fredag 2 september 2011

Datorhelvete - Nu MÅSTE ni hjälpa mig

Jag kan inte ta emot några mejl. Eller skicka några. Får ett felmeddelande:

"Det går inte att visa mappen. Det går inte att nå filen C:\Users\Monabäjben\AppData\Local\Microsoft\Outlook.pst. eftersom den används av en annan process. Stäng program som använder filen och försök igen. Du kan behöva starta om datorn."

Och eftersom jag är korkad som få när det kommer till datorer, så fattar jag givetjävlavis inte vad som är fel och vad jag ska göra.

Tänker att jag är skitsmart när jag kommer på att jag n a t u r l i g t v i s går in via webb-mailen och kollar mailen.

Om det inte vore för den lilla lilla detaljen att mina lösen finns i en av mina mappar i Outlook...som jag inte kan öppna. Alltså, jag kan öppna själv outlook, men när jag trycker på Skicka/Ta emot, så får jag upp ovan felmeddelande. Och jag kan inte klicka på mapparna jag har i mailen.

Ska man behöva gå tillbaka till brev och frimärken igen, eller vad f-n är det frågan om.

Please help me. Och så tyyypiskt att det är fredag när det händer eftersom det inte finns en käft som är här inne då!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Har du startat om datorn? Om inte så gör det, kanske det hjälper, kanske inte.

GudinnanT sa...

Prova med att trycka ctrl+alt+delete så kommer nåt som heter aktivitetshanteraren upp klicka på fliken prosseser leta efter outlock klicka på den och avsluta prosses...funkar inte det tror jag tyvärr att du måste deleta programmet och dra hem det igen

Anonym sa...

Har du startat om datorn? Om du har det - står det samma sak efteråt?

Anonym2 sa...

1. Starta om datorn
2. Om det inte funkar, öppna outlook UTAN att klicka på skicka ta emot. Gå eventuellt in under Arkiv - Arbeta i Offline läge (vet inte exakt vad det heter)
3. Fungerar det fortfarande inte? Tänk! Då ligger dina mail inte på din dator så du måste komma ihåg webmailen.

Men, som sagt, en omstart bör hjälpa.

Anonym sa...

Kòp en Mac istàllet och slappna av ;)

Chihuahuakvinnan sa...

Kan inte hjälpa dig med problemet men jag är iaf här och sänder en stödjande tanke till dig och hoppas det fixar sig :)

Carina sa...

... har hänt mig oxå ... denna hjälpen funkade för mig!
hjälp

Anonym sa...

..måste varit Guds straff för att du döpte filen till "Monabäjben". Det ordet.borde.förbjudas. Speciellt i skriven form ;-)

// Jupp

Carina sa...

Länken jag skickade gällde 2007 års version - men det finns nog för 2010 oxå :)

Med Lenas egna ord sa...

Stäng ned filen och starta om datorn. Annars invänta morgondagen och hoppas på att mer kunnigt folk är inne då.
Good Luck!

Anonym sa...

Jodå, jag är här inne fast det är fredag, men det är du tyvärr inte hjälpt av för jag är dummare än tåget när det gäller datorer. Förstår i alla fall din frustation för det värsta som finns är datorer (och bilar) som inte fungerar.
Hoppas det löser sig.

Ninnie

Anonym sa...

DU är bäst!!!! Hoppas du fattar det!!! kissar nästan på mig varje dag då ja läser din blogg...minste sonen undrar ibland varför jag gråter vid datorn...det är när jag skrattar på mig!!! men nu... monabäjb... ha ha ha ja döööööör....
har kollat din blogg i ett år nu, läst alla inlägg!!!! är oxså opad.... -68kg!!! så jag tycker det e lite extra kul att läsa om när du dumpar... då det händer mig med efter 3 år.... men ibland e det som man glömmer....oj oj oj va långt mitt första inlägg blev!!! men du... nu till slutklämmmmmen
I LÖVE Y!!

Erik F sa...

Det är troligtvis fel på outlook.pst. Det finns ett program på din dator som kan fixa filen. Det är lite meckigt men Microsoft har en bra guide här:

http://support.microsoft.com/kb/287497

Åsa i Uppsala sa...

MAC!