söndag 26 augusti 2007

Tonåringar och stålingar

Har haft en diskussion med tonåringen om pengar.

Eller ja, jag ska nog kalla det för monolog. För det var ju givetvis "inte läge mamma".

Det är aldrig läge när man ska ikläda sig rollen som en "dags-att-prata-lite-ansvar-skyldigheter-mamma.

Utöver sin vanliga månadspeng, så får hon nu för första gången även sitt barnbidrag.

Hon skall alltså klara alla sina utgifter, dvs kläder, smink, caffe lattar etc, på dessa pengar. Det som jag tidigare har betalat åt henne.

I dag är det den 26 augusti. Pengarna är slut. Nästa utbetalning är den 21 september.

Men det var ju som sagt "inte läge mamma".

Så min kvalificerade gissning är att tonåringen kommer att tillbringa ganska mycket tid hemma den närmaste månaden.

För BankomatMamma har checkat ut.

3 kommentarer:

Monica sa...

Jag är också där, men min är inte pank ÄNNU :) får hon fick lite pengar i present, som tur va!
Min dotter får 525 kr halva bidraget! men hon är 12 år!
Ska bli spännande och se va händer!
Jag har också chekat ut som bankomatmamma:)
Hur mycket får din utöver barnbidraget! Hon är ju äldra ,men lite kul o veta för framtida behov:)

MonasUniversum sa...

Hon får 500 kr. Och var sur som fasen länge över det. Tills jag började att räkna ihop vad jag gav henne utöver detta. En peng här, en peng där. Och det var lätt 500 kr till.
Så hon har spenderat runt 1000 kr per månad fram till augusti. Jag vill helst inte ge henne mer pengar, då hon faktiskt har alla möjligheter att tjäna ganska mycket på egen hand i våra butiker....
Nu när hon är 16 så har hon också fått ett riktigt bankkort, inte det där ungdomskortet. Lättare att ha pengarna genom det, än att hon får kontanter!

MonasUniversum sa...

Plus att hon alltid får pengar vid så kallade panik-barnvakteri. I normala fall så anser jag att hon kan ställa upp och passa sin lillasyster, men som denna vecka, när jag måste jobba extremt mycket resten av veckan, då får hon en 500-hundring för det. Jag är t ex borta precis hela helgen, fram till söndag kl 23.