söndag 15 juli 2007

Tillbaka i Sverige med alkoholfunderingar

Jaha, då var man tillbaka från semestern. Eller ja, dagiset öppnar ju inte förrän den 9 augusti, så vi ska turas om att ha semester. Som maken så fint uttryckte det.

Grekland var skönt. Jag har tillbringat många många semestrar i Grekland under åren. Dock var det första gången jag var på det här stället.
Och alla andra med. För det var första säsongen med turister. Och det märktes. Ett ställe, som hittills bara haft överklassgreker som gäster. Personalen på det 5-stjärniga hotellet kunde mycket dålig engelska. Och vad beträffar service så har de en lång resa att göra...

Och shoppingen var i det närmaste obefintlig. Svårt fall för en sån som mig. Jag hade dessutom tänkt köpa lite presenter med mig hem, men kände att vattenmeloner eller fula knyppeldukar inte riktigt skulle uppskattas. Två dagar innan vi åkte hem så hittade vi en stad som lyckligtvis hade lite shopping.

Talibanen hade lite problem. Flera kvällar tog vi en taxi till byarna runt omkring för restaurangbesök. Efter några dagar frågade hon "ska vi åka plustaxi då?". Jag fattade inte vad hon menade, förrän hon en kväll pekade på korset som hängde ned från backspegeln. Alla grekiska chaufförer hade liknande kors hängades där. "mamma, där är ett sånt där plus".

Sen fick jag nog ett problem i Grekland. Kom gärna med råd och kommentarer:

Jag har alltid tyckt/tänkt/känt att om jag låter min stora dotter smaka på alkohol, och kanske få ett glas vin då och då, så skulle hon få en "sund inställning till alkohol". Jag har därför låtit henne dricka ett glas (dock väldans lite) rödvin när vi har varit på semester tidigare. Det har känts okey.
Tills jag var på en föreläsning på hennes skola härom året. En föreläsare från Maria Pol, eller vad de nu heter. Han presenterade statistik som påvisar att just ett sånt liberalt beteende från föräldrar gör att risken för just dessa ungdomar att få framtida alkoholproblem är mycket större, än om man har nolltolerans. Efter det införde jag nolltolerans också. Och så har det varit de senaste åren.

Första kvällen så gick vi till hotellbaren. Utbudet av drinkar var dåligt så jag beställde en töntig Pina Colada. Kyparen tittade på dottern och antog att hon ville ha en också. Dottern tittade på mig. Jag tänkte "vad fan". Och sa okey.
Det hela resulterade i att hon och jag, varje kväll, tog en drink innan vi lade oss. Visserligen är ju mängden av alkohol inte särskilt hög i dessa drinkar, men ändå. För att spä på det hela så lät jag henne dricka rött vin till maten under vår sista kväll.

Så nu sitter jag här och undrar hur jag ska göra framledes. Hela mitt logiska tänkande säger att det jag gör är okey. Jag veeet ju att hon ibland smygdricker med sina kompisar. Samtidigt tänker jag på vad han sa om statistiken....

Hur som helst blev man ju på hemresan påmind om varför man aldrig annars åker charter; den utomordentligt övertrevlige reseledaren informerade oss på bussen, på väg till flygplatsen, att planet var "åtminstone en timme försenat". Det skulle ha gått 22.30, men det lyfte ca 1,5 senare. Talibanen somnade på en minut. Låg raklång med huvudet i mitt knä och fötterna på storasyster. Jag fick sitta i en och samma ställning i 3,5 timme! Hade med mig iPoden, som jag hade laddat med ett gäng böcker, tack gode Gud. När vi landade kom vi på att vi glömt att förbeställa taxi. Det stod 100 man i kö kl 02.30 men 03.30 kund vi äntligen hoppa i säng.

Och en sak till; hade med mig datorn. Och allt underlag för att göra en broschyr.

Jag öppnade inte datorn på hela veckan.

Så jag har lite att göra nu.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Okej. Då är vi precis lika du och jag.

Jag var av samma fasta övertygelse. Propagerade för att mina barn minsann skulle få en sund inställning till alkohol genom att bjudas i naturlig miljö hemma först.
Jag fick på käften av alla experter jag träffade (jobbar ju m en del sådana ibland ...) forskningen visade tydligt på motsatsen.
Jag vacklade också när jag blev pressad att svara på frågan om min metod med att introducera det som faktiskt kan vara rent SKADLIGT för tonårskroppen ... också gällde cigaretter, hasch och annat. Jag borde rimligen då ha samma metod på detta?

Sjävlklart inte. "Här lilla gumman, en haschpipa efter maten så att du vänjer dig och vet riskerna den dag du ev möter en sån här på stan."

Inte.

Så jag svängde 180 grader. Jag har nolltolerans. Aldrig i livet och inte då heller. Jag håller mig i det faktum att det är förbjudet. Och det är förbjudet av vissa orsaker. Jag har läst på en del om hur kroppen fungerar för dom och den oförmåga den har att bryta ner alkohol. Jag håller fast vid det.

Min syster (som är min bästaste vän) har metoden tvärtom. Hon vet att det förekommer hembränt och suspekt sprit varför hon hellre ser att han tar det som hon ger honom.

Jag vet att min 15-åring dricker cider m tjejkompisarna då och då. Jag kan inte ligga i buskarna och spionera. MEN jag och hon vet att det aldrig förekommer här hemma. Och hon får budskapet att det är NEJ - egentligen - till en viss ålder.

Ett undantag har jag gjort. Det var senaste nyår. Då fick hon smutta lite skumpa.

Jag vet inte vad som är rätt och fel. Och jag har inget bra svar, tror inte det finns ngt. Jag menar alla i t.ex. Italien?! Där är det ju verkligen tvärtom och jag kan inte se att ungdomarna där är mer förtappade till alkohol än vad dom är här ....

Lååångt inlägg utan svar ;) Men välkommen hem!!

Monica sa...

Hitta hit genom solusfemina:)
Jag vet inte va som är rätt eller fel heller ,min är bara 12 år ännu så jag har inte börjat fundera på det ännu:)

Men derimot kan jag säga så här att jag fick smaka ett pyttelite glas ibland när jag va yngre 16-18 ,har alltid drukkit sen med måtta!
min kompis derimot fick aldrig smaka hemma hos sig! Fick alltid höra att drick inte osv osv!
Hon fick också utegångsforbud,för att hon var påverkad när hon kom hem!
Men det som hende var att hon skjärpte sig inte !
Hon drack mycket mera blev alltid fullast , har blivit magpumpad, kört hem av polisen osv osv med mycket mera:)
Det är 20 år sen nu!
Hur jag kommer göra sen vet jag inte! Det jag är mest rädd för att att dom ska komma åt hemkjört el liknande,Lycka till va du än gör!

MonasUniversum sa...

C: jag köper poängen med haschpipan, för det är relevant. Har bestämt mig för nolltolerans hemma i Sverige. Ehh, ingen dubbelmoral alls...

M:Exakt det där är jag rädd för ska hända.