leva upp till det!

Amy sa...

Hahahaha, vad cool du är!! Inte många som skulle våga (eller vilja) göra så!
Rätt gjort!

Pernilla sa...

Instämmer - you rock! Och jag håller med vem som nu sa att om man med jobbar med service så klistrar man på sig det fejset oavsett vilken dag man har. det hör till jobbet och fixar man det inte får man byta. Kan man inte byta får man bita ihop. Och vissa dagar går det visst att byta arbetsuppgifter eller kanske få ta en liten rast. Om chefen är lite okej. Jag har jobbat med service i väldigt många år och en dag lackade jag ut rejält på en kärringjävel (för se det kan man också göra) och hanterade det inte så proffsigt. Gick till bossen och sa att jag inte ska sitta i kassan just nu och så fick jag ta en liten rast. Skärpte mig sedan. :)

De flesta yrken är väl sådana att man faktiskt får bita ihop lite, det hör till.

Mimmi (Mrs Lee) sa...

Tycker ofta det är så att de tycker att man kommer och stör. Värst är ändå när de pratar med sin kollega om vad de gjorde/ska göra i helgen, samtidigt som de betjänar mig.
Själv jobbar jag i butik och visst, det är inte alltid man själv är på topp. Men då får man ge fan i att visa det för kunden och gå och muttra på lagret eller något efteråt istället.

Vaknan sa...

Hahahaaa... Ja, du gjorde helt rätt! Så gjorde jag också en gång. Frågade om hon hade en dålig dag. Hon bara stirrade på mig en stund utan att säga ett ord och sen sa jag att hon kanske inte skulle visa det så tydligt i så fall, det skrämmer bort kunderna...
Hon svarar med en motfråga: Va, har jag varit otrevlig mot dig då - ellerrrr? Nä, sa jag lugnt, men NU var du det... Och jävlar vad sur hon blev...
Grejen var att hon var fruktansvärt snäv mot min kompis som beställde en kopp choklad och smällde med porslinet i brickan så det ekade... Stressad antagligen, men fattar inte varför. Vi var dom enda gästerna i kassakön och knappt några sittande gäster heller. Surkärring! På dom bara

Katarina sa...

Jag var inte lika modig som du att jag sa det till tjejen som arbetade där men väl till min kompis. I går var vi i Gallerian och kompisen beställde en youghurtglass.

Tjejen som arbetade där tittade inte på min kompis, ställde inga frågor och gjorde inget försök till merförsäljning utan fixade till glassen så snabbt hon kunde och ville ha betalt så att min kompis själv fick säga efter att hon redan ställt fram glassen att hon faktiskt ville ha strössel på.

Sedan bevisade hon ytterligare min tes genom att inte uppmärksamma att hon fått en 500-sedel utan gav växel tillbaka på 100.

Jag hade inte din utmärkta term pay-chek-pick-up-er utan kallar dem sömngångare. Det är inte det att de har en dålig dag för de kan ha hur trevligt som helst med sina arbetskompisar men de är helt ointresserade av sitt arbete och de kunder som kommer dit.

Har du något bra knep för att rensa ut den typen av människor när du anställer till era butiker?

Kaos-Anna sa...

No shit...

Anonym sa...

Äntligen!! Jag trodde jag var den enda som gjorde så!! Bra gjort, var stolt!!

Jenny sa...

Jag jobbar själv i butik. Vi är tre anställda. Förra året fanns bara jag att tillgå den dagen min farbror dog i cancer. Jag var inte så jävla munter på mitt jobb den dagen kan jag säga. Och att såsa på lagret finns bara inte, vi jobbar en åt gången. Men jag håller humöret uppe utåt. När jag grät över min farbror så lät jag mig göra det. Om någon undrade så fick de väl fråga. Men herrejävlar vad jag får lust att strypa vissa kunder ibland. Om de skulle fråga mig då om jag inte trivdes på jobbet så skulle de få höra ett och annat. Kunden har alltid rätt utom när den är direkt otrevlig mot mig PERSONLIGEN. Tänk på det.

MonasUniversum sa...

Mrs Data: Men du, det är en jävla skillnad på att se ledsen ut och se jävligt sur ut. Det var en kärring i min ålder och eftersom jag har jobbat i exakt samma bransch som henne så känner jag typen utan och innan: en som har jobbat inom koncernen way too long. Alla människor har rätt till att må taskigt, men man får fan lov att anstränga sig. Och kan man inte det, då ska man inte ha med kunder att göra. Kärringen betedde sig dessutom illa mot en yngre kollega framför kunder. Sånt går fetbort.

Anna: Mm..ibland önskar man att man kunde trycka på deleateknappen..efteråt. Men eftersom man inte kan det så blir man på dåligt humör hela dagen.

Cornelia sa...

Haha. Fan! Jag måste börja våga.

Jenny sa...

Mona: Jo, jag förstod att de var mer bakom än vad som framkom i inlägget. Du jobbar liksom med personal så... Men jag tyckte många av kommentarerna var i stil med att man alltid måste stå bakom kassan med ett jädra clown-flin, och det går liksom inte alla dagar. Men man ska ALLTID ta hand om sin kund. Annars finns det andra jobb. Sen har jag varit med om att bli påhoppad med personliga kommentarer och då fräser jag tamigfan ifån. Har jobbat i butik för länge för att bara ta emot. Är lite för rädd om min mentala hälsa för att bara lapa i mig skiten. Färdig med det liksom.

MonasUniversum sa...

Mrs Data: Mmm, håller med. Man ska inte ta skit från någon. Oavsett på vilken sida av kassadisken man står. Eller över huvud taget..

Josephone sa...

Mrs Data: Jo du jag vet verkligen vad du menar. Jobbar själv i butik och i en butik där många kunder ofta inte har en aning om vad de ska ha. Sen blir de otrevliga när man själv inte förstår vad de menar... Så är det självklart inte alltid, men många gånger. Det finns många idioter till kunder, tyvärr, precis som det finns idioter till personal. Jag som själv jobbar i butik reagerar alltid på när jag stöter på personal som inte hälsar och är trevliga. Som tidigare nämnt, jobbar man inom service så får man vara trevlig och gå och muttra på lagret sen. Och otrevliga kunder borde också bättra på beteendet.

Josephine sa...

Ehem, Josephine skulle det vara ja.

Cecilia N sa...

"Kärringen betedde sig dessutom illa mot en yngre kollega framför kunder. Sånt går fetbort."

Var var det nånstans jag läste om en chef som fullständigt lackat u om ett svart skynke ...?

MonasUniversum sa...

Cecilia: Så sant. Å andra sidan så syntes inte kunden...Sen ska man veta att den här kärringen stod med kollegan vid kassadisken och det var 7-8 kunder i kön. En jävla skillnad! =))

MAMMAFIA sa...

Ah shit du är så jäkla roolig. Jag delade detta på FB. Hoppas ok!

Anonym sa...

Du kanske också får en sån fråga ibland? ;)

MonasUniversum sa...

FIA: inga problem!

Anonym: Aldrig. För de få gånger jag står bakom disk så är jag så inihelvete trevlig. För jag tycker att det är så jäkla kul.

Sofia - SofiaFj sa...

Du har helt rätt!!!! Fokus ska vara på kunden. Jag får tuppjuck av tuggummin och mobiltelefoner. Det kan de göra på rasterna!!!! (Från en som jobbar i butik och ser till att de i kassan inte tuggar tuggummin och har mobiler)