måndag 30 juli 2007

Glädje, bullbak och tårar..



Ja, då har ytterligare en födelsedag passerat. Och mamma har huvudvärk.

Storasyster har två halvsyskon. Tvillingar. Pojkar.

Halvsyskon, tvillingar, pojkar och 5 år. Ja, ni kan ju tänka er. De sov över från igår till idag. Plus pojkvännen från Gotland. Till sakens historia hör att det är första gången som exmannen låter halvbröderna sova över här. Trots många förfrågningar.

Så i morse var det en armé med folk som gratulerade födelsedagsbarnet. Jag frågade henne igår vilken sång hon ville höra. Vi brukar köra antingen, "Ja må hon leva", "happy birthday" eller "är det en vanligt dag". Givetvis så beställde hon alla tre.

Så vi sjöng. Och det öppnades paket. Och vi målade Stopp-o-Väx. Sen hade bröderna önskemål om att baka bullar och bada i bubbelpol. Det visste jag redan innan så jag var noga med att tala om för stora dottern att hon var köks- och badansvarig. Och lunchansvarig.

Jag var lite småstressad. Städerskan var här idag. Inte så bra dag med tanke på bullar och bad. Hade inget val för hon skulle iväg på en månads semester. Hela huset var städat när hon drog. Det var före bullbaket. Jag blir grinig när det är stökigt. Jag blir till och med jävligt grinig. I synnerhet samma dag som städerskan varit här.

I halvlek gick jag ut till köket. Barnen badade på övervåningen med pojkvännen som barnvakt. Dottern städade upp i köket, samtidigt som hon gräddade bullarna i ugnen.

Hon såg helt slut ut.

Jag sa: "Men vet du, jag brukar tänka så här: okey, jag är helt slut, jag vill lägga mig ner och dö, men å andra sidan: jösses vad glada dom ska vara för att göra en massa kul saker. Och du, det är det som är viktigast. Att den här dagen blir speciell för dom."

Jag fortsatte: "och allt handlar om planering: typ göra degen. Äta lunch under tiden det jäser. Baka bullar. Låta dom bada under sista jäsningen och gräddningen. Planering är A och O. Vettu."

Tyst.

Svaret kom utan tvekan: "Eller så kan man låta bli och skaffa barn över huvud taget, så har man löst problemet."

Jahapp. Det var det det. Pedagogiska morsan, ha..!

Sen städade jag upp efter hennes städning. För givetvis så råkade hon öppna diskmaskinen, i tron att den var färdig. Det var den inte. Vatten sprutade ut i hela köket. Blandade sig med mjölet som låg på golvet. Nice mess. Nice huvudvärk.

Fast som sagt; barnen hade en superdag. Födelsdagsbarnet var jätteglad. Först familjekalas hela gårdagen. Och sen en bak- och bulldag idag.

Bara ett moln på himlen. Tummen. Hela dagen gick bra, men när kvällen kom och det var dags för sängen så bröt helvetet lös. Tummen smakar pecka och hon grät och grät över sin lilla tumme.

My Godness. Hur kommer det här sluta?

1 kommentar:

Malin sa...

Låter som ännu en toppendag för mamma. Hoppas hon sov gott utan tummen och inte väckte dig alltför många gånger.