torsdag 1 september 2011

När munnen agerar före hjärnan

Som de flesta av er vet så är jag Gastric Bypass-opererad. Dvs, jag har opererat magsäcken. Och gått ned 43 kg.

I februari var jag på sjukhuset för 1-års kontroll. Inga konstigheter.

Igår stod jag i vår monter på mässan och förberedde inför idag, när den öppnar, då telefonen ringer. Det är från sjukhuset. De undrar om jag vill komma dit och föreläsa för potentiella patienter om 14 dagar. En liten kort stund.

"Jamen absolut, det kan jag visst göra." sa jag. Mitt ålahuvud.

Jag, som på makens 40-års fest var tvungen att supa mig redlös, and I mean readlös, för att kunna hålla tal för honom. Och då var det ju knappast några okända som var där direkt.

För det är i särklass det värsta jag vet. Att tala inför människor. Oavsett om det är 32 släktingar.

Men jag tänkte att jag skulle gömma mig bakom humor. Om det går. Problemet är att när jag kommer in i salen där 50 pers kommer sitta så måste jag nog se till att ha vuxenblöjor på mig. För jag kommer bajsa på mig.

20 kommentarer:

Åsa C sa...

Du tänjer på dina gränser, vilket är bra :)
För hur var det när krondåren Linda bad dig rycka in för henne? Du sa ja, och ångrade dig i samma sekund. Men sen gick det hela jättebra om jag förstod det rätt :)

Erica sa...

Just detta som du skrev nu är väl en bra början som entré till föreläsningen =)

Catten sa...

Är det möjligen den 12 september du ska föreläsa?

I så fall sitter jag i "publiken"... :-)

veronnes sa...

HÅller med dig..det är fruktansvärt jobbigt...fast när det är över har man växt minst 5 cm..av stolthet att man pallade för trycket.

Bra att du ställer upp!

Agneta sa...

Det kommer att gå "sketabra" ska du se och perfekt att ta på en vuxenblöja då får du ju även en fyllig rumpa som du säger att du saknar i vanliga fall. (efter den upplevelsen är du säkert nöjd med din lilla platta ;)

Tuta o Kör så magarna hoppar och studsar av skratt i lokalen.

Lycka till!!

Anonym sa...

Men snälla Mona
Jag föreslår att du börjar med..
Hej jag heter Mona och har bloggen Monas Universum. Jag är mycket blyg
och har svårt att prata inför publik.
Men i min blogg har jag roat många, hjälp många, så pass att de har fått livet tillbaka och fått många skratt och mycket styrka och "rivit" upp sig från svåra situationer.

Delvis varit med och förbättrat många kvinnors situation.
Och nu är jag häääär!
Börja så Mona!

Anna M

Ps. Du är en Outstanding styrka i mitt liv *L*

Annette sa...

Hålla handen?

GudinnanT sa...

Nej jag kommer inte sitta i publiken.

Ann Jolby Solander sa...

Synd bara att de som sitter i salen INTE har blöjor på sig. Dom kommer att kissa ner sig av skratt om du pratar som du skriver :)

Det där fixar du lätt, publiken bländas av din skönhet när du visar dig, sen är det bara att ösa på.

Z sa...

Det är ju värre att snacka för människor man känner! Det här kommer bli en bit av en kaka!Du kanske bara behöver supa dig halvt redlös den här gången?

Smilla sa...

Det går bra! Humor är dessutom inne bland föreläsare och inte alla fixar det lika bra som du. Kör hårt!

(Jag förstår för övrigt din rädsla, jag känner precis samma sak men har blivit knuffad över kanten och föreläst på högskolor nu...scary, men skönt att klara av).

Fru Gårman sa...

Du kommer att fixa det galant! Annars kan du ju bara säga att Gastric Bypass fixar övervikt, men inte scenskräck! :D

Elin sa...

Fast med tanke på att du ständigt tackar ja och försätter dig i dessa situationer tror jag du innerst inne tycker det är rätt så roligt. Annars skulle du ju inta tacka ja jämnt, tycker man.

Cecilia N sa...

Och bajsar du på dig på riktigt så får du förklara hur det där med dumpningar fungerar.

Jag tror att du klarar det. Galant. Men inte "kostnadsfritt".

Du har fått flera bra råd här ovan.

Anonym sa...

Vilken dag? Då ska jag komma å lyssna/ monica

den andra Mimmi sa...

Vad glad jag blir att de har frågat just dig. Jag tror att du med din ödmjukhet och erfarenhet som GBP-patient kan leverera precis vad de behöver. Någon som med glimten i ögat kan berätta hur livet ter sig efter op och hur det går både upp och ner och framför allt: att det INTE ändrar personen bakom alla kilo!

Det kommer att gå jättebra, jag är fullkomligt övertygad om det!

Stooor kram - modiga Mona!!!

Agneta sa...

Och går det inte bra så blir det ett väldigt roligt inlägg! ;)

Fast det kommer gå bra! Det kommer gå jättebra!

Pernilla be sa...

Jag håller med alla som skrivit innan. Har du bara lite av din humor när du pratar som när du skriver så kommer de att kissa på sig av skratt. Ett tips: prata väldigt sakta, så sakta att det nästan känns obekvämt. Då hinner du tänka samtidigt och pejla av stämningen. Se det som en ny födokrok - som föreläsare :)

Mvh, Pernilla be

NinaPX sa...

Du, det kommer gå kanonfint! Ämnet kan du och engagerar dig - det räcker väldigt, väldigt långt. Den information och det stöd du gav mig i beslutet var ovärderligt, kan du ge en liten del av det till en större grupp osäkra och informationssökande människor så är det värt att du bajsar på dig! Bajshistorier känns ju dessutom som en naturlig del av din föreläsning... ;-D Må gott!

MonasUniversum sa...

Ni är så himla bra för mitt självförtroende, vet ni det?! Tack.

Catten: Jajamensan. Så sitt där du och tänk på att jag kommer se hyfsat cool ut, men ha en nära-döden-upplevelse. Seriöst, jag kommer göra på mig.