lördag 21 juli 2007

Hur dum får man vara?

Min dag startade 03.30 av ett djungelvrål från talibanen. Vi har gäster i huset. Vi har en jättebra vind, med schyssta gästsängar. Och så har vi ett gästrum i källaren, som är den bästa sovplatsen i hela huset.

Gästerna placerades på vinden. Pappa-gästen ville dock sova i källaren, trots plats på vinden. Min man har ett obefintligt minne, som jag strax återkommer till.

Talibanen är ju under nattblöjsavvänjning nu. I går natt gick det ju bra. Jag misstänkte därför att denna natt inte skulle gå bra. Jag tänkte att jag skulle vara smart, och därför lägga mig i stora dotterns rum, hon är ju på Öland. Lade mig sent. Vaknade av ett djungelvrål. Jag förstod på en gång vad som hänt. Jag tillhör kategorin vaknar-jag-mitt-i-natten-så-kan-jag-inte-somna-om. Jag stängde öronen så hårt jag kunde (!) och räknade med maken. Som jag tidigare nämnt så skiljer det ca 30 cm från talibanens kudde till dotterns kudde, vägg emellan alltså.

Det gick ett par minuter och jag insåg att jag var tvungen att gå upp. Samtidigt kommer maken, och bär in henne i badrummet för tvagning. Jag hör hur gästerna på vinden vaknar. Jag hör också talibanen, som nu skriker så högt att tapeterna krullar sig. Hon är helt förtvivlad över att hon har kissat på sig. Maken är, som vanligt, opedagogisk och jag hör genom den stängda badrumsdörren hur han kommer med diverse "hot" om hon inte tystnar. Då öppnar den inte så pedagogiska mamman dörren varpå talibanen genast vill till mamma. Pappan vet att mamman inte kan somna om. Mamman backar och går och lägger sig. Har inget bra svar på varför. Nu går skriken upp i falsett. Gästerna är allt annat än sovande nu. Pappan ska rädda situationen och tar talibanen i famnen och rusar ned till källaren, för att lägga sig där med henne. Och har givetvis glömt att det ligger någon där. Som därmed vaknar. Så kl 03.45 så är vi 6 personer som är vakna. 99% somnar om.

Morgonen gryr och jag tar ett snack med talibanen. Talar om att det är helt okey att kissa på sig, så här när man tränar. Men nästa gång det händer "så skrik inte, kom bara in till oss och tala om vad som hänt, så fixar vi det, okey?".

För en gång skull så jobbar jag på Hildurs (inredningsbutiken). Maken skulle ha gjort det, men jag sa att "varför passar du inte på att fortsätta att fixa talibanens sovrumsdörr SÅ VI FÅR UPP DEN FÖRE JUL?!

Butiken har ingen air condition. Det var 31 grader. Jag fastnade framför datorn. Jag fastnade rätt hårt i två bloggar, där jag aldrig varit förr. Hade inte tid med kunderna. Det här bloggandet är fullständigt livsfarligt.

Hur som helst. Gästerna var långväga i från. Gästerna ville gå på Gröna Lund. Jag är född i Stockholm. Jag har varit miljoner gånger på Gröna Lund.

Hur kan det då komma sig att jag, som borde veta, åker till Gröna Lund en lördag.

En lördag med vackert väder.

En lördag med vackert väder och tv-inspelning? Med en dotter som är ganska exakt 100 cm.

Med en dotter som är ganska exakt 100 cm och bara kan åka typ Nyckelpigan, men som ville åka Fritt Fall, och allt annat som var typ förbjudet för henne.

Jag måste vara jävligt dum.

3 kommentarer:

tanja sa...

Känner igen det där med långväga gäster, Grönan och tv-inspelning. Been there, done that, det var då Imani kom bort bland allt folk.

Kram

(Favvis)Maria sa...

hihi.. så roligt du skriver=)

Malin sa...

Låter som ett super-toppen-dygn...NOT... Pax för att inte sova över när Talibanen är hemma.

Ses snart??? Med talibaner, huliganer, skitungar o hela gänget?