söndag 1 mars 2009

Hur man skaffar sig en hjärtinfarkt en söndagmorgon.

Klockan 07.58 står Christina utanför mitt köksfönster. Ute på ett mission.

Jag promenerar inte. För jag har bil.

Christina promenerar.

Och har bestämt sig för att förbarma sig över det lilla förortsfettot till vän.

Inför varje uppförsbacke är jag redo att lägga mig ned och dö. Jag är fullständigt övertygad om att en hjärtinfarkt är i antågande. Men hon släpar mig.

Och den lilla taniga spetan säger dessutom att hon är fullt beredd att bära mig runt. För runt ska jag. Har hon bestämt.

1 timme och 15 minuter senare är vi hemma vid huset igen, och hon är plötsligt borta.

Och jag fattar ingenting. Vad hände? Det enda spåren efter denna livsfarliga upplevelse är svetten och det fullkomligt rödflammiga fejset.

Det tog 20 minuter innan hjärtat lugnade ned sig.

Och jag är stentrött. Och förstår inte. Man ska ju bli pigg av promenader.

Har jag hört.

Maken upplyser mig då om att jag måste inse vilken enorm chock kroppen just utsatts för;

MOTION.

27 kommentarer:

Monica sa...

fan va duktig du är ska hon komma varje dag?

Anonym sa...

Men KLOCKAN ÅTTA??? God damn.

Pangbruden sa...

Huga.. mitt motto är hellre en cigg i handen än en fot i skogen..

MEN jag lever inte som jag lär.. Jag har med åren förvandlats från vinpimplande, rökande partybrutta till friluftslivsknarkande Pangbrud.

Hur gick DET till?

MonasUniversum sa...

Monica: I så fall så skulle jag bli snygg på nolltid! Nä, vi pratar söndagar. Nån måtta får det vara!!

Rosa: EXAKT! Fattaru! Fan, du skulle bo här; jösses vad snygga hon skulle göra oss!

Pangbruden: Kan jag få receptet tack. Nu!

Isabelle sa...

Shit, vilken rivstart. Skulle jag också behöva. Men aldrig i livet klockan åtta på morgonen.
Bra jobbat bruden!

Ps. Välkommen till nya bloggen

Anonym sa...

Va bra, då kan du unna dig något söndagsflottigt i dag som belöning! Kanoners!

Anonym sa...

Ladies. Man går tidigt som 17 på morgonen av två viktiga anledningar: Du bränner mest innan du har ätit (en kopp kaffe och ett halvt äpple innan men inte mer) på morgonen plus att man inte behöver möta så mycket folk (= man kan se ut hur man vill) och en sak till, det blir tre anledningar ... dagen är inte sabbad, promenaden är gjord när resten av familjen vaknar och alla kommer upp.
Thats why.
Jag går ALDRIG på promenader annan tid än på morgonen. Never.
Och älsklingsmona var superduktig! Och det var så himla mysigt, i solen utefter lyxkåkar och vatten!! Jag var så glad när jag åkte hem att jag köpte rosa tulpaner och ginst och påskliljor i kruka :D
Och sååå jobbigt var det inte för mona ska sägas. Vi pratade hela tiden HELA tiden. Och det är när man inte kan prata som man är riktigt ansträngd. Och prata gjorde hon den Monan :) Love u.

Anonym sa...

Bra jobbat Mona! Hela dagen kan du gotta dig i vetskapen om hur j-la duktig du var redan i morse!
Å nu är du en bit längre ifrån hjärtinfarkten! :)

Anonym sa...

Du fick den sortens hjärtinfarkt i morse... jag fick en annan.... kanske skriver om den senare.... måste lugna mig lite först! ;-)

Men vad duktig du var!!! Go, girl GO!

Anonym sa...

Bra gjort! Värst första gången, sen kommer det att gå som en dans :)

Anonym sa...

Recept på friluftslivsknark??

Börja med fältskytte, tävla varje helg.. Alla dina pengar och din tid kommer att gå åt till ammo, pistoler och startavgifter. Du kommer inte ha råd med varken mat, vin eller cigg..

Anonym sa...

Pangis: .. och det låter dessutom som ett utmärkt sätt att få ut uppdämda aggressioner på..... Kanske vore ngt för allas vår Måååna att testa.

Kör förbi Måååna nästa söndagmorgon vid 07.45. Jag pröjsar första rundan ammo åt henne! (behöver du har jag GPSkoordinater)

Karina sa...

hehe, så ser mina dagar ut varje dag :)

Kram i massor

Anonym sa...

Men KLOCKAN ÅTTA en SÖNDAG!
Klockan SEX vardagar, absolut, INGA problem. Men söndag. Jeeeeesus. Du är tokig Christina!!

Anonym sa...

@Rosa: näe, inte tokig väl, jo kanske, men mest morgonpigg :P

Anonym sa...

Bra jobbat!! Även om det var sketatidigt på morgonen enl min åsikt!! :o)

Anonym sa...

Jag har kommit på ett sätt att kunna utan att vem som helst ska kunna läsa... lösenord? Skydda bloggen med lösen som du bara ger ut till dem du vet vilka dem är, eller som har läst länge eller så?

Jag hoppas att du vet vem jag är, för jag vill ju ha ett lösen tack! =)

Lee

MonasUniversum sa...

Lee: glöm inte att min dator kraschade för några veckor sen = har inte en enda emailadress kvar...

Och jag är fortfarande heeelt slut efter morgonens promenad varför hjärnkontoret inte fungerar som det ska; vem känner du, som jag också känner?

Anonym sa...

Ahmen Måååna: Lägg ut en blänkare i bloggen att du vill ha ett mail från alla som vill ha lösen. Två mail från de som väldigt gärna vill ha lösen, och tre mail från de som är desperata.

Enkel matte säger at din adressbok fylls på ....vääääldigt kort tid.

Ba en tanke.

MonasUniversum sa...

Hörrudu Juppalainen; har du TID att häcka härinne? Trodde du hade fullt upp med att jaga älsklingen i ljusspåret. Eller vad det nu heter på sportspråk!!

Anonym sa...

Ta en tablett och bit i hop, gnällspik,
/T

MonasUniversum sa...

T: Hörrudu, koncentrera dig på ditt skallebang istället. Och jag hade GÄRNA velat se hur du hade klätt dig för en sån promenad. I minusgrader....

Anonym sa...

Eru vaken ännu? Jag ville bara ha en kommetar på du vet vad....jag kan inte maila, måste stoppa in mitt mobilabredband hemifrån. Dö jobbigt...Nyfiken bara på vad du tycker...

Dubbelörn sa...

Men morgonpromenader är ju allra bäst!! Är helt enig med Christina ;).

Vill man få en snabbstart för att rasa i vikt så har jag ett kanonbra tips. Funkade till 100%!!

Lunginflammation o 40 i feber under 2 veckor! Ingen fast föda över huvudtaget, enbart enstaka små skedar av yoghurt ett par gånger på förmiddagen o eftermiddagen.

Har nog aldrig rasat så snabbt på 2 veckor! *asg*. Nu är det liksom lite enklare att fortsätta, o tuffar på i sakta mak neråt.

Kramar

Anonym sa...

Hört talas om "Håky-tåky?.

Jag sitter hemma och skriker i den, medans älskingen jagar i spåret..... aldrig i livet att detta vad ger MIG motion och frisk luft!

Anonym sa...

Åh så fantastiskt att ha en morgonpigg hurtig vän som släpar upp dig på promenad!
Bravo Mona! Du har fått mig att skärpa till mig vad gäller kost och motion.

Jag älskar dina underbara ord gumman! Du är fullständigt unik^^

Unknown sa...

Wow, jag är mycket impad!!
Du måste ju ha fått hur mycket extra-Points som helst :-D