onsdag 4 juli 2007

Layout-idiot, bajsskydd för duvor och ont i magen.

KATALOGEN gjorde mig nästan sömnlös inatt. På morgonkvisten kom jag på hur jag ska göra. Jag tar den gamla broschyren som mall. Lätt som en plätt.

Killen som gjorde den skickade mig cd-skivan för ett halvår sen. Jag försökte öppna. Det ploppade upp en ruta, men någon konstig text. Jag ringde killen. "Du måste ha InDesign-programmet". Jag köpte InDesign (och det var ju billigt...) öppnade skivan och samma förbannade text kom upp. Nåt med att jag måste installera FrontPage98. Jag är blond när det gäller sånt här, men det hela lät skumt ändå. Mailade snubben som gjort broschyren, men han finns inte kvar på företaget.

I dag ringde jag tryckeriet och smörade. Fick en radda namn att ringa. Jag ringde. Det hela slutade med att killen som gjort broschyren från början har skickat mig FEL CD. Jävla idiot. Nu MÅSTE jag alltså, på rekordtid, lära mig InDesign. Har gått in i programmet flera gånger idag. Känner inte igen något från kursen tidigare i våras. Gulp, hur ska jag lösa det här.

Maken drog i väg mig på ett möte. Han har haft ett projekt på gång. Så där lite i perifirin. Jag har tänkt: "jaja, det där blir det ingenting av med" så jag har inte lyssnat så noga. Borde ha gjort det tror jag. 2 timmar senare så skrev vi på ett kontrakt för en ny Hildurs(inrednings)-butik i Vällingby Centrum. Som ska bli Stockholms största centrum. Helt färdigbyggt i mars -08. Allt har byggts i etapper.

Näst sista invigningen sker lönehelgen i oktober. I år. Och då ska vi vara färdiga. Vi får tillträde till butiken den 1/10 och den skall alltså vara klar 25/10.

Jag kräks. Jag måste organisera allt. Lokalen är jättebra. Dock ett tomt skal. Ett skal med 7 meter till taket. Har aldrig gjort det förr. Och jag måste komma i håg att vi måste ha "bajsskydd för duvor" (??!!!) på skylten utanför. Det var viktigt för "det är många duvor i Vällingby Centrum". Sa dom.
Jag kräks ännu mer. Kontraktet är påskrivet för 4 år. Vi måste omsätta massor, för att gå break even. Vojne vojne, vad har vi gett oss in på.

Och vår nästa inredningsmässa (för allmänheten) är i början av oktober. Vi ska, liksom förra året, ha två montrar. Mycket förarbete.

Jag har ont i magen. Hur i helskotta ska jag hinna få ihop allt?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej och hå!! Undrar om du inte ska lämna mannen hemma och istället ta 2veckors semester utan telefon och dator (så du inte är nåbar) lämna in lilltjejen på bamseklubben..eller nått. Eftersom jag har varit vidbränd så känner jag att min andning blir lite för ytlig när jag läser om allt som du ska fixa med. Ett skön semester med paraplydrinkar blir helt perfekt för dig, du kommer hem sprudlande av ideer som bara poppar upp under parasollen i lugn och ro.

MonasUniversum sa...

Vet du. När jag väntade Jennifer så hände något konstigt med min kropp; plötsligt så kunde jag inte längre hantera stress. Kunde inte ens sen en hockeyfinal (alltså, just det hände bara vid ett tillfälle) utan att jag fick hjärtklappning. Det här har hållt i sig, så nu har jag lärt mig att bara slå i från mig. Jag har blivit mer "what the hell, hinner jag inte, så hinner jag inte. Ingen dör för att jag inte hinner..."

Anonym sa...

Skööönt att höra :)för det är ju så som du säger -hinner jag inte så hinner jag inte. Å framför allt ingen dör för att jag inte hinner...men ibland blir trycket inifrån en själv ändå för stort.

Ta väl hand om dig :)

kram

Suzie sa...

Hej Mona!
Vi känner inte varandra. Jag har hittat hit via Papprika eftersom jag är en scrappare, precis som du. Tror att jag kanske får äta upp vad jag nu kommer skriva....
Vad kan jag hjälpa till med?
Visserligen jobbar jag heltid men jag är lite av en workoholic.
Är usel på InDesign, har också gått kurs för många år sedan och glömt allt.
Men annars är jag bra på mycket. Hojta till om du vill ha hjälp med något.

Anonym sa...

Haha! Jag kan jag kan jag kan :) InDesign ;) Det där vinet och din tur till mig låter lite lockande nu va ...?!?!? :D

MonasUniversum sa...

Snacka om karma. Eller ödet. Min bäste vän W sa i morse: why don't you ask someone in cyberspace.

Och så kommer ni två rara människor på en gång med hjälp!

Suzie: TACK! Om inte min nya bloggkompis Christina kan få mig att fatta, så återkommer jag!

Christina: I löööv you. Plötsligt känns det som om jag inte har tid med Grekland. Jag åker hellre ut till dig. Hmm, jag vet inte hur jag ska få ihop det. Jag mailar dig!

Anonym sa...

*L* ... jag ringde dig idag men inget svar ... tänkte du kunde skicka över lite till mig så kunde jag fixa till.