fredag 3 augusti 2007

Samtal med en 4-åring vid lunch

Äter lunch med talibanen. Följande diskussion utspelar sig. Till saken hör att hon idag är sjuuuukt grinig.

-Mamma, varför får man lördagsgodis?

-Eh, jaaa. Man får det om man har varit snäll hela veckan.

-Men, jag har ju varit grinig varje dag. Får jag ändå?

-Ja det får du. Eftersom det här är första gången.

-Men nästa gång då?

-Näe, inte om du har varit grinig hela veckan.

-Men mamma. Ibland är jag grinig för att jag har sovit dåligt (härmar min standardkommentar) fast jag HAR försökt att sova. Hur ska jag göra då?

-Jadu, om du har varit lite grinig, så är det okey. Då får du lördagsgodis i alla fall.

Tänker länge.

-Mamma, vi gör så här: jag får lördagsgodis. Och sen. Sen när det är slut. DÅ kan jag vara grinig. Det blir väl bra mamma?

Stööön.

-Ja gumman, det blir jättebra. Fast är det inte bättre att låta bli att vara grinig?

-Men maaaaaamma, det är inte jag som är grinig, det är min kropp.

-Jamen säg till din kropp att sluta och vara grinig då'ra.

-Min kropp lyssnar inte så bra. Precis som du säger till mig mamma.

Dubbelstööön.

-Det blir nog bra du. Vi får ta en lördag i taget vännen.

-Mmm. Då tar jag första lördagen.


Alltså. Det spelar ingen roll vad jag säger. Hon har svar på allt!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner igen det där med att det är kroppen som är tjurig, INTE jag såklart :)!

Anonym sa...

Jamen jag undrar var hon fått det där ifrån? Svar på tal alltså? Kan nog inte riktigt fatta det. Märkligt :P

Jag ska nog ta och skicka talibanen ett hemligt mail och säga att just precis så som hon beskriver det hela är det även för oss vuxna kloka ... och vi kan faktiskt gå och köpa godis när vi vill ändå! Inte rättvist :P

Jag har löst det där som så att om man vill vara i huset bland övriga familjemedlemmar får man skärpa sig. Gäller mig också. Annars får man vara på sitt rum tills det griniga gått över. Gäller mig med ;)

Unknown sa...

Klart intelligent dotter du har det där, snabbtänkt också :-)

MonasUniversum sa...

Ewa: så sant så sant!

Christina: svar på talet antar jag att jag får ta på mig...

Och apropå grinigheten så har jag egentligen samma regler. Dock tycker jag synd om henne eftersom det beror på en enorm abstinens efter tummen.
Hon har varit en extrem tumsugare. Skulle jag inte undanta henne från våra normala regler, så skulle hon bli sittandes på sitt rum från morgon till kväll: så jobbig är hon just nu!
Fast jag vet ju att det blir lättare och lättare.

tanja sa...

Din lilla taliban är så underbar!

Kram

Kommer du den 15/8?

Anki sa...

Du har en underbar liten tjej. Klart man blir grinig när man inte får suga på tummen.